BMW: DRIVES CULTURE – WYJĄTKOWE SPOTKANIE NA WIELKIM EKRANIE

Bmw_fil1

Kora, Agnieszka Holland, Rafał Olbiński, Tomasz Stańko i Janusz Gajos – po raz pierwszy razem, na wielkim ekranie. Nie było łatwo zebrać tak wyborne towarzystwo!

A jednak się udało – tych pięć wyjątkowych osobowości artystycznych spotkało się na planie filmu Droga do mistrzostwa, którego pomysłodawcą i mecenasem jest marka BMW.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Reżyserią filmu zajął się nominowany do Oscara Bartosz Konopka, a konsultantem artystycznym została jedna z czołowych postaci światowej kinematografii i jedna z bohaterek tej produkcji – Agnieszka Holland.

BMW zaprosiło do współpracy artystów, których ceni i podziwia. Mistrzowie reprezentują różne dziedziny sztuki: film, muzykę oraz sztuki wizualne. Droga do mistrzostwa opowiada o tym, kim są, co determinowało ich życiowe wybory i ukształtowało ich jako artystów.

bmw_fil2Droga do mistrzostwa przeważnie wiedzie pod górę, a jej poszukiwanie nigdy się nie kończy – stwierdza Janusz Gajos.

Film jest próbą odpowiedzi na pytania: na czym polega fenomen wielkich postaci?, co łączy mistrzów?, czy wspólnym mianownikiem jest nieustająca chęć rozwoju i dążenie do samodoskonalenia?, czy to oni wytyczają cele innym?

Tworząc scenariusz Drogi do mistrzostwa Bartosz Konopka inspirował się koncepcją słynnego intelektualisty Josepha Campbella. To on przez lata analizował mity i wyodrębnił łączącą je cechę wspólną – bohatera. Na podstawie swoich badań stworzył koncepcję podróży bohatera, która stała się fundamentem konstrukcji scenariusza i pretekstem do poszukiwań charakterystycznych cech łączących filmowych mistrzów.

Badając tysiące mitów z całego świata Campbell zauważył, że wszędzie opowiadamy sobie podobne historie. Bohater żyje w zwyczajnym świecie, aż do dnia kiedy zostanie wezwany do przygody. Wówczas staje w obliczu zadań, prób, szuka sprzymierzeńców. Musi pokonać kolejne przeciwności, przekroczyć swoje ograniczenia, znaleźć siłę do ostatecznej konfrontacji. By w końcu dojść do mądrości – samowiedzy. Podróż bohatera dzieli się na te same etapy, bez względu na kulturę. Ponieważ każdy z zaproszonych do współpracy artystów osiągnął już pewnego rodzaju mistrzostwo, postanowiłem podzielić ich drogę na części i w ten sposób przyjrzeć się jej z bliska. Kora opowiada o wyjściu z ciemności, Holland o wyzwaniach, Olbiński o sprzymierzeńcach, Stańko o konfrontacjach, Gajos o intuicji. Ich rozdziały składają się na jedną wspólną, fascynującą, drogę mistrza – mówi Konopka.

bmw_fil3

Pięć filmowych opowieści tworzy pewną uniwersalną całość. Nieoczywiste potraktowanie tematu wymusiło zastosowanie równie oryginalnej formy filmowej: reżyser zdecydował się na pracę na styku dokumentu i fabuły, a prawdziwe historie opowiedziane są w bajkowej i poetyckiej konwencji, w której zawiera się intrygująca symbolika.

Premiera filmu Droga do mistrzostwa odbędzie się 5 kwietnia 2016 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie. Artystyczny efekt tej wyjątkowej współpracy widzowie będą mogli zobaczyć na pokazie specjalnym w kinach sieci Cinema City w niedzielę 24 kwietnia, a także na telewizyjnym kanale Discovery Channel. W ramach projektu wydany zostanie także limitowany album z niepowtarzalnymi zdjęciami autorstwa Jacka Poremby i wybranymi wypowiedziami bohaterów filmu.

bmw_fil4

W ramach strategii BMW Drives Culture

Marka BMW od ponad 40 lat wspiera działania z zakresu kultury, współpracując z największymi światowymi artystami m.in.: Andy Warholem, Royem Lichtensteinem, Jenny Holzer, czy Jeffem Koonsem. Polski oddział BMW od kilku lat jest partnerem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, na którego scenie corocznie odbywa się BMW Jazz Club. BMW wspiera także festiwal Beethovenowski, jest partnerem festiwalu filmowego Camerimage, a także współrealizatorem programu stypendialnego dla artystów młodego pokolenia.

Podobnie jak filmowi mistrzowie, BMW stale doskonali się w swojej dziedzinie i poszukuje nowych rozwiązań, choćby tworząc najbardziej innowacyjną limuzynę w swojej klasie, BMW serii 7