BMW ActiveHybrid 3 to wynik połączenia cenionego i nagradzanego silnika spalinowego z innowacyjnym napędem elektrycznym. Nowy samochód zapożyczył swój sportowy i elegancki wygląd od sedana BMW 3, wzbogacony o indywidualne, charakterystyczne akcenty, podkreślające innowacyjność układu napędowego.
Z profilu, lekko klinowy kształt podkreśla dynamiczny charakter samochodu. Wyraźnie zaznaczone tylne nadkola przypominają, na którą oś dostarczany jest napęd. Wysoka jakość detali, takich jak starannie rozłożone linie nadwozia przy podstawie krzywizny Hofmeistera na słupku C, czy klamki drzwi wydobywające się z ostro poprowadzonej linii charakterystycznej boku nadwozia – uwydatniają przynależność samochodu do segmentu premium. Nowoczesny wygląd ActiveHybrid 3 jest podkreślony przez standardowe matowe obramowania linii okien oraz akcenty graficzne pakietu BMW Individual High-gloss Shadow. Wersję hybrydową samochodu można też zidentyfikować po oznaczeniu “ActiveHybrid 3” umieszczonym na słupkach C.
Mocno nakreślona tylna część nadwozia z dominującymi liniami poziomymi, podkreśla sportowy charakter samochodu, podczas gdy światła tylne LED w kształcie litery L sprawiają, że samochód jest natychmiast rozpoznawalny w nocy. Detale hybrydowego modelu obejmują dodatkowe oznaczenie „ActiveHybrid 3″ litery na pokrywie bagażnika i szeroko rozstawione matowe chromowane końcówki wydechu, które wkomponowano w tylny zderzak. Jako wyposażenie opcjonalne dostępne wyłącznie w tym modelu proponowane są 18-calowe obręcze kół Streamline wykonane z lekkiego stopu i zoptymalizowane również pod kątem własności aerodynamicznych.
ActiveHybrid 3 będzie można otrzymać z pakietami Sport, Modern lub Luxury, a także M Sport.
WNĘTRZE
Wraz ze swoim rodzeństwem BMW serii 3, wnętrze BMW ActiveHybrid 3 wyróżnia się kokpitem zorientowanym na kierowcę i dużą ilością miejsca dla pasażerów. Projektanci nie oparli się jednak pokusie dodania hybrydowej wersji samochodu kilku szczególnych detali, jak oznaczenie „ActiveHybrid 3” na nakładkach progów drzwi oraz na ramce mieszka dźwigni sterowania przekładnią automatyczną.
Hybrydowy BMW 3 otrzymał również własną, wyróżniającą go osłonę silnika widoczną natychmiast po otwarciu maski.
W sąsiedztwie obrotomierza umieszczono wskaźnik obrazujący udział silnika elektrycznego we wspomaganiu jednostki spalinowej, a na wyświetlaczu pokazano przepływy energii i jej odzysk, co wymagało użycia w zestawie wskaźników BMW ActiveHybrid standardowo wyświetlacza o przekątnej 6,5 cala, by przekazywane informacje były łatwe do błyskawicznego odczytu.
Oprócz dostępnego w wyposażeniu opcjonalnym systemu nawigacyjnego Professional, również wiele innych funkcji samochodu i jego systemów informacyjno – rozrywkowych może być obsługiwanych za pomocą systemu iDrive, którego wyświetlacz harmonijnie wkomponowano w zestaw wskaźników na desce rozdzielczej.
BEZPIECZEŃSTWO
Struktura nadwozia BMW ActiveHybrid 3 spełnia najwyższe standardy w zakresie wytrzymałości i lekkości konstrukcji. Używając właściwych materiałów we właściwych miejscach uzyskano nie tylko świetną strukturę służącą bezpieczeństwu biernemu, ale także obniżono jej masę, poprawiając w ten sposób efektywność wykorzystania energii oraz podwyższając osiągi samochodu. Elementy służące bezpieczeństwu są starannie zsynchronizowane w ramach systemu opracowanego specjalnie na potrzeby BMW 3 Sedan.
Oprócz ochrony zapewnianej kierowcy i pasażerom, zadbano także o bezpieczeństwo pieszych, kreśląc odpowiednio kontury przedniej partii nadwozia i stosując tak zwaną aktywną maskę silnika.
W trakcie zderzenia wysoko wytrzymała struktura nadwozia przenosząca obciążenia oraz rozbudowane strefy kontrolowanego zgniotu pozwalają uchronić przedział pasażerski oraz krytyczne elementy układu hybrydowego przed działaniem największych sił i opóźnień. Standardowe elementy systemów bezpieczeństwa BMW ActiveHybrid 3, to między innymi przednie i boczne poduszki gazowe, kurtyny boczne dla obu rzędów siedzeń, trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach, a dla kierowcy i przedniego pasażera ograniczniki napięcia pasów, napinacze pasów oraz aktywne zagłówki. Na tylnej kanapie przewidziano mocowania fotelików dziecięcych według standardu ISOFIX.
Opcjonalnie dostępna jest funkcja aktywnej ochrony pasażerów. Jeśli zostanie wykryte ryzyko wystąpienia kolizji, system sterowany przez centralne układy elektroniczne rozpocznie automatyczne zamykanie okien bocznych i okna dachowego (jeśli samochód jest w nie wyposażony). W tym samym czasie zostają napięte przednie pasy bezpieczeństwa.
Odpowiednimi zabezpieczeniami objęto również komponenty hybrydowego układu napędowego. Wszystkie elementy obwodów elektrycznych wysokiego napięcia są bardzo solidnie izolowane i są wyposażone w specjalnie zaprojektowane złączki. Zabezpieczenia chroniące wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe oraz elektronikę wysokiej mocy są zintegrowane z całym najwyższej klasy kompletnym systemem bezpieczeństwa czynnego i biernego, w jaki wyposażono wszystkie wersje modelowe BMW 3.
Ponieważ pakiet wysokowydajnych akumulatorów litowo-jonowych umieszczono pod przestrzenią bagażową, jej objętość (390 litrów) w BMW ActiveHybrid 3 jest o 90 litrów mniejsza, niż w innych wersjach samochodu BMW 3 Sedan. Akumulatory umieszczono w specjalnej kapsule i zamontowano bezpiecznie pomiędzy nadkolami tylnych kół, co zapewnia im najlepszą możliwą ochronę w razie zderzenia.
Takie umiejscowienie akumulatorów pozwoliło uzyskać całkowicie płaską podłogę bagażnika i nie naruszyło funkcjonalności dostępnego opcjonalnie, dzielonego i kładzionego w proporcji 40:20:40 oparcia tylnej kanapy. Wysokonapięciowe akumulatory znajdujące się blisko tylnej osi sprzyjają zrównoważonemu rozkładowi mas w BMW ActiveHybrid 3.
Komponenty układu hybrydowego powodują przyrost masy jedynie o 135 kilogramów w porównaniu do BMW 335i.
WYPOSAŻENIE
Model hybrydowy oferowany jest ze szczególnie bogatym wyposażeniem standardowym przeznaczonym specjalnie dla tej wersji samochodu, a jednocześnie niemal wszystkie elementy wyposażenia opcjonalnego “normalnego” BMW 3 Sedan dostępne są również w tej wersji.
Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna umożliwia osobną regulację intensywności nawiewu i temperatury powietrza dla kierowcy i pasażera oraz dla pasażerów siedzących z tyłu. Posiada ona możliwość pracy w czasie postoju przy wyłączonym silniku spalinowym.
Dostępny jako wyposażenie opcjonalne system nawigacyjny Professional wyposażono w twardy dysk, na którym oprócz map można umieścić całą kolekcję utworów muzycznych. Obsługa nawigacji odbywa się z poziomu systemu iDrive, bądź przy użyciu klawiszy bezpośredniego dostępu do funkcji nawigacyjnych umieszczonych w konsoli centralnej. System iDrive w samochodach z nawigacją Professional jest wyposażony w ekran o przekątnej 8,8 cala wbudowany w deskę rozdzielczą. System iDrive służy również do obsługi komputera pokładowego oraz systemów informacyjnych i rozrywkowych.
W ramach systemu BMW ConnectedDrive wśród opcji dostępnych w samochodzie BMW ActiveHybrid 3 znalazł się asystent odległości przy parkowaniu, kamera cofania, system kamer Surround View, reflektory adaptacyjne i asystent świateł drogowych.
Na liście rozwiązań wspomagających kierowcę znalazły się następujące układy i systemy: informacja o ograniczeniach prędkości, asystent parkowania BMW, ostrzeganie o zmianie pasa ruchu, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu, a także wyświetlacz przezierny BMW.
Innowacyjne technologie zastosowane w samochodzie umożliwiają integrację urządzeń Apple iPhone (także innych smartfonów) oraz odtwarzaczy muzycznych i śledzenie na monitorze samochodu wpisów na Facebooku i na Twitterze.
SILNIKI
Specjalnie na potrzeby nowego modelu opracowano komponenty hybrydowego układu napędowego: synchroniczny silnik elektryczny o mocy 40 kW/55 KM, układy elektroniczne dużej mocy oraz pakiet akumulatorów litowo-jonowych.
W BMW ActiveHybrid 3 silnik= elektryczny jest zintegrowany z rzędowym, sześciocylindrowym silnik z technologią BMW TwinPower Turbo i ośmiobiegową przekładnią automatyczną, co pozwala na dostarczanie na tylne koła łącznej mocy wynoszącej 250 kW/340 KM.
Synchroniczny silnik elektryczny zasilany jest energią gromadzoną w akumulatorach litowo-jonowych umieszczonych pod powierzchnią bagażnika między nadkolami tylnych kół. Ma on maksymalną moc 40 kW/55 KM. Jego zadaniem jest zapewnienie całkowicie elektrycznego napędu samochodu w czasie jazdy miejskiej oraz poprawa osiągów poprzez dostarczanie dodatkowej mocy przy przyspieszaniu. W obu przypadkach moc dostępna jest natychmiast. W sposób typowy dla silnika elektrycznego, maksymalny moment obrotowy wynoszący 210 Nm pojawia się już przy rozruchu.
Zwarta budowa pozwoliła na umieszczenie go we wspólnej obudowie ze 8-biegową przekładnią automatyczną, z którą od strony przeniesienia napędu silnik połączony jest sprzęgłem.
BMW ActiveHybrid 3 jest drugim hybrydowym modelem BMW – po BMW ActiveHybrid 5 – który wyposażono w sześciocylindrowy silnik rzędowy. Ten benzynowy motor, spotykany także pod maską BMW 335i, osiąga moc maksymalną 225 kW/306 KM przy 5800 obr./min., a jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm występuje w przedziale prędkości obrotowych 1200 – 5000 obr./min. Silnik jest bardzo sprawny energetycznie.
AUTOMATYCZNA PRZEKŁADNIA
Przekładnia dysponująca 8 przełożeniami łączy duży zakres przełożeń pomiędzy najniższym i najwyższym biegiem z niewielką różnicą przełożeń pomiędzy sąsiednimi biegami. Pozwala to na wykorzystanie najwyższego biegu szybkiej, ale oszczędnej, spokojnej jazdy. Z kolei natychmiastowe reakcje na potrzebę redukcji biegu oraz wyjątkowo krótkie czasy zmiany przełożeń będą bardzo przydatne przy typowo sportowym stylu jazdy.
Opcjonalnie BMW ActiveHybrid 3 może być wyposażony w jeszcze szybciej zmieniającą biegi automatyczną przekładnię sportową, której dynamiczny charakter uwypukla specjalnie dobrana dźwignia wyboru przełożenia oraz łopatki zmiany biegów umieszczone za kierownicą.
AKUMULATORY
Silnik elektryczny zasilany jest przez wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe, które także opracowano specjalnie dla BMW ActiveHybrid 3. Układ chłodzenia akumulatorów został włączony w obieg układu klimatyzacji. Pakiet akumulatorów składa się z 96 ogniw, których efektywna pojemność wynosi 675 Wh.
Oprócz konwencjonalnego układu elektrycznego pracującego pod napięciem 14 V, BMW ActiveHybrid 3 posiada układ pracujący przy wysokim (jak na samochód) napięciu 317 V. Oba układy elektryczne połączone są poprzez przetwornicę napięcia, zapewniając maksimum mocy elektrycznej w różnych możliwych sytuacjach, podwyższając w ten sposób osiągi samochodu i komfort jego użytkowania. Elektryczny silnik trakcyjny oraz sprężarka klimatyzatora zasilane są wyłącznie z akumulatorów litowo-jonowych poprzez układ wysokiego napięcia. Pozwala to na utrzymywanie komfortowej temperatury we wnętrzu także wtedy, gdy silnik spalinowy nie pracuje, na przykład na postoju, w czasie jazdy w trybie elektrycznym, czy w czasie jazdy wybiegiem.
WYJĄTKOWA JAZDA
Technologia BMW ActiveHybrid pozwoliła na zwiększenie dynamiki, a jednocześnie na istotne ograniczenie zużycia paliwa i spadek emisji spalin. Istnieje możliwość jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym, przy zerowej emisji spalin w jeździe miejskiej.
Oprócz hybrydowej funkcji start-stop, trybu jazdy ECO PRO oraz trybu jazdy wybiegiem (działającego do prędkości 160 km/h), wprowadzono także aktywny system sterowania pracą układu napędowego.
Do prędkości 75 km/h BMW ActiveHybrid 3 może poruszać się wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego. Całkowicie naładowane akumulatory trakcyjne umożliwiają przejechanie w trybie elektrycznym do 4 kilometrów ze średnią prędkością 35 km/h.
Silnik spalinowy może zostać uruchomiony, jeśli kierowca zażąda większej mocy, a jego uruchomienie nastąpi automatycznie. Moc maksymalna obu połączonych silników wynosi 250 kW/340 KM, a ich maksymalny łączny moment obrotowy to 450 Nm. Przy napędzie pochodzącym z obu silników auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 5,3 sekundy. Maksymalną prędkość samochodu ograniczono elektronicznie do 250 km/h.
Tryb jazdy ECO PRO, który można aktywować włącznikiem Driving Experience Control pomoże kierowcy w uzyskaniu szczególnie niskiego zużycia paliwa. Tryb jazdy wybiegiem pozwala obniżyć zużycie paliwa – polega na wyłączenie silnika spalinowego i odłączenie go od półosi napędowych. Od tego momentu BMW porusza się bezszelestnie, nie emitując spalin.
W trybie jazdy ECO PRO, tryb jazdy wybiegiem jest możliwy do prędkości 160 km/h, natomiast w trybie jazdy Comfort wyłączenie silnika może nastąpić w zakresie prędkości 60 do 80 km/h, gdy pedał hamulca zostanie lekko wciśnięty. W trybach jazdy Sport oraz Sport+ opisana funkcja jazdy wybiegiem nie jest realizowana.
Oprócz koordynowania pracy silnika spalinowego i elektrycznego z precyzyjnym uwzględnieniem aktualnych warunków jazdy, systemy mogą aktywnie analizować i z wyprzedzeniem dostosowywać się do sytuacji, przesyłając dane z dostępnego w opcjach wyposażenia systemu nawigacyjnego Professional do systemów elektronicznych sterujących pracą hybrydowego układu napędowego. Kiedy system nawigacyjny zostanie włączony i rozpocznie podpowiadanie trasy do wskazanego celu, układy elektroniczne otrzymają dostęp do danych, jakimi dysponuje system nawigacyjny. Analiza tych danych pozwoli przewidzieć zmiany sytuacji drogowej lub zmianę stylu jazdy która w związku z tym nastąpi.
Czynniki, które mogą zmienić strategię systemów nadzorujących układ napędowy, to między innymi topografia trasy oraz obowiązujące na niej ograniczenia prędkości. Przykładowo, jeśli system „wie”, że samochód będzie zjeżdżał z długiego wzniesienia, to całą dostępną w akumulatorach energię elektryczną zainwestuje we wspomaganie silnika spalinowego, by ponownie naładować akumulatory na zjeździe, nie tracąc przy tym nawet kropli paliwa.
Na długich zjazdach silnik elektryczny może pracować jako generator prądu ładującego akumulatory wysokonapięciowe w taki sposób, by utrzymywać stałą prędkość samochodu. Strategia działania systemów nadzorujących obejmuje także wykorzystanie całej dostępnej energii elektrycznej tuż przed dojechaniem do celu podróży, poprzez pokonanie „ostatniego okrążenia” na zasilaniu elektrycznym.
Status działania podzespołów systemu napędowego pokazany jest w sposób łatwy do intuicyjnego odczytu na zaprojektowanym specjalnie dla tego modelu wyświetlaczu w zespole wskaźników BMW ActiveHybrid 3. Oprócz przepływu energii oraz ilości odzyskiwanej energii, w zestawie wskaźników obok obrotomierza umieszczono także wskaźnik pokazujący efekt wspomagania silnika spalinowego przez silnik elektryczny w czasie przyspieszania.
Menu systemu iDrive pozwala na uzyskanie wielu innych informacji – na przykład o stanie naładowania wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych, czy o udziale silnika spalinowego i silnika elektrycznego w napędzaniu samochodu w czasie odbytej podróży. Historia zużycia paliwa może być wyświetlona nie tylko obejmując wartości z ostatnich 15 minut, ale także ze wskazaniem, w których momentach wykorzystywany był silnik elektryczny samochodu BMW ActiveHybrid.
ZAWIESZENIE
Specyfikacje podwozia BMW ActiveHybrid 3 obejmują zawieszenie przednie z dwoma drążkami prowadzącymi oraz kolumną amortyzatora i sprężyny, pięciodrążkowe zawieszenie tylne, a także elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, wraz z systemem Servotronic znanym już z samochodów BMW 3 Sedan.
Jako wyposażenie opcjonalne można otrzymać zawieszenie adaptacyjne. System dynamicznej kontroli stabilności (DSC), który stabilizuje tor jazdy odpowiednio kontrolując ciśnienie w układzie hamulcowym oraz w razie potrzeby redukując moc silnika, zawiera w sobie funkcje i systemy takie jak dynamiczna kontrola trakcji (DTYC), system zapobiegania blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS), kontrola stabilności hamowania na zakrętach (CBC), dynamiczna kontrola hamowania (DBC) wspomaganie hamowania awaryjnego, kompensacja utraty siły hamowania (Fading Compensation), funkcja osuszania hamulców, a także asystent ruszania na wzniesieniu.
Oprócz trybu jazdy ECO PRO, przełącznik Driving Experience Control będący elementem wyposażenia standardowego samochodu, pozwala na wybranie trybów jazdy SPORT+, SPORT oraz COMFORT.
Różne tryby jazdy pozwalają kierowcy łatwo zmieniać charakterystyki pracy podzespołów odpowiedzialnych za przyspieszanie, w tym charakterystykę silnika spalinowego, a także charakterystykę układu wspomagania kierownicy, parametry pracy systemu dynamicznej kontroli stabilności (DSC) oraz charakterystyki zmiany biegów przekładni automatycznej. Jeżeli samochód wyposażono w system Adaptive Drive, zmianie ulegną również charakterystyki tłumienia amortyzatorów.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.