BMW R nineT, który stworzono dla uczczenia 90-lecia produkcji motocykli przez BMW, to połączenie silnika boxer oraz najsmaczniejszych “kąsków” stylistycznych z różnych okresów historii motocykli.
Oczywiście nie zapomniano o najnowocześniejszej technice oraz modularnej konstrukcji, dającej użytkownikowi maksimum swobody personalizacji motoru. R nineT – lub po prostu krótko nineT – kusi charakterem ekskluzywnego, ręcznie wykonanego produktu.
Zobacz także:
MOTOCYKLE
BMW MOTOCYKLE
Klasyczny motocykl typu roadster powstał z myślą o entuzjastach motorów klasycznych z rozwiązaniami XXI wieku w zakresie układów napędowego i jezdnego.To motocykl zapraszający zarówno do zrelaksowanego podróżowania w długich trasach, jak i sportowej, dynamicznej jazdy po krętych drogach.
Podobnie jak pierwszy motocykl BMW z roku 1923 – legendarne BMW R 32 – nineT napędza klasyczny, ale zrywny silnik typu boxer. Ten typ napędu jest już od 90 lat podstawą konstrukcyjną marki, zapewniając typowy dla niej design, potężny moment obrotowy i jedyne w swoim rodzaju brzmienie. W nineT zastosowano silnik przeciwsobny o pojemności skokowej 1170 ccm z chłodzeniem powietrzno- olejowym. Rozwija on moc 81 kW (110 KM) przy 7750 obr./min. i maksymalny moment obrotowy o wartości 119 Nm przy 6000 obr./min.
Z myślą o łatwości indywidualizacji
Do dyspozycji użytkowników owego modelu oddano ogromną paletę oryginalnych akcesoriów motocyklowych BMW, ale też szlachetne, wykonywane na zamówienie części i akcesoria oferowane przez tunerów. Bardzo ważnym aspektem, zwiększającym możliwości indywidualizacji, jest wyjątkowa konstrukcja ramy. Ta zaprojektowana specjalnie dla tego modelu stalowa rama kratownicowa integruje przeciwsobny silnik jako element nośny. Sama rama opiera się przy tym na przedniej części z głowicą zwrotnicy oraz tylną z mocowaniem wahacza.
Demontowalna rama siodła pozwala na użytkowanie motocykla w wersji dwuosobowej lub – niezwykle stylowej – jednoosobowej. Doposażony w dostępną jako oddzielne akcesorium aluminiową pokrywę końcową, taki jednoosobowy nineT zyskuje charakter nawiązujący do niegdysiejszych „solo racers”.
Wydech umieszczony po lewej stronie
Układ wydechowy zakończony dwoma tłumikami umieszczonymi jeden nad drugim w pełni pasuje do koncepcji klasycznego sportowego roadstera. Także tu istnieją możliwości indywidualizacji dzięki obfitej ofercie akcesoriów. Na przykład dopełnieniem jest tytanowy układ wydechowy produkcji Akrapovića. Ponadto stosując długą lub krótką rurę wydechową, można tłumiki zawiesić nisko lub wysoko, radykalnie odmieniając wygląd i charakter nineT.
Typowy dla motocykli BMW z boxerem przedni widelec ustąpił miejsca w nineT teleskopowemu widelcowi upside-down zapożyczonemu z superbike’a S 1000 RR, dzięki czemu nineT zyskał klasyczny wygląd. Tylne zawieszenie opiera się na pojedynczym, nieparzystym, jednostronnym wahaczu z centralną golenią resorującą.
W obudowie napędu przewidziano 3 punkty mocowania, do których można przyśrubować np. boczną tablicę rejestracyjną wraz z oświetleniem. Ponadto wahacz przystosowano do zastosowania zamiast seryjnego koła o szerokości 5,5 cala x 17 cali, koła szerokiego na 6 cali. Taką operację trzeba jednak zgłosić do indywidualnego dopuszczenia do ruchu.
Pomyślany jako motocykl nawiązujący do rasowych, klasycznych roadsterów, nineT ma szprychowe koła z oksydowanymi na czarno obręczami z lekkiego stopu, czarnymi aluminiowymi piastami oraz szprychami ze szlachetnej stali. Radialne 4-tłoczkowe zaciski typu monoblock wraz z pływającymi tarczami o średnicy 320 mm i motocyklowym systemem ABS produkcji BMW zapewniają absolutnie bezpieczne i pewne hamowanie.
Purystyczny design i cechy ręcznej produkcji
Jednym z najważniejszych celów projektantów było zredukowanie karoserii motocykla do absolutnego, purystycznego minimum. Ponadto konstrukcja charakteryzuje się wyjątkową dbałością o szczegóły, zarówno natury stylistycznej, jak i inżynierskiej.
Boki aluminiowego, mieszczącego 18 litrów zbiornika paliwa poddano ręcznemu szczotkowaniu i dopiero polakierowano. O charakter typowy dla produktów ręcznej , indywidualnej produkcji, dba także aluminiowa osłona nad umieszczonym po prawej stronie wlotem powietrza, na której wygrawerowano logotyp nineT. Powierzchnię wielu elementów wykonanych z kutego aluminium – jak mostki widelca czy zacisk kierownicy z logotypem BMW Motorrad – natryśnięto perłowym lakierem bezbarwnym, po czym poddano anodowaniu. Nawiązaniem do 90 lat historii motocykli BMW jest też okrągła lampa główna z logotypem BMW umieszczonym centralnie na pokrywie żarówki.
Odpowiednio do charakteru nineT, sięgnięto po metalizowany czarny lakier ze srebrnymi i metalicznymi akcentami kontrastowymi.