Podczas światowych targów motorsportu Autosport International Racing Car Show w Birmingham, odbyła się premiera pierwszego w historii polskiego samochodu wyścigowego klasy GT: Arrinera Hussarya GT.
Prezentacji samochodu dokonał Grzegorz Pękała, prezes Arrinera Racing, spółki założonej w Wielkiej Brytanii z myślą o promocji i sprzedaży polskiej wyścigówki na międzynarodowych rynkach.
Zobacz także:
Na stoisku Arrinery polski motorsport reprezentowali polscy kierowcy wyścigowi: Gosia Rdest oraz Maciej Dreszer.
Autosport International – The Racing Car Show w Birmingham to jedna z najważniejszych i najstarszych imprez targowych związanych z motosportem w Europie. W 2016 organizowana była po raz dwudziesty piąty. Na powierzchni ponad 300 000 m² zaprezentowały się firmy i zespoły związane z różnego rodzaju sportami motorowymi, od kartingu po Formułę 1, oraz najważniejsi w tej branży producenci i dostawcy technologii dedykowanych tego typu sportom. Dla Polaków najważniejszym jednak stoiskiem było stoisko Arrinery, na którym po raz pierwszy reprezentowała pierwsza, polska wyścigówka klasy GT.
– Chcemy, by projekt Arrinera Hussarya był czymś więcej, niż tylko ciekawostką w świecie motoryzacyjnym. Wierzymy, że Arrinera ma szansę stać się silną, rozpoznawalną nie tyko w Polsce, marką, która sprawi, że drogowa wersja auta będzie się dobrze sprzedawać. Po rozpoznaniu sytuacji rynkowej podjęliśmy zatem decyzję, aby światową premierę auta oprzeć na jej wersji wyścigowej. To pozwoli nam na udział Arrinery Hussarya GT w wybranych wyścigach w roku 2016. Udział w wybranych wyścigach pozwoli nie tylko na zaprezentowanie Arrinery potencjalnym nabywcom, ale także na jej przetestowanie w najlepszych ku temu warunkach – czyli warunkach wyścigu – powiedział Piotr Gniadek, wiceprezes Arrinera Automotive S. A.
Na targi i swoje stoisko Arrinera zaprosiła także młodych, zdolnych, polskich kierowców wyścigowych: Gosię Rdest i Macieja Dreszera, którzy na swoim koncie mają już liczne zwycięstwa w międzynarodowych wyścigach samochodowych. Wystąpili oni w roli ambasadorów polskiego motorsportu.
– Targi w Birmingham to doskonała okazja aby pokazać światu potencjał wyścigowy polskich kierowców. Cieszę się, że to właśnie mnie i Gosię zaproszono, by ich reprezentować – powiedział Maciej Dreszer.
– Możliwość uczestniczenia w historycznym momencie, kiedy wyczekiwana Arrinera Hussarya GT ujrzała światło dzienne to dla mnie ogromne wyróżnienie, ale także prezent, bo tak się składa, że w dniu premiery obchodziłam swoje 23 urodziny. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy Arrinera zacznie brylować na torach wyścigowych – dodała Gosia Rdest.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Arrinera Hussarya GT zaprojektowana została z myślą o wyścigach, tak więc główny nacisk położono na uzyskanie optymalnej aerodynamiki, gwarantującej jak najlepsze wyniki na torach wyścigowych. Zastosowane rozwiązania technologiczne udoskonalono dzięki współpracy z profesorem Januszem Piechną z Politechniki Warszawskiej.
Jego zespół opracował innowacyjne rozwiązania pozwalające na znacznie lepsze zwiększenie siły docisku do podłoża, z minimalną stratą prędkości i przyspieszenia. Uzupełnieniem pakietu poprawiającego aerodynamikę przodu auta jest dolny splitter z wargą spiętrzającą oraz płaska podłoga. Małe płaty umieszczone po bokach przedniego zderzaka zwiększają docisk przedniej osi oraz wytwarzają podłużne struktury wirowe, ograniczające zaburzenia przepływu powietrza powodowane obracaniem się kół.
Arrinerę dociska do nawierzchni strumień powietrza w długim dyfuzorze pod nadwoziem oraz tylny płat generujący siłę dociskającą oraz intensyfikujący pracę dyfuzora. Pokaźny wlot znajdujący się na dachu Arrinery Hussarya GT jest częścią układu dolotowego silnika. Ze względu na swoje rozmiary oraz umiejscowienie, zapewnia dopływ czystego i zimnego powietrza, co bezpośrednio przekłada się na osiągi silnika. Wykonany jest z włókna węglowego, a dodatkowa, aluminiowa ramka wlotu zapewnia podwyższoną wytrzymałość na ewentualne uszkodzenia.
Silnik i napęd
Arrinera GT jest samochodem, który będzie produkowany na zamówienie zgodnie z życzeniem klienta. W samochodzie ulokowano centralnie silnik V8 o pojemności 6.2 litra, o mocy od 420 KM do 650 KM i momencie obrotowym od 580 Nm do 810 Nm.
Arrinera ma napęd na tylną oś. Jednostka współpracuje z sekwencyjną 6-cio biegową skrzynią Hewland LLS, sterowaną półautomatycznie przy pomocy łopatek przy kierownicy. W aucie zastosowano sterownik Pectel SQ6M wraz z systemem kontroli trakcji.
Za odczyt i zapis parametrów pojazdu odpowiada komputer Cosworth ICD Pro – zaprojektowany przez polską firmę Exumaster, która produkuje elektronikę do motorsportu.
Podwozie i zawieszenie
Zawieszenie jest autorską konstrukcją inżynierów firmy, jest to układ typu push-rod, składający się z klasycznych, dwóch podwójnych trójkątnych wahaczy oraz regulowanych amortyzatorów i sprężyn Öhlins, które zostały zaprojektowane od podstaw specjalnie dla Arrinery. Zestaw hamulcowy dostarczyła firma Alcon. Składa się z tarcz o średnicy 380 mm oraz 6-cio tłoczkowych zacisków.
Arrinera Hussarya GT wyposażona jest w sportowy układ ABS firmy Bosch. Dostawcą opon jest firma Michelin, współpracująca z Arrinerą. Opony to model S8H, który znajduje się na 18calowych, lekkich felgach Braid.
Wymiary, waga i pojemność
Tworząc samochód, projektanci zwracali szczególną uwagę na obniżenie wagi. Dzięki zastosowaniu specjalnej stali BS4T45, używanej w motosporcie, udało się uzyskać wyjątkowo niską masę samochodu, wynoszącą 1250 kg. Cała rama przestrzenna jest zbudowana zgodnie z homologacją FIA, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa. Nadwozie Hussarya GT wykonane jest w całości z włókna węglowego, natomiast podłoga oraz niektóre elementy wnętrza z kevlaru.
Cena
Cena samochodu Arrinera Hussarya GT zacznie się od 139 000 funtów, a jego sprzedaż prowadzona będzie przez brytyjską spółkę Arrinera Racing Ltd. Producent planuje przetestować swoją wyścigówkę w roku 2016 biorąc udział w wybranych wyścigach serii GT4 w klasie Open. Rozważane są także wyścigi serii 24h, Super Challenge Pirelli oraz British GT Championship.