Pierwsza publiczna prezentacja nowych lekkich pojazdów użytkowych marki Opel podczas salonu samochodowego w Birmingham: debiut nowej generacji Vivaro oraz Opel Movano.
Oba auta pokazano z zupełnie nowymi, mocnymi, a przy tym oszczędnymi silnikami na targach pojazdów użytkowych „The Commercial Vehicle Show”.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
UŻYTKOWE
Nowy Opel Vivaro drugiej generacja to połączenie funkcjonalności lekkiego pojazdu użytkowego oraz zalet mobilnego biura z komfortem i estetyką samochodu osobowego. Model oferuje wszystko, co może zapewnić mu powodzenie: dłuższe nadwozie w poszczególnych wariantach, a tym samym większą ładowność i przestronniejsze wnętrze. W kabinie zainstalowano najnowocześniejszy system multimedialny IntelliLink z przyjazną dla użytkownika nawigacją oraz szereg innych rozwiązań, które pozwalają szybko i łatwo przekształcić pojazd w biuro na kołach.
Nowy pojazd jest także oszczędny: do jego napędu wykorzystano zupełnie nowe, turbodoładowane silniki wysokoprężne o zużyciu paliwa ograniczonym nawet do 5,7 l/100 km przy emisji CO2 wynoszącej tylko 149 g/km. To najważniejszy model w strategii wzrostu DRIVE! 2022. Firma Opel zainwestowała 95 milionów euro w brytyjskie zakłady w Luton oraz zrestrukturyzowała dział pojazdów użytkowych. Nowym szefem Działu Lekkich Pojazdów Użytkowych w firmie Opel został Steffen Raschig.
Mocne silniki z zaawansowaną technologią BiTurbo zastosowano także w Movano. Również ten model został udoskonalony pod względem poziomu bezpieczeństwa. Na przykład elektroniczny system kontroli stabilności (ESC) będzie teraz montowany jako wyposażenie standardowe, wraz z innymi systemami wspomagającymi kierowcę, a lusterko w osłonie przeciwsłonecznej pasażera zapewni lepszą widoczność strefy wokół pojazdu, w tym możliwość obserwacji tzw. martwego pola.
Oferta silników montowanych w nowym Movano obejmuje obecnie pięć turbodiesli, w tym dwie zupełnie nowe jednostki BiTurbo o pojemności 2,3 litra. Dwie współpracujące turbosprężarki zapewniają znakomite osiągi przy wyjątkowo małym spalaniu i niskiej emisji CO2. W przypadku silnika BiTurbo o mocy 100 kW/136 KM, rozwijającego maksymalny moment obrotowy 340 Nm, emisję CO2 obniżono do 180 g/km, dzięki instalowanemu standardowo systemowi Start/Stop. Flagowa jednostka BiTurbo o mocy 120 kW/163 KM rozwija maksymalny moment obrotowy 360 Nm i oferuje o 13 KM i 10 Nm więcej niż silnik najmocniejszego Movano dotychczasowej generacji. Należący do standardowego wyposażenia system Start/Stop umożliwił obniżenie zużycie paliwa.
Podstawowa wersja Movano jest napędzana turbodieslem 2.3 l generującym 81 kW/110 KM mocy. Silnik ten występuje również w odmianie rozwijającej 92 kW/125 KM. W drugim przypadku o około 3,5 sekundy poprawiła się elastyczność mierzona przyspieszeniem od 80 do 120 km/h na szóstym biegu. Analogiczny parametr w podstawowej wersji ze 110‑konnym silnikiem jest lepszy aż o 5 sekund.
Przedłużana wersja furgonu Movano L4 była dotychczas dostępna tylko z kołami bliźniaczymi na tylnej osi. Teraz jest oferowana także z kołami pojedynczymi i różną wysokością dachu. Przestrzeń ładunkowa między wnękami tylnych kół jest o 300 mm szersza, co ułatwia przewożenie ładunku o dużych gabarytach. Pojazd w tej konfiguracji jest także lżejszy. Kolejną zaletą Movano jest wydłużenie okresów międzyprzeglądowych do 2 lat.
Zarówno w nowym Vivaro, jak i w Movano priorytetowo potraktowano także kwestię bezpieczeństwa. Model jest teraz standardowo wyposażony w elektroniczny system kontroli stabilności (ESC), a szereg rozwiązań technicznych wspomagających kierowcę sprawia, że podróżowanie jest przyjemniejsze. Jednym z takich rozwiązań jest system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu. Program kontroli stabilności przyczepy monitoruje jej boczne ruchy, a w przypadku wykrycia ich krytycznego nasilenia automatycznie hamuje odpowiednie koła, aby ustabilizować zespół pojazdów. Udoskonalony układ kontroli trakcji zapewnia lepszą przyczepność nawet na nieutwardzonych drogach i zapobiega buksowaniu kół.
W kabinie Movano nowe, duże i wypukłe lusterko zintegrowane z osłoną przeciwsłoneczną poprawia widoczność strefy wokół pojazdu. Ustawienie jej w pozycji pozwalającej obserwować „martwe pole” po prawej stronie pomaga odpowiednio wcześnie dostrzec ewentualne zagrożenie. Kierowca Movano może również liczyć na podwyższony komfort w kabinie i korzystać z niej jak z mobilnego miejsca pracy. Ułatwią mu to systemy multimedialne, takie jak standardowy CD 16 BT USB z Bluetooth i dwoma gniazdami USB lub CD 16 BT USB DAB z tunerem cyfrowego radia.
Opel Movano z nowymi silnikami oraz dodatkowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i funkcjami multimedialnymi pojawi się na rynku polskim pod koniec lata 2014 r.