BEZPIECZNY POWRÓT DO SZKOŁY CZYLI PIĘĆ PRAKTYCZNYCH ZASAD

bezpie2222

Rozpoczął się rok szkolny, a to oznacza codzienne dojazdy do szkoły i pracy. W porannym pośpiechu nietrudno o błąd na drodze. Co zrobić, aby uniknąć kolizji i wypadku?

Podpowiada ekspert firmy Fleet Insurance Services, należącej do Grupy Arval, która należy do liderów branży leasingowej na świecie.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO


 

W pierwszych powakacyjnych dniach ruch na drodze będzie wzmożony, a kontrole drogowe będą o wiele częstsze. Szczególną uwagę należy zachować zwłaszcza w godzinach porannych, kiedy to dzieci wychodzą do szkoły. Warto w tym czasie unikać pośpiechu i wyjeżdżać nieco wcześniej. Bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze, a można je znacząco zwiększyć stosując się do kilku zasad.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2016 r. na polskich drogach doszło do 33 664 wypadków. Ponad 85 proc. z nich nastąpiło z winy kierującego. W tym roku statystyki również nie wyglądają dobrze, ponieważ tylko w ostatni sierpniowy weekend doszło do prawie 300 wypadków.

– Polska to kraj, w którym liczba wypadków drogowych jest wyższa, niż w wielu krajach Europy. Pod tym względem jesteśmy w pierwszej dziesiątce państw Unii Europejskiej. Należymy także do czołówki, jeżeli chodzi o liczbę zgonów, które nastąpiły w wyniku wypadków samochodowych – mówi Edyta Kacprzak, Insurance Manager z firmy Fleet Insurance Services należącej do Grupy Arval.

Spółka Arval na co dzień zarządza flotą składającą się z ponad 20 tysięcy samochodów.

– Od wielu lat obserwujemy zachowania kierowców na drodze. Szukając sposobów na poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie liczby zdarzeń z udziałem użytkowników samochodów Arval wprowadziliśmy do oferty kompleksowy program szkoleń doskonalenia technik jazdy, czyli Arval Driving Academy – opowiada Edyta Kacprzak.

W ramach pakietu szkoleń uczestnicy poznają między innymi zasady bezpiecznej jazdy, które zostały opracowane przy współpracy ze Szkołą Bezpiecznej Jazdy Renault – partnerem Arval w programie Arval Driving Academy. Wszystkie w prosty sposób poprawią bezpieczeństwo na drodze.

Bezpieczny manewr, czyli zasada LDKM

Niepoprawny sposób zmiany pasa ruchu to jedna z największych bolączek użytkowników polskich dróg. Jak zmienić pas w sposób bezpieczny? Opisuje to prosta zasada LDKM:

– lusterko: w lusterku orientujemy się w sytuacji na drodze;
– decyzja: na powyższej podstawie podejmujemy decyzję, czy możemy bezpiecznie wykonać manewr;
– kierunkowskaz: jeśli możemy zmienić pas, sygnalizujemy to kierunkowskazem. Konieczne jest wykonanie przynajmniej kilku mignięć (2-3);
– manewr: wykonujemy ruch kierownicą i płynnie zmieniamy pas ruchu. Kierunkowskaz powinien być cały czas włączony.

Bezpieczny odstęp – zasada trzech sekund

Zasada trzech sekund służy do określania właściwego odstępu od pojazdu znajdującego się przed nami. Polega na tym, aby utrzymać od jadącego przed nami pojazdu odległość wynoszącą – jak wskazuje nazwa – przynajmniej trzy pełne sekundy. Jak to zrobić? Najlepiej sprawdzić, ile czasu upływa pomiędzy chwilą minięcia jakiegoś punktu (na przykład znaku drogowego) przez jadący przed nami samochód a momentem, kiedy sami miniemy ten punkt.

Bezpieczna prędkość

Mało znana w Polsce, ale bardzo użyteczna zasada. Mówi, że powinniśmy zawsze jechać z prędkością pozwalającą zatrzymać się na odcinku drogi, który w danym momencie widzimy. O tej zasadzie powinnyśmy pamiętać zwłaszcza, gdy:

– zbliżamy się do zakrętu lub szczytu wzniesienia;
– widoczność (lub widzialność) jest zmniejszona z powodu mgły lub deszczu;
– jedziemy nieoświetloną drogą w nocy.

Ustawienie fotela i kierownicy

Prawidłowe ustawienie fotela i kierownicy, a także dobra pozycja podczas jazdy ułatwiają kontrolę nad samochodem, a w razie wypadku – zwiększają skuteczność działania pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych. Na czym polega prawidłowa pozycja za kierownicą?

– odległość fotela od pedałów powinna być taka, aby po pełnym wciśnięciu każdego z nich nogi pozostały lekko zgięte w kolanach;
– kierownicę umieszczamy na tyle blisko, aby móc swobodnie przełożyć nadgarstki przez szczyt koła kierownicy bez wychylania się z fotela, a podczas jazdy móc trzymać kierownicę ugiętymi rękami;
– oparcie fotela ustawiamy w pozycji jak najbardziej zbliżonej do pionowej;
– prawidłowo ustawiony zagłówek powinien znajdować się jak najbliżej potylicy, a jego szczyt należy ustawić na równi ze szczytem naszej głowy;
– pas bezpieczeństwa nie może być skręcony i powinien przylegać do ciała.

Zasada „opony i asfalt”

Stojąc w korku lub zatrzymując się w kolejce samochodów, stosuj zasadę „opony i asfalt”. Zatrzymaj się w odległości pozwalającej zobaczyć punkty zetknięcia tylnych opon poprzedzającego samochodu z asfaltem. Taki dystans umożliwia skręcenie i ominięcie stojącego przed nami auta w przypadku, gdy:

– pojazd przed nami uległ awarii;
– musimy zjechać na bok, aby ustąpić miejsca pojazdowi uprzywilejowanemu;
– widzimy, że pojazd jadący za nami, nie zdoła wyhamować.

Ponadto, zachowanie takiej odległości umożliwia sprawniejsze przejechanie przez skrzyżowanie w chwili zmiany światła na zielone.