W zaledwie dwa lata po zaprezentowaniu tworzywa konstrukcyjnego odpornego na wysokie temperatury Ultramid Endure firmy BASF opracowano jego produkcyjne zastosowanie.
Niemiecka firma Monoplast, dostawca branży motoryzacyjnej wykorzystuje poliamid Ultramid Endure D3G7 do produkcji osłon termicznych kolektorów doładowania stosowanych w 4-cylindrowych silnikach wysokoprężnych marki Daimler.
W obszarze wlotu powietrza kolektora doładowującego, w którym zachodzi proces recyrkulacji spalin, gorące gazy spalinowe mieszają się ze świeżym powietrzem. Jest to miejsce narażone na silne wstrząsy oraz wysokie temperatury. Do tej pory aluminiowe osłony stanowiły ochronę ścian oraz wbudowanego czujnika. Teraz tworzywo sztuczne odporne na działanie wysokich temperatur jest doskonałym zamiennikiem aluminium.
Specjalne tworzywo Ultramid Endure odgrywa tu najważniejszą rolę – materiał zachowuje swoje właściwości podczas ciągłej eksploatacji w temperaturze 220°C, natomiast może być stosowany w temperaturach maksymalnych sięgających 240°C. Dzięki technologii stabilizacyjnej, która tworzy ochronną powłokę na tworzywie, możliwa jest tak duża odporność na wysokie temperatury tego poliamidu.
Perforacja dla faworyzowanego przepływu powietrza
Dwie dodatkowe cechy istotnie wyróżniają innowacyjną osłonę termiczną od swojego metalowego odpowiednika – po pierwsze – tworzywo sztuczne jest doskonałym izolatorem termicznym. Ponadto materiał Ultramid Endure pozwala na stworzenie otworów w osłonie tak, aby wewnątrz mogły zachodzić odpowiednie zawirowania powietrza doładowującego. Co więcej, element ten jest o połowę lżejszy niż jego aluminiowy poprzednik.
Odporność na wysokie temperatury
Komora silnika jest obecnie środowiskiem coraz bardziej zwartym, a co za tym idzie coraz gorętszym. Jednocześnie samochody powinny być coraz lżejsze poprzez zastąpienie elementów metalowych komponentami wytworzonymi z tworzywa sztucznego. Jednak ze względu na wysokie koszty produkcji, wydajne tworzywa sztuczne są stosowane zdecydowanie rzadziej.
Nowy poliamid Ultramid Endure łączy wyjątkową odporność na wysoką temperaturę z dobrymi właściwościami przetwarzania poliamidów PA66 – czynnik który jest wyjątkowo istotny względem kosztów produkcji. Dzięki temu materiał ten jest alternatywą do zastosowań związanych z pracą układu wlotu powietrza nowoczesnych silników z turbiną. Dzięki swobodzie w projektowaniu tworzywo formowane wtryskowo nadaje się do indywidualnych rozwiązań danego producenta z branży motoryzacyjnej.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.