Isetta, nazywana „bąbelkowym samochodem”, wzbudza ogromne zainteresowanie wszędzie tam, gdzie się pojawi. Pojazd ten pobudza kreatywność, i to nie tylko w zakresie nadawania mu przydomków.
Firma BASF stworzyła unikalny samochód pokazowy „MySetta” zbudowany na bazie modelu BMW Isetta 250 z 1958 roku. Jest dwuosobowym samochodem posiadającym drzwi z przodu pojazdu. Innowacyjne produkty BASF zostały użyte do nowoczesnego wyposażenia samochodu.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
Nadwozie, karoseria, elementy zewnętrzne oraz wnętrze modelu MySetta zostały całkowicie odnowione. Podczas procesu renowacji wykorzystane zostały farby, tkaniny powlekane i elastyczne pianki firmy BASF.
Szeroka oferta produktów i rozwiązań BASF pozwoliła na stworzenie tego projektu. BASF jest największym na świecie dostawcą motoryzacyjnym w przemyśle chemicznym – czy to w zakresie pianek poliuretanowych do produkcji ergonomicznych siedzeń, czy też lekkich elementów mocujących silnik, a także w zakresie unikalnych powłok.
– Przemysł motoryzacyjny jest jednym z najważniejszych segmentów klienckich Grupy BASF. W celu konsolidacji działań i kompetencji, intensywna wymiana odbywa się w międzywydziałowych zespołach – powiedział Harald Pflanzl, Szef działu BASF Automotive Refinish Europe.
Pit Stop: Lakierowanie, piankowanie i powlekanie
Proces odnawiania samochodu MySetta składał się z kilku różnych etapów – przystanków. Pierwszym przystankiem było Centrum Kompetencji Lakierów i Powłok BASF w Munster, gdzie mikrosamochód pokryty został specjalnie opracowanym dwukolorowym lakierem. Podczas starannego procesu odnawiania, doświadczony lakiernik Michael Wichmann ukierunkował się na przywrócenie oryginalnego koloru za pomocą błękitu na dolnej części samochodu i białego koloru na górnej. „Motocoupe” otrzymał nowy blask dzięki połyskującemu lakierowi bazowemu.
Wodorozcieńczalna farba specjalistyczna została stworzona z kolorów „Big White” oraz metalicznego błękitnego „Bluetta”, opracowanego przez projektantów kolorów BASF specjalnie dla tego modelu. Specjalistyczne materiały nadały doskonały efekt barwie „Big White”. Zastosowano tutaj nowoczesne lakiery BASF z linii Glasurit 90. Seria Glasurit posiada również ofertę specjalną, dedykowaną dla samochodów zabytkowych: Classic Car Colors, która dysponuje największą na świecie biblioteką kolorów historycznych, zawierającą ponad 600.000 receptur. Oczywiście baza zawiera również oryginalne kolory modelu Isetta.
Wnętrze samochodu Mysetta również uległo przeprojektowaniu. Fotele i tapicerka zostały pokryte innowacyjną powłoką, która wyprodukowana została przy użyciu rozwiązania systemowego Steron, specjalistycznej technologii nakładania powłoki przez przenoszenie barwnika dla miękkich powierzchni o niemal nieograniczonych możliwościach projektowania. Punktem wyjścia w procesie wytwarzania tej powłoki jest matryca krzemu, gdzie powierzchni wytłaczana jest za pomocą lasera w celu osiągnięcia pożądanej struktury. Dyspersję poliuretanową rozpyla się w postaci cienkiej warstwy na matrycy, uzyskując pożądaną formę. Dzięki nowoczesnej technologii laserowej, matryce mogą być produkowane szybko i taniej, z indywidualnie stworzonych projektów. Dzięki nowoczesnej technologii laserowej, matryce dla indywidualnych projektów mogą być produkowane szybciej i taniej.
Metoda ta może być również stosowana w zakresie wielu innych nośników, takich jak skóra i tekstylia, a także papier i tworzywa sztuczne.
– Wszechstronność i szeroki zakres możliwości projektowania systemu Steron sprawia, że nadaje się on do wielu zastosowań poza przemysłem motoryzacyjnym, m. in. w branży odzieżowej, akcesoriów, mebli oraz opakowań – wyjaśnił Heidrun Goth, szef zespołu rozwoju systemu Steron.
Poza modelem MySetta, również samochód koncepcyjny smart forvision stworzony wspólnie z koncernem Daimler, wyposażony został w fotele pokryte systemem Steron.
Mniej pianki
Dobry fotel samochodowy musi być wygodny i jednocześnie twardy. Pianka poliuretanowa Elastoflex W stosowana do produkcji foteli łączy obie te właściwości. Pianki elastyczne Elastoflex W są produktami dopasowanymi do indywidualnych potrzeb klientów BASF w zakresie foteli dla samochodów osobowych, dostawczych i autobusów. Są one wytwarzane całkowicie indywidualnie na życzenie klienta, posiadają szczególnie wysoki poziom komfortu i znakomite właściwości w charakterze długoterminowych zastosowań, zwłaszcza w zakresie pianek o zredukowanej masie i objętości.
Ponadto dobra płynność systemów Elastoflex W zapewnia producentom wyprasek ogromną swobodę projektowania. Elastoflex może być również spieniany wokół wkładek metalowych lub drewnianych. Produkty poliuretanowe dla przemysłu motoryzacyjnego pozwalają na stworzenie wysokiej jakości projektu wnętrza z zastosowaniem efektywnych procesów produkcyjnych.
Zgodnie z zasadą „Pimp my ride”, Isetta została nie tylko odnowiona, ale również wyposażona w dodatkowe gadżety. Wnętrze zawiera cały zestaw sprzętu audiowizualnego. Tylną półkę bagażową wyposażono w głośniki stereo i wideo projektor, który pomoże urozmaicić wycieczkę lub piknik na otwartym powietrzu. Dla kierowcy i pasażera dostępne są ubrania pasujące do kolorystki foteli i wnętrza samochodu MySetta.
Projektantka mody z Hamburga – Julia Starp – zaprojektowała płaszcz wykonany z tkaniny powlekanej tworzywem Steron. Szkoła mody Ars Arpel z Mediolanu zaprojektowała i wyprodukowała buty wykonane przy użyciu systemu Steron. Model MySetta został zaprezentowany podczas Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy firmy BASF 26 kwietnia 2013 roku w Mannheim.
Przemysł motoryzacyjny jest jedną z kluczowych branż firmy BASF. Obroty osiągają tutaj poziom 15 proc. całkowitej sprzedaży w Grupie.