BASF: JUBILEUSZ PŁYNÓW HAMULCOWYCH

Płyn stosowany w systemie hamulcowym to produkt zaawansowany technologicznie i kluczowy dla bezpieczeństwa. Płyny Hydraulan produkcji BASF od ponad pół wieku cieszą się zaufaniem klientów, a w tym roku obchodzą swoje sześćdziesiąte urodziny.

Płyny hamulcowe Hydraulan składają się z mieszanki eterów glikolowych, powiązanych boranów, inhibitorów korozji i antyutleniaczy.

– Rolą płynu hamulcowego jest przenoszenie na zaciskacz ciśnienia hydraulicznego wytwarzanego w chwili, gdy kierowca wciska pedał hamulca. Klocek cierny w zaciskaczu spowalnia tarczę hamulca, co zatrzymuje pojazd. Jeżeli ciśnienie hydrauliczne nie jest przenoszone, hamulce mogą nie zadziałać i może dojść do wypadku – wyjaśnia Harald Dietl z Działu Marketingu Technicznego Płynów Stosowanych w Pojazdach.

Producenci samochodów wymagają przestrzegania wysokich norm jakości w stosunku do płynów hamulcowych, które muszą pomyślnie przejść szczegółowe badania sprawdzające ich odpowiednie właściwości. Aby uzyskać oficjalne zatwierdzenie producentów silników, płyny te testowane są w skrajnych warunkach, na przykład przy znacznych wahaniach temperatury, symulowanym hamowaniu awaryjnym i w testach flotowych.

Płyny hamulcowe różnią się lepkością i temperaturą wrzenia. Płyny o niskiej lepkości mają lepszą płynność i szybciej przenoszą ciśnienie hydrauliczne. Jest to szczególnie ważne przy niskich temperaturach, w przeciwnym wypadku elektroniczny system stabilizacji (ESP) lub układ wspomagający ruszanie na wzniesieniach (hill hold) będą reagować zbyt wolno. Temperatura wrzenia płynu hamulcowego jest ważnym czynnikiem, gwarantującym działanie hamulców. Jeżeli temperatura płynu hamulcowego przekroczy temperaturę wrzenia, mogą pojawić się pęcherzyki gazu.

W rezultacie ciśnienie hydrauliczne nie jest przenoszone z pedału hamulca na rozpieracz hamulca, a korek parowy może doprowadzić do awarii hamulców. Lepkość i temperatura wrzenia są wyznacznikami jakości płynów hamulcowych. Hydraulan 404 to produkt najwyższej klasy w oferowanej przez BASF serii Hydraulan. Ma on optymalną lepkość i temperaturę wrzenia, a w uznaniu za innowacyjne osiągnięcia otrzymał nagrodę Volkswagen Group Award.

Ze względu na rosnący światowy popyt na pojazdy mechaniczne, szczególnie w krajach rozwijających się, BASF postanowił rozpocząć produkcję płynów hamulcowych w Szanghaju w Chinach.

BASF po raz pierwszy opatentował swoje płyny hamulcowe w Niemczech 8 lipca 1952 roku pod znakiem towarowym Hydraulan. Od tamtej pory BASF produkuje płyny hamulcowe w fabryce monoeteru w swojej głównej lokalizacji w niemieckim Ludwigshafen. Podczas boomu w latach pięćdziesiątych, sześćdziesiątych i siedemdziesiątych sprzedaż pojazdów rosła w takim tempie, że aby pokryć zapotrzebowanie na płyny hamulcowe, trzeba było kilkukrotnie zwiększyć możliwości produkcyjne fabryki. Zakład od samego początku stawiał na wysoką jakość produkcji, a w 2012 roku obchodził 75-tą rocznicę działalności.

– Monoeter, czyli eter alkilowy glikolu etylenowego, to nie tylko główny składnik płynów hamulcowych. Jest także używany jako rozpuszczalnik do wielu zastosowań przemysłowych, na przykład w nadrukach na tekstyliach i skórze. Stosuje się go także jako składnik środków czyszczących do twardych powierzchni, olejów wiertniczych, olejów do cięcia i paliw lotniczych. Wymagania naszych klientów wobec surowców do wszystkich tych zastosowań są bardzo wysokie. Nasze produkty muszą zatem przejść restrykcyjne testy kontroli jakości, aby zapewnić ich zgodność z najwyższymi normami jakości – mówi Mirko Haider, kierownik fabryki monoeteru.

Więcej informacji o płynach hamulcowych dostarczanych przez BASF znaleźć można na stronie internetowej www.basf.com/hydraulan.