Łatwe w montażu, wykonane z odpornego na ścieranie i elastycznego w niskich temperaturach materiału Elastollan (TPU) łańcuchy śniegowe – to najnowszy wynalazek firmy BASF.
Francuska firma z branży tekstylnej i gumowej Joubert Productions, Ambert, po raz pierwszy wprowadza na rynek wyrób, którego ogniwa są wykonane nie z metalu, ale w całości z plastiku.
Zobacz także:
Jest to możliwe dzięki poliuretanowi termoplastycznemu o nazwie Elastollan oraz jego pomocy w optymalizacji geometrii i produkcji komponentów. Łańcuchy śniegowe wykonane z dwóch gatunków materiału B90A15 i B60A10WH spełniają obowiązującą w całej Europie normę ÖNORM 5117, nadają się do różnych rozmiarów opon i są łatwe w montażu.
Te wersje tworzywa Elastollan są odporne na ścieranie, elastyczne w niskich temperaturach oraz odporne na sypki żwir i sól drogową. Dzięki temu zapewniają optymalną przyczepność nowych łańcuchów śniegowych na lodzie i śniegu.
Na potrzeby tego nowego zastosowania tworzywa sztucznego Elastollan oferuje połączenie lekkiej konstrukcji i seryjnej produkcji: konwencjonalne metalowe oczko łańcucha zostaje zastąpione przez dwa różnokolorowe gatunki materiału, które chemicznie przylegają do siebie w procesie formowania wtryskowego, a więc nie muszą być dodatkowo montowane. Twardszy czarny Elastollan B90A15 wykazuje bardzo dobre właściwości mechaniczne oraz wspaniałą elastyczność w niskich temperaturach.
Z kolei cczerwony Elastollan B60A10WH jest bardziej elastyczny i plastyczny. W procesie kompaktowego formowania wtryskowego czarne ogniwa łańcucha są powlekane czerwonym tworzywem Elastollan w jednej formie, w której łączą się ze sobą chemicznie. Ponieważ TPU bardzo dobrze przylega do TPU, w odróżnieniu od ogniw metalowych w tym przypadku nie jest potrzebny dalszy montaż.
– Dostosowane do potrzeb produkty wysokiej jakości są ważnym elementem naszej działalności. Firma BASF nie tylko wspierała nasz pomysł wytwarzania lekkich, łatwych w montażu łańcuchów śniegowych, dostarczając odpowiedni materiał. Dla nas bardzo istotne jest to, że BASF współpracuje z nami od samego powstania pomysłu poprzez znalezienie odpowiedniej formy aż po produkt końcowy, umożliwiając nam w ten sposób zorganizowanie optymalnego procesu produkcyjnego. To oznacza, że możemy nie tylko efektywnie wytwarzać produkty, ale także zaoferować kierowcom samochodów wysoki poziom bezpieczeństwa zimą dzięki łatwym w użyciu łańcuchom śniegowym – twierdzi Régis Kaelin, który odpowiada w firmie Joubert za Badania i Rozwój.
Austriacka norma ÖNORM 5117 dotyczy metalowych ogniw łańcuchów, które pokrywają cały bieżnik opon i muszą pozostawać w kontakcie z nawierzchnią drogi niezależnie od położenia koła. Za sprawą doskonałej przyczepności TPU firmy BASF do nawierzchni łańcuchy śniegowe pozwalają kierowcom samochodów zachować największą możliwą kontrolę nad pojazdem na zaśnieżonych drogach. Ogniwa z materiału Elastollan są znacznie lżejsze od konwencjonalnych ogniw metalowych, więc łańcuchy śniegowe łatwo się zakłada i szybko zdejmuje.