BADANIE: 85% WŁAŚCICIELI ELEKTRYKÓW W POLSCE KUPIŁOBY JE PONOWNIE

Popularność pojazdów elektrycznych z każdym rokiem się zwiększa.

Potwierdzają to wyniki badania Global EV Driver Survey 2024, wykonanego przez EV Klub Polska, największej w Polsce i regionie Środowo-Wschodniej Europy, organizacji łączącej użytkowników samochodów elektrycznych oraz 63 kluby z innych państw, zrzeszonych w ramach Global EV Drivers’ Alliance.


Zobacz relacje:

EKO: RUSZA COMIESIĘCZNY RANKING CEN ŁADOWANIA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
 

ECO


 

Wyniki analizy 23 tysięcy ankiet, w tym niemal tysiąca z Polski, nie pozostawią wątpliwości. 92% kierowców samochodów elektrycznych na świecie, planuje ponowny zakup pojazdu o napędzie elektrycznym. W naszym kraju odsetek ten jest nieznacznie niższy – 85%. Warto jednak zwrócić uwagę, że w skali globalnej jedynie 1% użytkowników „elektryków” zadeklarowało powrót do pojazdu spalinowego, a w Polsce tylko 2%. Z kolei zadowolenie z korzystania z BEV wskazało aż 98% pytanych (94% w Polsce). To jasno pokazuje, że przesiadając się raz na auto elektryczne, użytkownicy nie chcą już wracać do aut spalinowych – wskazuje Łukasz Lewandowski, CEO Fundacji EV Klub Polska.

Użytkownikowi musi się to opłacać

Wśród wielu walorów samochodów elektrycznych głównym czynnikiem w Polsce przemawiającym za jego zakupem są przede wszystkim korzyści finansowe. Niższe koszty eksploatacji (47%) i niskie koszty utrzymania (35%) zostały wskazane jako główny argument za e-pojazdami. Równie istotnym elementem są przywileje dla pojazdów elektrycznych (33%) i komfort podróżowania (25%).

Pod wieloma względami polski rynek EV nie odbiega od globalnych trendów. Zdecydowana różnica jest w przypadku argumentu środowiskowego, który względem globalnego wyniku różni się o 23 p.p. Przyczyn takiego stanu rzeczy upatrywać można przede wszystkim w pragmatycznym podejściu do pojazdów. Głównym motywatorem są mniejsze koszty utrzymania oraz szereg przywilejów, jak darmowe parkowanie w strefie płatnego parkowania, które również wpływają na oszczędności finansowe. Nie można pominąć również faktu, że rozwój polskiego rynku elektromobilności jest na wcześniejszym poziomie adopcji niż w wielu europejskich krajach. Z badania jasno wynika, że aż 45% respondentów w naszym kraju, samochód elektryczny eksploatuje je krócej niż rok lub rok (23%). Względem ankietowanych z różnych krajów świata jest to znacząca różnica, gdyż najliczniejszą grupą użytkowników samochodów elektrycznych są osoby z minimum 2 letnim (17%), 3 letnim (15%) oraz większym niż 7 lat (16%) doświadczeniem – mówi Łukasz Lewandowski.

Infrastruktura to problem globalny

Badanie wykazało również największe bariery dotyczące elektromobilności. Na każdym analizowanym rynku użytkownicy jasno podkreślali konieczność rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania dużych mocy. Dostępność szybkich ładowarek dla 47% ankietowanych na świecie jest ważniejsze niż cena ładowania. Brak dobrze rozbudowanej (wielostanowiskowe huby do ładowania zamiast pojedynczych stacji) ultra-szybkiej infrastruktury ładowania przekłada się na wydłużony czas oczekiwania na naładowanie pojazdu. Ten problem zauważalny jest zwłaszcza w Polsce, gdzie 46% badanych zadeklarowało, że czasami zdarzają się kolejki pod stacjami ładowania. Z kolei 35% ankietowanych twierdzi, że rzadko czekają na ładowanie. Mimo że infrastruktury do ładowania przybywa to by przekonać użytkowników aut spalinowych do przesiadki na „elektryka” najpierw musi być dobrze rozwinięta sieć ładowania.

Kluczowe kierunki rozwoju

Badanie EV Klub Polska oraz GEVA jasno wskazało jakie są rynkowe potrzeby, które mogą przyczynić się do zdynamizowania rozwoju sektora elektromobilności na świcie. Główny elementem jest przede wszystkim infrastruktura ładowania, która musi zostać znacząco rozwinięta. Kluczowe jest budowanie hubów ładowania dużych mocy przy głównych szlakach komunikacyjnych oraz rozwój sieci ładowania w miastach.

Kolejnym istotnym elementem jest dążenie do obniżenia kosztów związanych z posiadaniem i eksploatacją pojazdu elektrycznego. Wraz z takimi czynnikami jak wygoda, możliwość taniego ładowania w domu oraz aspektami proekologicznymi, stanowią one kluczowe argumenty dla podjęcia decyzji o pozostaniu lub przesiadce na pojazd elektryczny.

Ekonomiczna opłacalność użytkowania samochodu elektrycznego jest niepodważalna i stanowi jeden z kluczowych argumentów przemawiających za wyborem tej technologii. Dlatego, oprócz ceny zakupu konkurencyjnej wobec spalinowych odpowiedników, niezbędne jest zapewnienie użytkownikom EV dostępu do taniego ładowania – zarówno w domu, jak i korzystając z publicznej infrastruktury. W związku z tym powinny zostać wprowadzone specjalne taryfy energetyczne dedykowane posiadaczom samochodów elektrycznych oraz operatorom stacji ładowania. Takie rozwiązania mogłyby znacząco przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce – podsumowuje Łukasz Lewandowski, CEO EV Klub Polska.

Raport z badania dostępny jest na portalach: evklub.pl oraz elektromobilni.pl