AXCR: PIĄTE MIEJSCE ZESPOŁU MITSUBISHI RALLIART I PLANY NA 2025 ROK

Zespół Mitsubishi Ralliart, któremu Mitsubishi Motors zapewniała wsparcie techniczne, zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu Asia Cross Country Rally 2024 (AXCR).

Rajd odbył się w Tajlandii w dniach 11-17 sierpnia, a zespół startował w modelach Triton/L200, przygotowanych w specyfikacji cross-country grupy T1 (zmodyfikowany samochód terenowy). Całkowity pokonany dystans wyniósł 2075,54 km, w tym 939,58 km odcinków specjalnych. Katsuhiko Taguchi zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej z łącznym czasem 15 godzin, 34 minut i 52 sekundy. W klasyfikacji generalnej Kazuto Koide, który startował po raz pierwszy, zajął 24. miejsce, a Sakchai Hantrakul uplasował się na 27. pozycji. Chayapon Yotha wycofał się z pierwszego miejsca w klasyfikacji generalnej na etapie 5, zajmując 42. miejsce.

Zobacz także:

ZESPÓŁ MITSUBISHI RALLIART WYSTARTUJE W ASIA CROSS COUNTRY RALLY 2024
 

SPORT


 

Tegoroczny rajd AXCR rozpoczął się uroczyście 11 sierpnia w słynnej wieży zegarowej w Surat Thani w Tajlandii. Sportowa rywalizacja rozpoczęła się od etapu pierwszego następnego dnia, a etap drugi poprowadził wszystkich uczestników z Surat Thani do Hua Hin, trasą liczącą ponad 550 km, co oznacza, że był to najdłuższy odcinek w całym rajdzie. Etap 3. obejmował odcinek specjalny w rejonie Hua Hin, a etap 4. prowadził do Kanchanaburi, po mocno pofałdowanej górskiej trasie. Etap 4. był najtrudniejszym odcinkiem specjalnym w ciągu sześciu dni, na którym wiele zespołów miało trudności z pokonaniem trasy przez góry w skalistym terenie, a ponad 10 zespołów otrzymało kary za przekroczenie dozwolonego czasu przejazdu. Etap 5., przebiegający w rejonie Kanchanaburi, był najdłuższym odcinkiem specjalnym w tegorocznych zawodach i liczył 228,87 km. Tegoroczne zawody zakończył 17 sierpnia etap 6, z finiszem na Skywalk Avenue, w pobliżu nowej atrakcji turystycznej Skywalk Kanchanaburi.

Był to już drugi start w AXCR Katsuhiko Taguchiego, który zaczynał z siódmej pozycji. Chociaż miał trudności z dostosowaniem pojazdu do wymagających warunków na trasie, jechał ostrożnie i równo, kończąc każdy OS i poprawiając swoją pozycję z ósmego miejsca w zeszłym roku do tegorocznego piątego miejsca w klasyfikacji generalnej.

Sakchai Hantrakul wystartował z 30. pozycji i był już piąty w pierwszym etapie, ale popełnił błędy na trasie i ostatecznie kłopoty z pojazdem sprawiły, że ukończył wyścig na 27. miejscu.

Kazuto Koide, który rywalizował jako kierowca testowy MMC, początkowo zmagał się z trasą, jednak kontynuował spokojną jazdę, demonstrując umiejętność dostosowania się do warunków trasy i wspierając kolegów z zespołu, którzy utknęli lub mieli problemy z samochodami. Ostatecznie zajął w „generalce” 24 miejsce. Chayapon Yotha, który w poprzednim AXCR zajął 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, wystartował z najdalszej pozycji w zespole Mitsubishi Ralliart i jechał konsekwentnie, ustanawiając czasy, które dzień po dniu plasowały go w czołówce. Pod koniec etapu 4. i najtrudniejszego ze wszystkich odcinków specjalnych, wysoka skuteczność terenowa Tritona/L200 pokazała jego prawdziwy potencjał, wyprowadzając zawodnika na czoło stawki z przewagą ponad 20 minut przed drugą załogą. Niestety, problemy z pojazdem na piątym etapie, uniemożliwiły kontynuowanie jazdy i zmusiły załogę do wycofania się z rajdu.

Hiroshi Masuoka, Dyrektor Zespołu Mitsubishi Ralliart

Tegoroczny model Triton/L200 okazał się dopracowany do perfekcji pod względem osiągów, co przełożyło się na dynamiczną jazdę i pokonanie dystansu dzielącego nas od rywali, a w pewnym momencie nawet objęcie prowadzenia w klasyfikacji generalnej. Szkoda, że nie udało nam się wygrać, ale Triton był w stanie zademonstrować swoje wspaniałe możliwości terenowe, które były doskonalone w pojazdach Mitsubishi przez dziesięciolecia. Po powrocie do Japonii, Kazuto Koide, kierowca testowy firmy, który po raz pierwszy wziął udział w rajdzie, a także inni pracownicy skorzystają z cennych danych i wiedzy zdobytej podczas tego rajdu, w procesie konstruowania modeli seryjnych, dodając tym samym nowy rozdział do naszej tradycji wykorzystywania doświadczeń zdobytych w sportach motorowych w pracy działów badawczo-rozwojowych. Ponownie będziemy przechodzić rygorystyczne testy, a zespół Mitsubishi Ralliart powróci w przyszłym roku. Chcielibyśmy podziękować naszym sponsorom za hojne wsparcie, a fanom na całym świecie za entuzjastyczny doping.

Katsuhiko Taguchi, prowadzący pojazd nr 107 w barwach zespołu Mitsubishi Ralliart:

Samochód rajdowy 2024 Triton/L200 był przygotowany do rywalizacji bardzo dobrze i po prostu łatwo się go prowadziło. Cieszę się, że poprawiłem swój wynik z zeszłego roku, ale jestem też rozczarowany, ponieważ miałem nadzieję, że uda mi się wywalczyć wyższą pozycję. Tegoroczne doświadczenie wykorzystamy jako materiał do dalszej poprawy właściwości jezdnych auta w przyszłym roku, co zapewni nam utrzymanie się w czołówce startujących.

Kazuto Koide, prowadzący samochód nr 137 w barwach zespołu Mitsubishi Ralliart:

Rajdowy Triton/L200, którym startowałem, był modelem z 2023 roku opartym na samochodzie seryjnym i miał tryb jazdy o nazwie 4LLc przeznaczony do jazdy po skalistym terenie. Korzystając z tego trybu, byłem w stanie bez trudu wspiąć się na prawie 40-stopniowe wzniesienie podczas holowania samochodu mojego kolegi z zespołu i po raz kolejny przypomniałem sobie o wysokich osiągach terenowych seryjnego modelu. Chciałbym przekazać dalej wszystko to, czego nauczyłem się jako kierowca podczas tego rajdu, dzięki czemu będziemy mogli opracowywać mocne i niezawodne w trudnych warunkach pojazdy Mitsubishi.

Kei Takeoka, dziennikarka motoryzacyjna, która towarzyszyła zespołowi Mitsubishi Ralliart, jadąc samochodem pomocniczym Delica Mini:

Tegoroczny rajd AXCR miał skaliste odcinki i przeprawy przez rzeki, co czyniło go znacznie trudniejszym, niż sobie wyobrażałam. Co więcej, sama trasa była trudna – bujna roślinność Tajlandii rozrosła się od czasu opracowania roadbooka do momentu rozpoczęcia rajdu, więc musieliśmy przejechać przez obszary, które nie przypominały raczej dróg. To musiało utrudniać pilotom nawigację. Poruszałam się pojazdem pomocniczym Delica Mini, a gdziekolwiek się pojawiliśmy, zarówno Delica Mini, jak i jej maskotka Delimaru, cieszyły się dużą popularnością. Gdy zatrzymywaliśmy się w mieście, rozpoczynała się sesja zdjęciowa, a wiele osób nagrywało filmy, gdy jechaliśmy. Delica Mini może stać się bardzo popularnym modelem w okolicach Bangkoku. Doskonale radziła sobie na nierównych drogach, a nawet okazała się niezawodna na tajlandzkich bezdrożach pokrytych czerwonym pyłem oraz na pełnych dziur drogach utwardzonych.

Klasyfikacja generalna kategorii samochodów AXCR 2024

24. Mana Pornsiricherd (Toyota Hilux Revo) 14 godzin 22 minut 00 sek.
25. Suwat Limjirapinya (Isuzu D-Max) 14 godzin 25 minut 47 sek.
26. Thongchai Klinkate (Isuzu D-Max) 14 godzin 36 minut 24 sek.
27. Ikuo Hanawa (Toyota Fortuner) 14 godzin 56 minut 48 sek.
28. Katsuhiko Taguchi (Mitsubishi Triton) 15 godziny 34 minut 52 sek.
29. Olan Sornsirirat (Isuzu D-Max) 15 godziny 35 minut 34 sek.

24. Kazuto Koide (Mitsubishi Triton) 23 godziny 08 minut 37 sek.
27. Sakchai Hantrakul (Mitsubishi Triton) 24 godziny 51 minut 52 sek.
42. Chayapon Yotha (Mitsubishi Triton) (nie ukończył)