Co miesiąc w Polsce rejestrowanych jest średnio niemal 11 tys. samochodów ciężarowych. Ze statystyk prowadzonych przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku zostało zarejestrowanych 98 194 TIR-ów (stan na koniec 2014 roku to 3 037 427).
W obliczu rosnącej liczby pojazdów – zwłaszcza ciężarowych, Autostrada Wielkopolska SA w akcji Bezpieczna jazdA2. Lubię to! zwraca uwagę na problem bezmyślnego wyprzedzania.
Zobacz także:
W projekcie wzięli udział dziennikarze motoryzacyjni – Juliusz Szalek i Maciej Wisławski, którzy w filmie zawierającym drastyczne sceny apelują do kierowców „Pohamuj się – nie wyprzedzaj bezmyślnie!”. Patronat honorowy nad kampanią sprawuje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Jednym z celów zrównoważonego rozwoju wyznaczonych przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w sierpniu 2015 roku jest zmniejszenie o połowę liczby wypadków na drogach na całym świecie do 2020 roku. Instytucje działające na rzecz poprawy bezpieczeństwa stoją przed ogromnym wyzwaniem – tym bardziej, że w ciągu zaledwie ostatnich trzech lat liczba zarejestrowanych pojazdów wzrosła o 16 proc.
Zobacz w oryginale: https://www.youtube.com/watch?v=FFoUEg3M3hQ
– Natężenie ruchu – także na koncesyjnym odcinku autostrady A2 – jest coraz większe, dlatego są nam potrzebne nie tylko dobre drogi, ale też edukacja z zakresu bezpiecznej jazdy. Na autostradzie bardzo częstym problemem są wyprzedzające się TIR-y. Ich kierowcy, rozpoczynając manewr wyprzedzania drugiego samochodu ciężarowego, często nie zdają sobie sprawy z tego, jak szybko zbliża się do nich samochód osobowy poruszający się lewym pasem. Skutki mogą być tragiczne, dlatego w trzeciej edycji akcji Bezpieczna jazdA2 namawiamy do pohamowania się od bezmyślnego wyprzedzania – mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa AWSA.
Osią kampanii jest powyższy film z udziałem Juliusza Szalka i Macieja Wisławskiego. Przesłanie akcji – #pohamujsie – zostało także umieszczone na naklejkach, które nawiązują nie tylko do bezmyślnego wyprzedzania, ale też innych problemów drogowych jak jazda pod wpływem alkoholu, nieprzestrzeganie ograniczeń prędkości, niepatrzenie w lusterko wsteczne. Trafiły one do kierowców poruszających się koncesyjnym odcinkiem autostrady A2. Dodatkowo na profilu AWSA na Facebooku publikowane są statystyki i wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy, prowadzone są także konkursy tematyczne.
– Bardzo cenię sobie akcje, które przemawiają do wyobraźni i pokazują, jakie mogą być skutki źle podjętych decyzji na drodze – zwłaszcza jeśli sposób ich przedstawienia jest niekonwencjonalny. Wówczas jest większe prawdopodobieństwo, że trafią one do młodych kierowców. Statystyki pokazują, że to właśnie wypadki drogowe są najczęstszą przyczyną śmierci osób do 29 roku życia – mówi dziennikarz, Juliusz Szalek.
– Kampania z hasłem przewodnim „Pohamuj się – nie wyprzedaj bezmyślnie” to apel nie tylko do kierowców ciężarówek, ale do każdego uczestnika ruchu drogowego, który z nagłą, niebezpieczną sytuacją na drodze może spotkać się w każdej chwili – dodaje Maciej Wisławski, dziennikarz-rajdowiec.
Autostrada Wielkopolska SA od lat podejmuje działania mające na celu edukację kierowców z zakresu bezpiecznej jazdy. Poprzednie edycje kampanii „Bezpieczna JazdA2. Lubię to!” realizowano kolejno w 2013 i 2014 roku.