AUTOMAT CZY MANUAL CZYLI RÓŻNICE W SKRZYNIACH BIEGÓW

skrzynia-b1

Wybór pomiędzy manualną a automatyczną skrzynią biegów często oparty jest na stereotypach. Przekładnia ma jednak duży wpływ na charakter samochodu.

Decyzja, którą wybrać, jest jedną z najważniejszych podczas konfigurowania pojazdu. Zależy od preferencji kierowcy, ale nie tylko.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Škoda przedstawia główne zalety poszczególnych przekładni oraz zasadę działania dwusprzęgłowej skrzyni DSG.

skrzynia-b2

Preferencje kierowców różnią się od siebie w zależności od regionu. Europa jest jednym z niewielu rynków na świecie, na których masowo wykorzystywane są manualne skrzynie biegów. W Ameryce, Chinach, Japonii czy Australii zdecydowanie bardziej popularne są przekładnie automatyczne.

Na czym zatem polegają najważniejsze różnice między jedną a drugą skrzynią i jak przekładają się na eksploatację samochodu?

Automatyczna czy manualna?

Największą zaletą przekładni manualnej, obok możliwości decydowania o momencie zmiany biegów, jest niższa cena samochodu, a także niższa waga pojazdu. Do głównych zalet skrzyń automatycznych należy przede wszystkim wygoda, zwłaszcza podczas jazdy w mieście czy stania w korku.

skrzynia-b6

Auto z automatyczną przekładnią pozwala maksymalnie skupić się na samym prowadzeniu i nie wymaga koncentrowania się na dodatkowej czynności, jaką jest zmiana biegów.

Automat jest również łaskawy dla niewprawionych kierowców i chroni silnik przed ich błędami. Zwolennicy ręcznej zmiany biegów cenią sobie możliwość lepszej kontroli pracy silnika i większej dynamiki jazdy. Amatorzy automatów doceniają wygodę i niskie spalanie paliwa.

Czy emocje z jazdy zarezerwowane są zatem tylko dla posiadaczy samochodów z manualną przekładnią? Kompromisem może być skrzynia DSG, która łączy w sobie najlepsze cechy obu systemów.

skrzynia-b3

Czym jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów?

DSG (Direct Shift Gearbox) jest połączeniem skrzyni mechanicznej i automatycznej. Przekładnia może działać w pełnym trybie automatycznym, jak i z funkcją umożliwiającą manualne przełączanie biegów. Skrzynia posiada dwa sprzęgła – dla biegów nieparzystych i parzystych.

Zmiana odbywa się przez przerzucenie z jednego sprzęgła na drugie i opiera się na preselekcji przełożeń. W praktyce – gdy samochód jedzie na pierwszym biegu, drugi jest już przygotowany do włączenia. Taka mechanika działania jest niezwykle płynna, eliminuje szarpnięcia i nie spowalnia samochodu, ponieważ moc silnika jest stale przenoszona na koła.

skrzynia-b4

Wyższe zużycie paliwa to mit

Nowoczesne skrzynie DSG ze względu na swoją budowę, różniącą się od tradycyjnych automatów pracujących na przekładni hydrokinetycznej, wyprzedzają ręczne przekładnie w kwestii oszczędzania paliwa oraz dynamiki. Podczas zmiany biegów nie występują przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego na koła.

Dodatkowo dla najniższego możliwego spalania można wybrać tryb ECO – skrzynia dostosuje zmianę biegów i utrzyma silnik w najbardziej optymalnym zakresie momentu obrotowego, zapewniając niskie zużycie paliwa i lepszą wydajność.

skrzynia-b5

Bezcenny komfort

Amatorzy sportowych doznań cenią sobie umiejętną pracę sprzęgłem podczas zmiany biegów i precyzyjne równoważenie prędkości obrotowej silnika podczas redukcji. Nowoczesne skrzynie DSG oferują dynamikę i płynne działanie o wiele szybsze, niż w przypadku ręcznej zmiany biegów nawet przez najlepszego kierowcę. Idealnie dopasowana prędkość obrotowa pomaga również obniżyć poziom hałasu w kabinie i zminimalizować drgania.

Wygoda, brak obsługi sprzęgła i duża swoboda wyboru trybów jazdy w pełni rekompensują wyższą cenę samochodów wyposażonych w automatyczne przekładnie. Technologia dwusprzęgłowej przekładni DSG dostępna jest dla całego portfolio modeli Škody, zarówno SUV-ów, flagowego Superba, jak i mniejszych miejskich modeli, takich jak Fabia.