Czasy “kopcących” autobusów w aglomeracjach miejskich w Polsce bezpowrotnie minęły. Przybywa natomiast systematycznie autobusów z napędem elektrycznym.
Hybrydowe i zeroemisyjne pojazdy wypierają diesle, przyczyniając się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska.
Zobacz relacje:
A oto kilka przykładów z ostatnich dni i tygodni.
Volvo Polska podpisało umowę na dostawę kolejnych miejskich autobusów hybrydowych do Białegostoku. To już trzeci przetarg w tym mieście, w którym wygrywa oferta Volvo, a po Białymstoku będzie w przyszłym roku jeździło łącznie sześć hybrydowych modeli 7900.
Są one wyposażone silnik elektryczny i silnik diesla o małej pojemności oraz baterie, które ładowane są podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego – autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, np. podczas ruszania z przystanków czy świateł.
Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Takie rozwiązanie sprawia, że zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami napędzanymi wyłącznie silnikiem diesla. Są też bardzo ciche. Do Białegostoku wiosną przyszłego roku.
Konin dołączy do grona polskich miast wykorzystujących w swojej codziennej komunikacji miejskiej zeroemisyjne autobusy elektryczne marki Solaris. Wartość kontraktu obejmującego zakup sześciu autobusów elektrycznych wraz z trzema ładowarkami wynosi nieco ponad 16 mln złotych. Zgodnie z podpisaną umową, zamówione pojazdy zostaną dostarczone do Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie do końca maja 2020 roku.
Przedmiotem najnowszego zamówienia jest sześć nowoczesnych, zeroemisyjnych Solarisów Urbino 12 electric. Do napędu autobusów wykorzystana zostanie oś napędowa z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 110 kW każdy. Autobusy zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. Firma zapewnia 36-miesięczny okres gwarancyjny na autobusy oraz 72-miesięczną gwarancję na ładowarki.
W ramach wygranego przetargu Solaris dostarczy również trzy wolnostojące, dwustanowiskowe ładowarki (o mocy 2×60 kW lub 1×120 kW), podłączane do autobusów za pomocą złącza plug-in. Czas potrzebny do pełnego naładowania baterii będzie wynosić od 3 do 6 godzin.
Volvo wygrało przetarg i podpisało umowę na dostawę dwóch całkowicie elektrycznych autobusów miejskich do Świdnicy. Zostaną dostarczone dwa autobusy Volvo 7900 Electric, każdy o długości 12 metrów, mogące pomieścić ponad 70 pasażerów – w tym 32 na miejscach siedzących. Pojazdy będą całkowicie niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, ładowarki USB dla pasażerów, monitoring wizyjny i system informacji pasażerskiej.
Autobusy zasilane będą bateriami trakcyjnymi o pojemności 200 kWh, które umożliwią przejazd na jednym ładowaniu trasy o długości powyżej 100 km. Ładowanie odbywać się będzie w zajezdni MPK – poprzez gniazdo plug-in oraz przez pantograf opuszczany na specjalne szyny umieszczone na dachu pojazdu. Elektryczne autobusy trafią do Świdnicy w kwietniu 2020 roku.
Ostrów Wielkopolski zamawia sześć autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric. Wartość kontraktu to nieco ponad 16 mln złotych. Od 2017 roku w Ostrowie Wlkp. jeżdżą już cztery elektryczne Solarisy. Zamówiony model będzie wyposażony w silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Pojazd będzie napędzany wyłącznie energią pochodzącą z baterii typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh.
Pojazdy będą przystosowane do ładowanie zarówno poprzez złącze plug-in, jak i pantograf dachowy. Razem z autobusami elektrycznymi firma Solaris dostarczy przewoźnikowi trzy ładowarki.
W Polsce, zelektryfikowane miejskie autobusy Volvo (hybrydy, elektryczne hybrydy i pojazdy całkowicie elektryczne) jeżdżą już w Inowrocławiu, Sosnowcu, Krakowie, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Koszalinie, Białymstoku, Krośnie, Lesznie, Grudziądzu, Ełku, Kędzierzynie Koźlu, Świerklańcu i Warszawie.
Dotychczas Solaris dostarczył już autobusy elektryczne do 16 polskich miast. Po ich ulicach jeździ łącznie 118 pojazdów zeroemisyjnych. Po zrealizowaniu najnowszych zamówień – m.in. 130 Solarisów Urbino 18 electric dla Warszawy czy 21 Urbino 12 electric dla Poznania – już w najbliższych latach liczba jeżdżących elektrycznych Solarisów w Polsce ulegnie potrojeniu.