Volvo Polska zakończyło dostawę autobusów hybrydowych do Jeleniej Góry. Od września do końca tego roku kolejne odbiory autobusów hybrydowych i elektrycznych marki planowane są w Białymstoku, w Krakowie, Krośnie i Inowrocławiu.
Tymczasem berlińska spółka transportu publicznego BVG, zdecydowała się skorzystać z wieloletniego doświadczenia Solarisa w produkcji autobusów elektrycznych i zamówiła 15 bezemisyjnych pojazdów o długości 12 m.
Zobacz także:
Do niemieckiej stolicy trafią one w 2019 roku.
Zamówione przez BVG pojazdy to te same, które w 2017 roku zdobyły nagrodę „Bus of the Year” – Solaris Urbino 12 electric. W stolicy Niemiec od kilku lat, jeździ już 5 sztuk autobusów elektrycznych producenta, natomiast dzięki nowemu zamówieniu dołączy do nich kolejnych 15 bezemisyjnych pojazdów z logo zielonego jamnika.
Autobusy bateryjne dla Berlina napędzane będą osiami ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi. Energia elektryczna magazynowana będzie w zestawie baterii typu Solaris High Energy o łącznej pojemności 240 kWh, a jej uzupełnianie odbywać się będzie poprzez gniazdo plug-in, tak jak dzieje się to standardowo w przypadku autobusów elektrycznych Solaris.
W autobusach dla Berlina zamontowana będzie m.in. klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej. Kolejnym udogodnieniem dla pasażerów będzie 10 podwójnych gniazd USB, które umożliwiają ładowanie urządzeń mobilnych w trakcie podróży. Pojazdy pomieszczą maksymalnie 65 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Osiem siedzeń dostępnych będzie z niskiej podłogi ułatwiając zajęcie miejsca przez osoby z ograniczoną sprawnością ruchową.
W sumie po ulicach niemieckich miast jeździ już łącznie 27 autobusów elektrycznych marki Solaris, m.in. w: Brunszwiku, Hanowerze, Hamburgu, Frankfurcie czy w Dreźnie.
Hybrydowe autobusy Volvo już w Jeleniej Górze
Volvo Polska zakończyło dostawę autobusów hybrydowych do Jeleniej Góry. Od września do końca tego roku kolejne odbiory autobusów hybrydowych i elektrycznych marki planowane są w Białymstoku, Krakowie, Krośnie i Inowrocławiu.
W Urzędzie Miasta w Jeleniej Górze odbyło się uroczyste odebranie trzech autobusów hybrydowych Volvo. Autobusy przyjechały do Jeleniej Góry z fabryki we Wrocławiu w zakładanym terminie.
– Do Jeleniej Góry po raz pierwszy wjechały autobusy hybrydowe marki Volvo, a w ciągu najbliższych kilku lat pojawią się tu elektryki i stacje ładowania. Ekologiczny tabor pozwoli nam zadbać o jakość powietrza i komfort życia mieszkańców. Pod tym względem nasze wymagania odnośnie zrealizowanego zamówienia spełniły oczekiwania i jesteśmy zadowoleni z pierwszych dni eksploatacji autobusów Volvo na ulicach miasta, powiedział Marcin Zawiła, Prezydent Jeleniej Góry.
Autobusy Volvo 7900 Hybrid zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów i wyprodukowane we wrocławskiej fabryce Volvo. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Odzyskują energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego, mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, zwłaszcza podczas ruszania z przystanków czy świateł.
Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche, a ich wnętrze i wyposażenie może być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego.
– Jelenia Góra to kolejne polskie miasto, które postawiło na elektro- mobilność. Mieszkańcy już dziś mogą jeździć nowoczesnymi i ekologicznymi autobusami. Dostarczone przez Volvo Polska trzy autobusy hybrydowe bardzo dobrze sprawdzą się w ruchu miejskim – dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego podczas postoju i przy niedużych prędkościach zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń, są ciche, a co za tym idzie – dużo bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla, powiedziała podczas uroczystości Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
Autobusy dla Jeleniej Góry pomieszczą co najmniej 85 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących (8 dostępnych z poziomu podłogi). Wymogiem miasta było również wyposażenie pojazdów w monitoring, system liczenia pasażerów, system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
– Strategia naszej spółki zakłada stałą poprawę jakości przewozów i obsługi pasażerów. Autobusy hybrydowe w naszym taborze to krok w kierunku rozwoju ekologicznego i przyjaznego pasażerom transportu miejskiego. Nowoczesne autobusy na terenie miasta Jeleniej Góry i gmin ościennych przyczynią się do poprawy jakości powietrza oraz zmniejszenia uciążliwego poziomu natężenia hałasu. To ważna zmiana również dla kierowców MZK – cichy autobus oznacza większy komfort pracy, dodała Agata Buśko, Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Jeleniej Górze.
W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie. Jesienią tego roku planowane są dostawy do kolejnych polskich miast – Białegostoku, Krakowa, Krosna i Inowrocławia. W sumie Volvo sprzedało do tej pory ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.