Podczas salonu samochodowego Auto Szanghaj koncern Renault prezentuje poprzez koncepcyjnego R.S. 2027 Vision swoją wizję Formuły 1 za 10 lat: bardziej spektakularną, co sprawi, że wyścigi będą bardziej pasjonujące.
Renault zaprezentowało także chińskiej publiczności model Espace. Ma on stać się nowym flagowym modelem uzupełniającym gamę crossoverów marki na chińskim rynku, obejmującą Captura, Kadjara i Nowego Koleosa. W związku z tym Renault wprowadza także do oferty nowy silnik i nowe elementy wyposażenia w modelu Kadjar.
Zobacz także:
Wizja przyszłości Formuły 1 oznacza zamiar długoterminowego zaangażowania się Renault w F1, tak aby w dalszym ciągu odgrywać główną rolę w rozwoju sportu samochodowego, w którym kierowca na nowo zajmie należne mu miejsce. Renault R.S. 2027 Vision wskazuje również na liczne spodziewane w najbliższym dziesięcioleciu zapożyczenia technologiczne z samochodów wyczynowych które zostaną zastosowane w samochodach seryjnych. Koncepcja Renault wpisuje się również w ideę odpowiedzialności za środowisko.
2027. Każde Grand Prix to zaciekłe współzawodnictwo. Przy takim stosunku masy do mocy pojazdu (łącznie 1 megawat przy masie ograniczonej do 600 kilogramów), najważniejsze stają się ludzkie możliwości i umiejętności. Formuła 1 jest jeszcze bardziej atrakcyjna – fani tego sportu mogą teraz korzystać z nowych form komunikacji z kierowcą, niezależnie od tego, czy są bezpośrednimi widzami wyścigu, czy też śledzą go
z daleka.
Przezroczysty kokpit prototypu R.S. 2027 Vision pozwala widzieć całą postać kierowcy siedzącego za kierownicą bolidu. Został stworzony metodą druku 3D z bardzo lekkiego i wytrzymałego materiału. Kokpit jest zaprojektowany pod wymiary kierowcy, a stylistyka Renault inspiruje się bezpośrednio kształtami ludzkiej sylwetki. Kask również jest przezroczysty, można więc widzieć twarz i obserwować reakcje kierowcy. Aktywne, ledowe panele świetlne, wbudowane w koła, wyświetlają informacje, m.in. aktualną pozycję w wyścigu, stan energetyczny samochodu itd. To ułatwia śledzenie zawodów widzom na miejscu i telewidzom na świecie.
Ekran cyfrowy usytuowany na środku kierownicy pokazuje kierowcy jego pozycję w „fan rank”, klasyfikacji stworzonej przez widzów na portalach społecznościowych. To szansa na dodatkowy przypływ mocy na ostatnich okrążeniach dla najwyżej ocenionego kierowcy na torze. Niektóre dane telemetryczne kierowcy są dostępne szerokiej publiczności przez Internet, co ułatwia śledzenie wyścigu i zrozumienie strategii. Te dane pozwalają też graczom obecnym w sieci na uczestniczenie w wyścigu w czasie rzeczywistym i zmierzenie się ze swoimi bohaterami.
Stylistyka bolidów F1 jest piękniejsza i bardziej spektakularna niż kiedykolwiek. To obiekty zachwytu nie tylko dla obecnych fanów, lecz także dla tych, których do tej pory nie byli zainteresowani Formułą 1, w szczególności dla młodych pokoleń. Pojazdy te natychmiast dają się rozpoznać jako prawdziwe bolidy F1, z długim, zaostrzonym nosem, bocznymi wlotami powietrza i odkrytymi czterema kołami. Ich stylistyka została uproszczona, a jednocześnie stała się bardziej drapieżna.
W połączeniu z aktywnym oświetleniem, ruchome części aerodynamiczne takie jak zdalnie sterowane spojlery, oprócz ich znaczenia dla osiągów i sprawności energetycznej pojazdu nadają bolidom F1 bardziej widowiskowy charakter.
Concept car R.S. 2027 Vision z mocno zaakcentowanymi elementami wizualnymi, takimi jak przednie światła diodowe w kształcie litery „C” oraz podświetlane logo Renault na pokrywie silnika, łączy podobieństwo z samochodami seryjnymi Renault. Oba elementy wizualne zmieniają kolor z białego na niebieski, gdy w samochodzie włącza się tryb elektryczny. To także element, który uatrakcyjnia widzom oglądanie wyścigu.
Jednym z głównych założeń Grupy Renault jest troska o bezpieczeństwo i pozostaje ona priorytetem dla Formuły 1 w perspektywie 2027 roku. Dla nieustannego podnoszenia bezpieczeństwa wszystkich uczestników tej dyscypliny, a przede wszystkim kierowców, przyjęto dwa ważne rozwiązania.
Bolidy F1 mają funkcje jazdy autonomicznej. Przekazanie funkcji kierowania bolidem następuje automatycznie w przypadkach incydentów na torze (safety car, virtual safety car, żółta flaga itp.).
Jazda w grupie i jej ograniczenia (zakaz wyprzedzania, ograniczona prędkość itd.) są kontrolowane przez bolid, aby zmniejszyć ryzyko dodatkowych niepożądanych zdarzeń na torze i zagwarantować bezpieczeństwo kierowcom i komisarzom. Zamknięty kokpit bolidu chroni kierowcę przed odłamkami uszkodzonych pojazdów i elementami, które mogłyby w niego uderzyć z wielką siłą. Aerodynamiczna obudowa jest wykonana z poliwęglanu, bardzo wytrzymałego na uderzenia i płomienie.
Obudowa jest dodatkowo zabezpieczona dwoma tytanowymi pałąkami, które w razie wywrócenia samochodu wysuwają się z ukrytych komór w kilka tysięcznych sekundy i w ten sposób utrzymują kierowcę zapiętego pasami, tworząc bezpieczną przestrzeń pomiędzy kokpitem a podłożem, zapewniającą przeżycie. Oba elementy zostały starannie opracowane, tak aby kierowca mógł sam opuści bolid w razie wypadku i wywrócenia samochodu oraz aby nie utrudnić ewentualnego wyjęcia kierowcy z samochodu przez służby ratownicze.
Bezpieczeństwo w bolidach Formuły 1 zapewniają dodatkowo funkcje połączeń multimedialnych, które są także coraz szerzej wdrażane w gamie samochodów Renault. Za ich pośrednictwem prowadzona jest ciągła wymiana informacji z otoczeniem.
Komunikacja V2V: z innymi samochodami biorącymi udział w wyścigu, aby każdy kierowca znał pozycję innych zawodników na torze lub w boksach. Pozwala to na uruchomienie prewencyjnego systemu ostrzegania o kolizji na pit-lane i zapobiega wypuszczeniu kierowcy z boksu, gdy zbliża się do niego inny samochód.
Komunikacja V2X: z organizatorami i infrastrukturą, na przykład w celu natychmiastowego wyświetlenia na cyfrowym ekranie kierownicy instrukcji, które wydaje dyrektor wyścigu (żółte flagi, niebieskie flagi itp.). Bezpośrednie połączenie jest nawiązywane z komisarzami wyścigu, którzy znajdują się w strefie toru, gdzie porusza się bolid.
Ponadto Formuła 1 stawia na ekologiczne metody i technologie, które ograniczają ślad węglowy. Dzięki szerokiemu wykorzystaniu druku 3D tworzenie części do Formuły 1 nie wymaga dużo czasu i narzędzi. Metodę 3D wykorzystano w R.S. 2027 Vision, a przed nim w modelu TREZOR, samochodzie koncepcyjnym zaprezentowanym podczas Światowego Salonu Samochodowego w Paryżu w 2016 roku, który zainaugurował nowy styl Renault.
Nowe materiały wykorzystywane w drukarkach 3D do budowy części bolidów zastępują niektóre kompozyty stwarzające trudności w recyklingu. Podejmowane są działania na rzecz konstruowania bolidów coraz bardziej bezpiecznych i przyjaznych dla środowiska, nie tracąc nic z istoty wyścigów samochodowych.
W mocniejszych bolidach zostaną wykorzystane technologie napędu elektrycznego, podnoszące konkurencyjność na torze. Łączna moc będzie wynosić 1 megawat, zaś masa zostanie ograniczona do 600 kilogramów. Moc systemu odzyskiwania energii kinetycznej zostanie ustalona na 500 kW – zamiast 120 kW w F1 2017 roku, dzięki dwóm jednostkom typu ERS-K, jednej z przodu i drugiej z tyłu. Takie rozmieszczenie silników umożliwi napęd na cztery koła i zapewni niespotykane właściwości trakcyjne w przypadku wyścigowego bolidu.
Akumulatory o bardzo dużej gęstości energii (dwukrotnie większej od stosowanych dziś w F1) są obecnie przedmiotem intensywnych prac badawczo- rozwojowych Renault w celu ich wykorzystania w seryjnych samochodach elektrycznych. Będą współpracować z wyjątkowo wydajnym systemem odzyskiwania energii. Dzięki dwóm silnikom elektrycznym o mocy 250 kW, po jednym na każdą oś, większa część energii traconej podczas hamowania może zostać odzyskana i zgromadzona do późniejszego wykorzystania na danym okrążeniu.
Dla zmniejszenia strat energii spowodowanych oporem aerodynamicznym na szybkich odcinkach, nie obniżając przy tym osiągów samochodu na krętych partiach toru, aerodynamika pojazdu będzie sterowana elektronicznie. Aktywne zawieszenie pozwoli zoptymalizować zachowanie bolidu, który będzie pod wyłączną kontrolą kierowcy. Bolidy będą miały cztery koła skrętne, przez co będą bardziej zwrotne i sterowne. Ułatwi to również manewry w boksach.
Większość innowacji technologicznych renault jest wykorzystywana w seryjnej produkcji samochodów tej marki. Przykładem może być system Renault Multi- Sense z zawieszeniem o elektronicznie kontrolowanym stopniu amortyzacji czy akumulatory o dużej gęstości energii w Renault ZOE Z.E. 40. Zmiany technologiczne pozwolą na osiągnięcie do 2027 roku równowagi pomiędzy mocą generowaną przez silnik spalinowy a mocą generowaną przez silniki elektryczne.
Bazą dla hybrydowej jednostki napędowej samochodów F1 będzie widlasty silnik spalinowy 6-cylindrowy, z takimi elementami downsizingu jak doładowanie i wielopunktowy wtrysk bezpośredni. Ten wybór jest podyktowany potrzebą uzyskania maksymalnej mocy przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa i gabarytów silnika. Pojazdy te będą miały zbiornik mieszczący tylko 60 kilogramów paliwa, zamiast stosowanego obecnie w F1 zbiornika o masie 105 kg. Taka ilość paliwa wystarczy do przejechania krótszego i bardziej dynamicznego wyścigu.
Będą także miały akumulatory o dwukrotnie większej pojemności energetycznej w porównaniu ze stosowanymi obecnie w F1. Będzie to poziom energii podobny do pojemności akumulatorów, które będą używane podczas piątego sezonu mistrzostw Formuły E. W ten sposób będzie można trwale zasilać oba silniki elektryczne o mocy 250 kW i umożliwić jazdę z użyciem tylko napędu elektrycznego, by zaoszczędzić paliwo w niektórych fazach wyścigu, jak okrążenie formujące, wjazd i wyjazd z boksów itp.
Wizja Formuły 1 w 2027 roku prezentowana przez Renault zakłada również odpowiedzialność pod względem ekonomicznym. Poprzez ustalenie górnej granicy kosztów będzie można przyciągnąć większą liczbę konstruktorów i zespołów angażujących się długoterminowo w tę dyscyplinę sportu. Bolidy F1 będą wykorzystywały elementy standardowe, ograniczając w ten sposób presję ekonomiczną na zespoły: wszystkie podzespoły niemające wpływu na osiągi samochodu byłyby dostarczane przez jednego i wyłącznego dostawcę osprzętu wybranego przez FIA.
Restrykcje związane z konstrukcją aerodynamiczną pozwoliłyby ograniczyć wydatki na badania w tunelach aerodynamicznych i na produkcję części. Jedynie spojlery przednie i tylne, pokrywa silnika, podłoga i dyfuzor będą mogły być rozwijane. Dopuszczalne byłyby trzy rodzaje konstrukcji na jeden sezon. Złożone zawieszenia hydrauliczne powinny ustąpić miejsca zawieszeniu aktywnemu.
Renault chciałoby, żeby Formuła 1 odnowiła także swoją formułę jako show. Aby stała się wydarzeniem nadążającym za zmianą technik przekazu i wymaganiami publiczności. Program weekendu Grand Prix powinien zostać zmieniony, aby zdynamizować imprezę i wprowadzić nowe sekwencje podkreślające znaczenie kierowców. Główny wyścig niedzielny powinien zostać skrócony z ponad 300 do 250 kilometrów i podzielony na dwie części: dłuższą pierwszą część i drugą krótszą, określaną mianem „The Final Sprint”.
W piątek wieczorem, w przeddzień jazd treningowych odbywałoby się „Rookie Night Race”. Byłby to nocny wyścig, w którym współzawodniczyliby kierowcy rezerwowi z każdego zespołu oraz kierowcy, dla których byłby to pierwszy rok startów w tej dyscyplinie.
Promując wizję oraz concept car R.S. 2027 Vision, Renault kieruje do amatorów Formuły 1 swój przekaz o pasji i entuzjazmie, które były powodem zaangażowania się marki w te zawody. Renault jest bardziej niż dotąd jednym z głównych aktorów Formuły 1 i zamierza nim pozostać przez co najmniej dziesięć najbliższych lat. Dziesięć lat, w trakcie których innowacje zapoczątkowane w sporcie wyczynowym będą przenoszone do modeli seryjnych z gamy Renault Sport Cars, jak też innych z modeli Renault.