Samochody hybrydowe i elektryczne są w zimie narażone na różnego rodzaju utrudnienia. Wystarczy jednak wprowadzić do użytkowania kilka zasad, by móc z nich w pełni korzystać przy każdej pogodzie.
Nawet wtedy, gdy temperatura spada znacznie poniżej zera.
Zobacz także:
Ekspert SEAT-a radzi, w jaki sposób zaoszczędzić energię, aby móc dłużej jeździć w trybie elektrycznym zimą.
1. Ładuj akumulator, gdy samochód wciąż jest rozgrzany
Niskie temperatury mogą negatywnie wpłynąć na zasięg pojazdu w trybie elektrycznym. Jednak nowoczesne systemy obsługi akumulatora zarządzają energią w taki sposób, aby zminimalizować niepożądany efekt.
– Zimno może obniżyć wydajność akumulatora, co ma związek z procesami elektrochemicznymi zachodzącymi wewnątrz ogniw litowo- jonowych. Gdy na zewnątrz utrzymuje się mróz, najlepiej ładować samochód w zamkniętym pomieszczeniu od razu po zakończeniu jazdy, gdy akumulator jest wciąż rozgrzany. Poprawia to efektywność całego procesu – tłumaczy Francesc Sabaté, szef działu rozwoju systemów energetycznych SEAT-a.
Nowego Leona e-Hybrid można w pełni naładować w ciągu zaledwie pięciu godzin przy użyciu konwencjonalnego gniazdka oraz w mniej niż cztery godziny (3.40 godz.), korzystając z Wallboxa.
2. Ogrzej wnętrze pojazdu przed wyruszeniem w drogę
Nie ma idealnej temperatury do podróżowania samochodem – każda pogoda wpływa na jego funkcjonowanie w taki czy inny sposób. Jednak komponenty elektryczne działają najefektywniej w temperaturze 21,5°C- 22°C.
– Jest sposób na to, aby osiągnąć odpowiednie dla hybrydowego układu napędowego warunki bez skracania zasięgu w trybie elektrycznym. Najlepiej na kilka minut przed wyruszeniem w drogę, gdy samochód wciąż pozostaje podłączony do zasilania, uruchomić ogrzewanie lub zdalnie aktywować funkcje podgrzewania siedzenia i kierownicy za pomocą aplikacji SEAT Connect. W ten sposób w chwili, gdy wsiądziesz do pojazdu, we wnętrzu będzie panowała przyjemna temperatura, a akumulator pozostanie w pełni naładowany w momencie rozpoczęcia podróży – radzi Sabaté.
3. Uruchamiaj samochód w trybie spalinowym
W bardzo zimne dni należy podłączyć zaparkowany samochód do zasilania, dzięki czemu będzie można rozgrzać samochód, a jednocześnie akumulator, przed odjazdem.
– W trudnych warunkach dzięki sztucznej inteligencji pojazd uruchomi się w trybie spalinowym, co pozwoli w krótkim czasie podnieść temperaturę i zapewnić prawidłową pracę akumulatora – mówi Sabaté.
Samochody hybrydowe i elektryczne są poddawane bardzo wymagającym testom, dzięki którym kierowcy mają gwarancję poprawnego działania pojazdu przy każdej pogodzie.
4. Jedź płynnie
Płynna jazda to klucz do zmniejszenia zużycia paliwa. W przypadku samochodów hybrydowych odpowiedni styl prowadzenia pojazdu zimą jest tym bardziej koniecznością, że silnik elektryczny dysponuje pełną mocą już od chwili uruchomienia. Co więcej, płynna jazda pomaga uzupełniać energię dzięki hamowaniu odzyskowemu.
– Kiedy zdejmujesz nogę z pedału hamulca, energia kinetyczna pozyskana w procesie hamowania jest zamieniana w energię elektryczną, z której korzysta później akumulator – tłumaczy Sabaté.
Dzięki temu wydłuża się zasięg samochodu hybrydowego w trybie elektrycznym.
Warto pamiętać również o trzech ogólnych poradach, jak zadbać o swoje auto zimą:
– przed wyruszeniem w drogę sprawdź ciśnienie w oponach i woź ze sobą łańcuchy na wypadek obfitych opadów śniegu;
– trzymaj w samochodzie skrobaczkę do szyb, aby w razie potrzeby usunąć lód. Nigdy nie usuwaj go gorącą wodą!
– sprawdź poziom płynu chłodniczego, aby zapobiec przegrzaniu się silnika.
SEAT Leon e-HYBRID (PHEV)
– silnik elektryczny o mocy 115 KM;
– akumulator 13 kWh;
– zasięg w trybie elektrycznym do 64 km według WLTP (NEDC: 72 km);
– silnik spalinowy o mocy 150 KM;
– 40-litrowy zbiornik paliwa;
– łączna moc – 204 KM.