Do końca 2020 roku Toyota wprowadzi na chiński rynek dziesięć nowych zelektryfikowanych modeli. Na targach motoryzacyjnych Auto China w Pekinie marka zaprezentowała Corollę i Levina w wersji plug- in hybrid.
Oba modele zadebiutują w Chinach w 2019 roku. Rok później do salonów trafi samochód elektryczny oparty na crossoverze Toyota C-HR.
Zobacz także:
W tym samym roku w salonach pojawią się bliźniacze samochody elektryczne na baterie (BEV). Jeden będzie oferowany jako Toyota C-HR przez firmę GAC Toyota Motor Co., zaś drugi trafi do sprzedaży jako IZOA za sprawą firmy FAW Toyota Motor Sales Co. Oba modele są obecnie dostępne w Chinach w wersjach benzynowych.
Dwie hybrydowe odmiany Corolli
W 2019 roku zadebiutują na chińskim rynku Corolla PHEV i Levin PHEV – dwa kompaktowe sedany w wersji hybrydowej ładowanej z zewnętrznej sieci. W odmianie plug- in hybrid zostały zaprezentowane podczas Salonu Samochodowego w Pekinie. Oba modele będą miały zasięg w trybie elektrycznym (EV) co najmniej 50 km. Ich produkcja ruszy w chińskich fabrykach marki w 2019 roku. Będą to pierwsze hybrydy plug- in producenta wytwarzane poza Japonią.
Corolla i Levin to dwie lokalne wersje 11. generacji Corolli. Levin powstał na bazie amerykańskiej odmiany modelu, zaś chińska wersja ma korzenie europejskie. Oba modele zaprojektował ten sam inżynier, Shinichi Yasui. Corolla Hybrid i Levin Hybrid, produkowane w Chinach modele hybrydowe nieładowane z zewnętrznej sieci – zadebiutowały w 2015 roku.
Zaangażowanie w elektro- mobilność w Chinach
Japoński koncern zamierza oprzeć kampanię elektryfikacji swojej gamy modelowej w Chinach na lokalnej produkcji najważniejszych technologii do zelektryfikowanych samochodów, w tym silników elektrycznych i komponentów do nich, baterii trakcyjnych czy przetwornic. Równolegle z wprowadzaniem na chiński rynek nowych modeli elektrycznych, hybrydowych i hybryd plug-in, Toyota rozważa możliwości zastosowania w tym kraju technologii wodorowych ogniw paliwowych.
W ubiegłym roku firma rozpoczęła trzyletni program testowania opłacalności sprzedaży w Chinach sedana Mirai oraz wodorowych pojazdów użytkowych, w tym autobusów miejskich. W Japonii Toyota sprzedała do tej pory 2100 egzemplarzy modelu, zaś w systemie komunikacji miejskiej w Tokio pracuje kilkadziesiąt wodorowych autobusów Toyoty – do 2020 roku będzie ich co najmniej 100.
Toyota systematycznie zwiększa swoje możliwości produkcji zelektryfikowanych samochodów w Chinach już od kilku lat. W 2015 roku została uruchomiona produkcja przekładni do napędu hybrydowego w fabryce Toyota Motor (Changshu) Auto Parts. Przygotowując się na rosnące zapotrzebowanie na zelektryfikowane samochody, marka zamierza zwiększyć możliwości produkcyjne zakładów Sinogy Toyota Automotive Energy System i Corun PEVE Automotive Battery, które zajmują się wytwarzaniem baterii niklowo- wodorkowych.
W 2020 roku będą one rocznie produkowały 220 000 akumulatorów trakcyjnych.
Aby przyspieszyć elektryfikację swojej gamy modelowej w Chinach, producent wzmacnia także swoje ośrodki badań i rozwoju w tym kraju. W 2020 roku koncern otworzy nowe centrum testowania baterii w firmie Toyota Motor Engineering & Manufacturing (China), która zajmuje się oceną baterii do zelektryfikowanych pojazdów. Toyota wzmacnia także swoje chińskie zakłady produkcyjne pod kątem przyszłej premiery pierwszego samochodu elektrycznego.
W 2017 roku sprzedaż zelektryfikowanych samochodów Toyoty w Państwie Środka wyniosła 140 000 egzemplarzy, zaś ich łączna sprzedaż w tym kraju zamknęła się liczbą 350 000 aut. Tym samym chiński rynek odpowiada za 9 procent rocznej sprzedaży zelektryfikowanych aut Toyoty na całym świecie – w 2017 roku firma dostarczyła swoim klientom 1,52 miliona egzemplarzy.