W pierwszym kwartale 2017 roku popyt na samochody na paliwa alternatywne (AFV) w Unii Euroipejskiej zwiększył się znacząco (o 37,6 procent) do 212 945 sztuk.
Tak dobry rezultat był poprzedzony przez umiarkowany wzrost pod koniec 2016 roku. Rejestracje samochodów ładowanych elektrycznie (ECV= BEV+ EREV+ FCEV+ PHEV) urosły w tempie dwucyfrowym (29,9 proc.).
Zobacz także:
Tempo to było wzmacniane przez wzrost zarówno samochodów wykorzystujących do napędu wyłącznie baterie (49,0 proc.) jak i samochodów elektrycznych hybryd plug-in (13,0 proc.). Liczba wszystkich samochodów ładowanych elektrycznie (ECV) urosła z 36 322 sztuk w I kwartale 2016 r. do 47 196 sztuk w I kwartale 2017.
Popyt na hybrydowe samochody elektryczne (HEV) także urósł znacząco (61,2 proc.) do 111 006 sztuk w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku. Po słabym roku 2016 samochody zasilane propanem (LPG) i gazem ziemnym (NGV) zaczęły rok 2017 przyspieszeniem (10,4 proc.) osiągając 54 743 sztuki.
Wszystkie główne rynku UE przyczyniły się znacząco do dobrych wyników całej Europy. Największy wzrost liczby rejestracji samochodów z napędem alternatywnym w pierwszym kwartale odnotowano w Hiszpanii (87,4 proc.). Następnie w Niemczech (67,5 proc.), Wielkiej Brytanii (29,9 proc.), Francji (24,8 proc.) i Włoszech (17,2 proc.).
W większości tych krajów wzrost był napędzany głównie przez samochody elektryczne i hybrydowe elektryczne, szczególnie w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji, gdzie zanotowano najwięcej nowych samochodów ładowanych elektrycznie. Z drugiej strony dodatni wynik rynku włoskiego jest wynikiem powracającego popytu na samochody zasilane LPG, które ciągle stanowią ponad połowę wszystkich rejestracji samochodów z napędem alternatywnym we Włoszech.
W Polsce wzrost był także duży: wyniósł 91,3 procenta. Zarejestrowano 7 403 pojazdów (3 870 przed rokiem), w tym 2 510 (1 452 – 72,9 proc.) aut z instalacją gazową LPG oraz 4 733 (2 266 – 108,9 proc.) klasycznych hybryd.
Prezentowane dane dla Polski przygotował z największą starannością PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, jednak ze względu na brak staranności w procesie rejestracji i niejednorodność zapisów w danych źródłowych CEP, dane rzeczywiste mogą się różnić w pewnym stopniu od przedstawianych.
Źródło: PZPM