Audi R8 Spyder V10 plus ze stajni Audi Sport GmbH, jest najszybszym seryjnym kabrioletem spod znaku czterech pierścieni. Zamontowana centralnie jednostka napędowa V10 generuje 610 KM.
Silnik zapewnia niebywałe osiągi i przekazuje swą moc za pomocą stałego napędu na cztery koła quattro. Zielony lakier Micrommata sprawia, że auto wywiera na oglądających jeszcze większe wrażenie.
Zobacz także:
Standardowy tryb najwyższej wydajności – performance, kubełkowe fotele R8 i wiele elementów wykonanych z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, to charakterystyczne cechy tego mocnego, sportowego samochodu.
Wysoka skala obrotów – nawet do 8700, błyskawiczne reakcje silnika oraz porywające, potężne brzmienie – ułożony centralnie silnik V10 jest fascynujący. Z mocą 449 kW (610 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 560 Nm przy 6500 obrotach na minutę, to najmocniejsza seryjnie produkowana przez Audi jednostka napędowa.
W porównaniu do Audi R8 Spyder V10, wolnossący silnik 5.2 FSI o stopniu sprężania 12,7:1, w wersji plus uzyskuje dodatkowe 52 kW (70 KM). Ekskluzywny model od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,3 sekundy – o 0,3 sekundy szybciej – i rozwija maksymalną prędkość 328 km/h – więcej o 10 km/h. Każdy koń mechaniczny jednostki napędowej wprawia w ruch dokładnie 2,78 kilograma pojazdu.
Według testów zużycia paliwa cyklu NEDC, R8 Spyder V10 plus spala 12,5 l benzyny na 100 km, co odpowiada emisji 292 g CO2 na kilometr. Rozwiązania podnoszące wydajność pojazdu, to system cylinder on demand (COD) przy niskim i średnim obciążeniu wyłączający jeden rząd cylindrów oraz podwójny wtrysk do kolektora dolotowego i do komór spalania.
Jeżeli przy prędkości powyżej 55 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, silnik jest odłączany od układu napędowego – R8 Spyder sunie wtedy na biegu jałowym, z minimalnym zużyciem paliwa. System start- stop dezaktywuje silnik V10 przy każdym zatrzymaniu pojazdu, np. na światłach. Zaopatrzenie jednostki w olej poddane jest pryncypiom suchej miski olejowej. Rozwiązanie to pozwala uzyskać niską pozycję montażową silnika, a dzięki temu nisko położony środek ciężkości auta.
Stabilność i dynamika: napęd quattro
Za silnikiem V10 znajduje się błyskawicznie przełączająca biegi, siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic. Sportowa, dwusprzęgłowa skrzynia z krótkimi przełożeniami, za pośrednictwem wału Kardana przesyła siły napędowe do zlokalizowanego przy przedniej osi układu napędu na cztery koła quattro.
Sercem systemu jest uruchamiane elektrohydraulicznie sprzęgło wielopłytkowe. Dla uzyskania maksymalnej wydajności, element ten jest chłodzony cieczą. Sprzęgło, w zależności od sytuacji drogowej, zmiennie rozprowadza moment między dwoma osiami. W sytuacji ekstremalnej, nawet 100 procent momentu obrotowego może być przekierowane na jedną oś. Mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi dba o najlepszą trakcję i maksymalną dynamikę.
Sterownik sprzęgła zintegrowany jest z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może wybrać jeden z czterech jego trybów: comfort, auto, dynamic i individual. W seryjnie montowanym tu dodatkowym trybie performance, dochodzą jeszcze programy dry, wet i snow. Dopasowują one charakterystykę napędu i zawieszenia do współczynnika przyczepności pojazdu do nawierzchni.
Audi drive select steruje nie tylko napędem na cztery koła quattro, ale również charakterystyką pracy pedału gazu, siedmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic, układu kierowniczego, klap w układzie wydechowym oraz opcjonalnego, adaptacyjnego, elektromagnetycznego systemu kontroli siły tłumienia amortyzacji Audi magnetic ride. System ten oparty jest na właściwościach specjalnego syntetycznego oleju, który zawiera małe, magnetyczne cząsteczki różnicujące stopień i charakterystykę amortyzacji w zależności od włączonego w danym momencie trybu.
Zawieszenie
Wszystkie cztery koła R8 Spyder V10 plus są prowadzone na aluminiowych, podwójnych wahaczach. Zestrojenie jest sztywne, a elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy oferuje charakterystyczną dla samochodu sportowego optymalną kombinację precyzji, zwinności i pewnych reakcji przy dużych prędkościach.
Opcjonalnie dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy ze zmiennym stopniem przełożenia. System wzmacnia reakcje pojazdu w całym zakresie prędkości, zapewnia najwyższą wydajność przy prowadzeniu w zakrętach i pozwala na szybkie reakcje kierownicą. By jeszcze bardziej wzmocnić stabilność pojazdu, w granicznych obszarach zakrętu generuje „kontrimpulsy”, delikatnie korygujące kąt skrętu kół.
Na montowanych seryjnie 19-calowych, aluminiowych felgach, Audi montuje ogumienie o rozmiarach 245/35 z przodu i 295/35 z tyłu. Na dostępne w opcji koła 20-calowe. Duże tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm z przodu i 356 mm z tyłu, wykonane są z bardzo trwałego, lekkiego i odpornego na temperaturę kompozytu włókna węglowego i ceramiki. Antracytowo- szare szczęki hamulcowe mają po sześć tłoczków na osi przedniej i po cztery na osi tylnej.
Stylistyka
R8 Spyder V10 plus robi na drodze wrażenie kanciastego i atletycznego. Auto ma wymiary: 4,43 m długości, 1,94 m szerokości, ale tylko 1,24 m wysokości. Charakterystycznym elementem przodu pojazdu jest szeroka i płaska osłona chłodnicy Singleframe z błyszczącą, antracytowo- szarą kratką we wzorze plastra miodu, chromowaną ramą oraz z umieszczonym na grillu emblematem Audi Sport. Montowane na życzenie laserowe światła Audi umieszczone w diodowych reflektorach.
Tzw. linia ramion rozciąga się po bokach auta na całej jego długości, podkreślając mocne rysy nadwozia. Boczne wloty powietrza, listwy progowe, pokrywa składanego dachu i tylny spojler wykonane są z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK).
Zewnętrzna warstwa składanego dachu wykonana jest z tkaniny, a jego szkielet w przeważającej części z lekkich materiałów – magnezu i aluminium. Dach waży tylko 44 kilogramy. Dwa biegnące do tyłu stabilizatory, napinają materiał. Elektrohydrauliczny napęd otwiera i zamyka dach w 20 sekund – również podczas jazdy, o ile prędkość nie przekracza ok. 50 km/h.
Tylna szyba jest wpuszczona w przegrodę między przedziałem pasażerskim, a komorą silnika i można ją podnosić i opuszczać elektrycznie. Tylna osłona od wiatru jest w opcji.
Dzięki programowi Audi exclusive, klienci mogą na wiele sposobów indywidualizować swoje nowe auto. Oprócz jedenastu standardowych kolorów lakieru, dobrać tu można dowolny, inny kolor oraz lakiery z efektem matowym. Składany dach jest dostępny w trzech odcieniach kolorów. Szeroka gama obić, dekoracyjnych paneli oraz kolorów, poszerza ofertę. Opcjonalny pakiet stylistyczny zielony – Micrommata, nadaje sportowemu kabrioletowi agresywnego wyglądu.
Kokpit i obsługa
Wysokiej mocy kabriolet standardowo wyposażono w kubełkowe fotele R8. Charakterystycznym elementem wnętrza samochodu jest „Monoposto” – duży, stylistyczny łuk biegnący wokół kokpitu. Tablica rozdzielcza sprawia wrażenie lekkości. Kierowca, podobnie jak w samochodzie wyczynowym, może sterować wszystkimi ważnymi funkcjami nie odrywając rąk od kierownicy. Standardowa, skórzana kierownica R8 performance, oprócz przycisków wielofunkcyjnych ma dwa duże przyciski obsługi. Przyciskami z pokrętłem, steruje się trybem performance i klapami w układzie wydechowym.
Wirtualny, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników Audi virtual cockpit – ekran o przekątnej 12,3 cala, wyświetla wszystkie informacje w postaci przestrzennych, trójwymiarowych grafik. Obrotomierz jest jednocześnie wskaźnikiem sugerującym zmianę biegu. Obok pojawiają się wskaźniki mocy, momentu obrotowego, sił przeciążenia, czasów okrążeń toru oraz temperatura opon, silnika i oleju przekładniowego.
Do seryjnego wyposażenia R8 Spyder V10 plus należy najwyższej klasy system infotainment, czyli MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. By polecenia głosowe były dobrze rozumiane nawet przy otwartym dachu, w pasach bezpieczeństwa standardowo montuje się mikrofony.
Opcjonalny system Audi connect zapewnia dostęp do szybkiego internetu, z wykorzystaniem standardu LTE. Wrażenia muzyczne zapewnia system nagłośnienia Bang & Olufsen Sound System: w zagłówku każdego siedzenia znajdują się dwa głośniki.
Manufaktura „Audi Böllinger Höfe”
Budowa karoserii i montaż końcowy odbywa się w prowadzonej przez Audi Sport manufakturze „Audi Böllinger Höfe” blisko Neckarsulm. Procesy produkcyjne są tu bardzo elastyczne, tak by spełniać indywidualne życzenia klientów. Samochody buduje blisko pięciuset wysoce wykwalifikowanych pracowników, zachowując prawdziwie rzemieślniczą dbałość o szczegóły.