Audi odniosło sukces w tworzeniu zrównoważonych, syntetycznych paliw. Jej kooperacyjny partner, firma Global Bioenergies, wyprodukowała pierwszą partię Audi e-benzyny.
To produkt syntetyczny produkowany bez użycia ropy naftowej. Składa się w 100 procentach z izooktanu i ma wysoką wartość oktanową ROZ 100.
Zobacz także:
Audi e-benzyna nie zawiera siarki ani benzenu i dlatego spala się bardzo czysto. Jest to więc paliwo wysokiej jakości pozwalające na uzyskanie wyższego stopnia sprężania, a w związku z tym na zwiększenie wydajności. Nowy surowiec napędowy Audi testowany będzie w laboratoriach i w silnikach doświadczalnych. Koncern z Ingolstadt, razem z firmą Global Bioenergies, ma zamiar tak zmodyfikować proces jego produkcji, aby mógł się on odbywać bez biomasy – wtedy wystarczy woda, wodór, CO2 i światło słoneczne.
– Global Bioenergies udowodniło żywotność pomysłu Audi e-benzyny i wdrożyło ją do produkcji. To milowy krok w naszej strategii Audi e-fuels – mówi Reiner Mangold, kierownik ds. rozwoju zrównoważonych produktów w Audi AG.
Cztery pierścienie produkują już w dużych ilościach syntetyczny e-gaz dla swoich klientów. Projekty badawcze z różnymi partnerami zajmują się Audi e-etanolem, Audi e-dieslem i Audi e-benzyną.
Global Bioenergies S.A. we francuskim Pomacle koło Reims prowadzi zakład doświadczalny produkcji izobutylenu, podstawowego budulca Audi e-benzyny. Izobutylen powstaje tam nie z ropy naftowej, ale z surowców odnawialnych. Innym partnerem Audi, z którym prowadzone są prace projektowe, jest Centrum Procesów Chemiczno- Biotechnologicznych Fraunhofer (CPB) w Leunie (Saksonia-Anhalt).
Naukowcy przy pomocy wodoru przekształcają tam izobutylen w stanie gazowym w płynny izooktan. Firma Global Bioenergies buduje teraz w Centrum Fraunhofer instalację doświadczalną, która od 2016 r. ma produkować większe ilości tej substancji.