Audi prowadzi szeroko zakrojone prace nad systemami zdalnej jazdy. Jako pierwszy producent samochodów w skali całego świata, prowadzi obecnie testy na publicznej drodze ekspresowej na Florydzie.
Jednym z takich systemów wsparcia kierowcy, które już w niedalekiej przyszłości będą montowane seryjnie, jest pilot jazdy w korkach. Przy prędkościach poniżej 60 km/h, uwalnia on kierowcę od większości wykonywanych zwyczajowo czynności, ponieważ samoczynne przyspiesza, zwalnia i kieruje pojazdem.
Zobacz także:
MERCEDES-AMG: NOWY SILNIK 4.0 V8 BITURBO AMG
Reaguje równocześnie na zachowania innych pojazdów. Gdy korek się rozładowuje lub gdy pojazd dociera do końca drogi szybkiego ruchu, kierowca otrzymuje komunikat, że powinien z powrotem przejąć kontrolę nad autem. Jeśli tego nie uczyni, system bezpiecznie zatrzyma samochód.
– Audi już teraz oferuje wiele efektywnych systemów wsparcia kierowcy. Niedługo przedstawimy nowe rozwiązania, bliżej odpowiadające pojęciu ‚zdalnej jazdy’. Wspierają one kierowcę gdy nie jest on w stanie poprawnie zareagować na wydarzenia na drodze lub w sytuacji długiej jednostajnej podróży, która może stanowić trudność ze względu na swą monotonię. Nowe systemy zdalnej jazdy znacznie poprawiają wtedy bezpieczeństwo w ruchu drogowym i komfort prowadzenia – mówi Ulrich Hackenberg, członek zarządu Ulrich Hackenberg ds. rozwoju technicznego.
Testy pilota jazdy w korkach odbyły się już na drodze publicznej. Cztery pierścienie właśnie zaprezentowały system na jednym z odcinków drogi ekspresowej Lee Roy Selmon w pobliżu miejscowości Tampa na Florydzie.
W testowym pojeździe, modelu Audi A7 Sportback, zamontowano 22 czujniki, w tym najnowszy skaner laserowy. Zebrane przy ich pomocy dane przetwarza centralna jednostka sterująca systemu wsparcia kierowcy (zFAS). Tam, na podstawie danych z czujników, powstaje ciągle przetwarzany, pełen obraz otoczenia pojazdu. Jednostka sterująca zFAS, ze względu na swoja moc i swoje niewielkie, porównywalne z tabletem wymiary, stanowi ważny krok na drodze ku wprowadzeniu pilota jazdy w korkach do produkcji seryjnej.