Audi nadal pracuje nad rozwojem technologii oświetlenia samochodowego. Chodzi o projekt „inteligentne światło laserowe dla kompaktowych i adaptacyjnych reflektorów wysokiej rozdzielczości” (iLaS).
Cztery pierścienie wspólnie z partnerami z sektora przemysłowego i naukowego, opracowują reflektor przyszłości. Dzięki laserowej technice Matrix wysokiej rozdzielczości, oświetlenie drogi jest jeszcze bardziej elastyczne i uniwersalne, niezależnie od sytuacji.
Zobacz także:
Technika laserowa Matrix to bazujące na wiązce laserowej światła drogowe, po raz pierwszy zastosowane w roku 2014, w modelu Audi R8 LMX. Technika projekcji intensywnego, laserowego światła po raz pierwszy znalazła tu zastosowanie w kompaktowym, ale wyjątkowo wydajnym reflektorze.
W rozwiązaniu tym, bardzo szybko poruszające się mikrolustro odbija światło lasera. Przy niewielkich prędkościach, światło rozprowadzane jest na większej powierzchni, a promień oświetlenia drogi jest szeroki. Przy większych prędkościach, kąt padania światła jest mniejszy, a jego intensywność i zakres wyraźnie większe. To ogromna zaleta podczas jazdy po autostradzie. Dodatkowo, wiązka światła może być precyzyjnie ukierunkowana. Oznacza to, że oświetleniem poszczególnych stref można sterować, kontrolując moment dopływania światła do tych konkretnych obszarów.
Nowością jest także inteligentne i błyskawiczne włączanie i wyłączanie diod laserowych w zależności od pozycji lusterka. Pociąga to za sobą dynamiczną zmianę szerokości wiązki światła. Podobnie jak dzieje się to w przypadku aktualnie montowanych w samochodach reflektorów Matrix LED, ulica zawsze jest jasno oświetlona, a jednocześnie inni uczestnicy ruchu nie są oślepiani. W czym zatem tkwi różnica? Laserowa technika Matrix daje światło w wyższej rozdzielczości, reagujące bardziej dynamicznie. Jego moc i możliwości są zatem lepiej wykorzystane, co prowadzi do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
W Matrix Laser, niebieskie, laserowe diody produkowane i dostarczane przez firmę OSRAM, swoim światłem o długości fali 450 nanometrów oświetlają trzymilimetrowe, szybko poruszające się lustro. Lustro odbija niebieskie światło lasera, kieruje je do konwertera zmieniającego je w światło białe, a następnie kierującego je na drogę. Wyjątkowo odporne i trwałe lustro firmy Bosch, to mikroskopijny, elektryczno- optyczny system mechaniczny bazujący na technologii krzemowej.
Najważniejsze, wdrożone przez koncern z Ingolstadt innowacje to:
– 2003: Audi A8 ze światłami adaptacyjnym (adaptive light);
– 2004: Audi A8 W12 z diodowymi światłami do jazdy w dzień;
– 2008: Audi R8 z całkowicie diodowymi reflektorami;
– 2010: Audi A8 z reflektorami wykorzystującymi dane dostarczane przez system nawigacji;
– 2012: Audi R8 z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania;
– 2013: Audi R8 z reflektorami Matrix LED;
– 2014: Audi R8 LMX z laserowymi światłami drogowymi.
W ramach rozpisanego na trzy lata projektu „iLaS”, Audi ściśle współpracuje z następującymi partnerami: Bosch, Osram oraz Instytut Techniki Świetlnej (LTI) Instytutu Technologii (KIT) w Karlsruhe. Projekt jest wspierany przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań.