AUDI: SPRZEDANO PIĘĆ MILIONÓW MODELI QUATTRO

Der 5-millionste Audi mit quattro-Antrieb ist ein A6 allroad aus Neckarsulm

Audi AG świętuje szczególny jubileusz – wyprodukowanie pięciu milionów samochodów z napędem quattro. Jubileuszowy egzemplarz, to białe Audi A6 allroad 3.0 TDI, które zjechało z taśmy w Neckarsulm.

Jeśli obecnie uwzględnić dostępne typy karoserii, silniki i skrzynie biegów, to otrzymamy ofertę ponad 140 różnych konfiguracji wyposażonych w taki napęd. Audi oferuje najszerszą w segmencie premium paletę modeli z napędem na cztery koła. Audi Q7, R8, A4 allroad, A6 allroad oraz wszystkie modele S i RS, dostępne są wyłącznie z napędem quattro. W innych, Audi oferuje go opcjonalnie.


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI


Quattro oznacza bezpieczeństwo i sportową jazdę, wysokie kompetencje techniczne i dynamiczny styl życia, którego nie są w stanie spowolnić nieprzyjazne warunki drogowe. W roku 2012, rekordowa ilość ponad 43 procent wszystkich klientów Audi wybrało model quattro. Na czele stawki znalazło się Q5, z blisko 205 600 sprzedanymi egzemplarzami. Miłośnikami napędu na cztery koła są nie tylko użytkownicy SUV-ów. Quattro szczególnie dobrze sprzedają się w USA, Kanadzie, Rosji i na rynkach Bliskiego Wschodu. Także w Niemczech 99 800 nowo zarejestrowanych samochodów marki Audi posiadało napęd na cztery koła.

Wyjątkowej ekskluzywności samochody marki Audi nabierają w ofercie quattro GmbH, spółki córki Audi AG, która odpowiada za konstrukcję i wdrożenia modeli Audi RS i R8.

Audi quattro – technika

Audi pracuje nad wieloma nowatorskimi samochodami koncepcyjnymi. Każda koncepcja pociąga za sobą odpowiednio dopasowane rozwiązanie napędu quattro. W modelach kompaktowych A3, Q3 i TT z poprzecznie montowanym silnikiem, sercem napędu quattro jest sterowane elektronicznie hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe.

Samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy, stosowany w większości modeli Audi z silnikiem montowanym wzdłużnie, to czysto mechaniczna, pozbawiona jakichkolwiek opóźnień w działaniu przekładnia planetarna. W normalnej sytuacji rozdziela moc momentu obrotowego silnika na oś tylną i przednią w stosunku 40:60. Audi Q7 zostało wyposażone w specjalną wersję klasycznego napędu quattro. Międzyosiowy mechanizm różnicowy zamontowano tu w skrzynce rozdzielczej.

Der 5-millionste Audi mit quattro-Antrieb ist ein A6 allroad aus Neckarsulm

Dynamiczne modele RS 4 Avant, RS 5 Coupé i RS 5 Cabriolet, wyposażone są w najnowszą wersję międzyosiowego mechanizmu różnicowego. W zależności od warunków drogowych, mechanizm może skierować do 85 procent momentu obrotowego na tylną oś i maksymalnie 70 procent na oś przednią. Sportowy mechanizm różnicowy w aktywny sposób przekazuje moc na koła osi tylnej. W sportowym modelu R8 z jednostką napędową zamontowaną centralnie, napęd quattro został skonstruowany inaczej. Sprzęgło wiskotyczne, które zależnie od warunków jazdy może kierować od 15 do 30 procent momentu obrotowego na przednie koła, umieszczono przy przedniej osi. Napęd przekazywany jest przy pomocy wału Kardana biegnącego ze skrzyni biegów, do przodu, przez skrzynię korbową silnika.

Audi quattro – historia

Początki projektu sięgają zimy 1976/77. Wówczas grupa inżynierów Audi odbywała jazdy testowe w zasypanej śniegiem Szwecji. W celach porównawczych, w jazdach brał też udział wojskowy pojazd Iltis. Po kilku tygodniach, niewielki zespół inżynierów pod kierownictwem Ferdinanda Piëcha, rozpoczął prace nad napędem na cztery koła.

Posunięciem Audi, które umożliwiło rozwój techniki quattro, było wprowadzenie wałka drążonego – przewierconego wtórnego wałka w skrzyni biegów, za pomocą którego siły mogą być przekazywane w dwóch kierunkach. Od strony osi tylnej, wał napędza międzyosiowy mechanizm różnicowy. Druga połowa sił napędowych przekazywana jest na oś przednią, przy pomocy wałka zdawczego. Wał drążony umożliwił skonstruowanie napędu na cztery koła, który jest pozbawiony ograniczeń, lekki, ma kompaktową formę, jest bardzo efektywny pod względem sprawności i działa bez ciężkiej skrzyni rozdzielczej lub drugiego wału Kardana.

Der 5-millionste Audi mit quattro-Antrieb ist ein A6 allroad aus Neckarsulm

Rozwiązanie zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, w 1980 roku. Zamontowano je w nowym Audi quattro coupé o mocy 147 kW (200 KM). Początkowo planowano produkcję limitowanej serii, ale z uwagi na zainteresowanie dostępne było w gamie modelowej Audi aż do roku 1991. W 1984, marka z Ingolstadt uzupełniła ofertę o kompaktowy model Sport quattro o mocy 225 kW (306 KM) i o krótkim rozstawie osi.

W roku 1986, producent wymienił ręcznie blokowany międzyosiowy mechanizm różnicowy pierwszej generacji na mechanizm różnicowy TorSen (torque sensing – „wyczuwający moment”). Ta przekładnia ślimakowa była w stanie zmiennie rozdzielać moment obrotowy silnika. Kolejny ważny krok – zastosowanie przekładni planetarnej umożliwiającej z zasady asymetryczno-dynamiczny rozkład sił, nastąpił w 2005 roku.

Równolegle Audi poszerzało ofertę modeli quattro. Jeszcze w latach osiemdziesiątych XX w. producent zadecydował, by napęd quattro oferować w każdej serii modelowej. W roku 1995 pojawiło się pierwsze Audi z silnikiem TDI i stałym napędem na obie osie, a już po czterech latach technika ta znalazła zastosowanie w klasie samochodów kompaktowych.

Audi quattro – sporty motorowe

Na początku roku 1981, Audi z napędem quattro pojawiło się na scenie Rajdowych Mistrzostw Świata. Fin Hannu Mikkola, prowadząc auto z czterema ringami podczas Rajdu Monte Carlo, wygrał pierwszych sześć śnieżnych odcinków specjalnych. W 1982, napęd quattro był praktycznie nie do pobicia. Dzięki zwycięstwom w siedmiu różnych rajdach, marka z Ingolstadt zdobyła niezaprzeczalną pozycję lidera. Rok później Hannu Mikkola zdobył tytuł najlepszego kierowcy.

Mission Titelverteidigung: Audi nominiert Fahrerteams fuer die Langstrecken-WM

Również sezon 1984 zaczął się mocnym uderzeniem. Pozyskany przez Audi dwukrotny mistrz świata Walter Röhrl, wygrał Rajd Monte Carlo wyprzedzając swoich kolegów z teamu Audi – Szweda Stiga Blomqvista i Hannu Mikkolę. Jeszcze przed końcem sezonu Audi zdobyło po raz pierwszy tytuł Mistrza Świata w rajdach, a Stig Blomqvist wygrał w klasyfikacji kierowców. Zwycięskim samochodem było wtedy Sport quattro S1, które swój największy tryumf odniosło w 1987 roku. Za kierownicą tego auta o mocy 440 kW (ok. 600 KM), Walter Röhrl pokonał wówczas 156 zakrętów Pikes Peak w amerykańskim stanie Colorado, w absolutnie rekordowym czasie.

W kolejnych latach Audi zaczęło się ścigać w klasie samochodów turystycznych. Od 1988 roku marka startowała w amerykańskiej serii TransAm i niespodziewanie już w pierwszym sezonie zdobyła tytuł mistrzowski. W roku 1990, Audi przeszło do serii DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft). Hans Stuck za kierownicą V8 quattro zwyciężył tam również w pierwszym sezonie. W 1996, do gry wkroczyło A4 quattro Supertouring wyposażone w czterocylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów. Samochód wystartował w siedmiu narodowych mistrzostwach na trzech kontynentach i wygrał wszystkie.

W 1998 roku, europejscy organizatorzy wyścigów, mocą nowych uregulowań, w dużym stopniu wyeliminowali napęd na cztery koła z wyścigów samochodów turystycznych. Bilans Audi wyglądał wówczas następująco: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata, trzy zwycięstwa w Pikes Peak, jedno mistrzostwo w TransAm, dwa tytułu w DTM, jedenaście zwycięstw w mistrzostwach narodowych samochodów superturystycznych i jeden puchar świata w wyścigach samochodów turystycznych.

Po raz pierwszy od tego czasu, samochód wyścigowy z napędem na cztery koła pojawił się ponownie na torze wyścigowym w 2012 roku. Audi R18 e-tron quattro z napędem hybrydowym, dzięki zastosowanemu w nim pakietowi zupełnie nowych, stworzonych od podstaw rozwiązań technicznych, od razu zapisało na swym koncie świetne, podwójne zwycięstwo.

W Polsce modelem Audi quattro startowali z powodzeniem na rajdowych trasach Paweł Przybylski i Krzysztof Gęborys.