AUDI: SPORTOWY RS 6 AVANT ZAPIERA DECH

Nowe Audi RS 6 Avant to symbol technicznych możliwości jutra. Nowy model jest lżejszy i silniejszy niż jego poprzednik, a jego osiągi są jeszcze lepsze.

RS 6 Avant to sportowe auto. Jego charakter i stylistyka są dziełem quattro GmbH, jednej ze spółek należących do Audi AG. Skrót RS podkreśla, że oznaczone nim modele posiadają mocną jednostkę napędową, stały napęd na cztery koła i cechują się ekstremalną dynamiką jazdy, oszczędnością formy oraz doskonałymi właściwościami użytkowymi.

Silnik 4.0 TFSI, który zadebiutował przed rokiem, jest przykładem wprowadzenia w życie strategii downsizingu praktykowanej przez Audi w kategorii samochodów sportowych. Montowany w nowym Audi RS 6 Avant silnik Biturbo V8, dzięki pojemności skokowej 3993 cm3 generuje olbrzymią moc. Maksymalnie wznosi ona 412 kW (560 KM) i wytwarzana jest w zakresie od 5700 do 6700 obrotów, a stały moment obrotowy 700 Nm – pomiędzy 1750 a 5500 obr./min.

Szybkie wytwarzanie siły ciągu, to przede wszystkim zasługa dwóch turbosprężarek typu Twinscroll. Zamontowano je, wraz z chłodnicą międzystopniową, w wewnętrznym kącie pomiędzy rzędami cylindrów, ułożonymi w kształt litery V. Strona wydechowa głowic cylindrów znajduje się wewnątrz, a strona ssąca na zewnątrz. Koncepcja ta umożliwia kompaktową konstrukcję silnika i krótkie drogi dolotowe gazów, cechujące się minimalnymi stratami.

Także charakterystyczne dla serii RS sterowanie pracą silnika oraz pozbawiony ograniczeń system zasysania i ładowania powietrza, przyczyniają się do szybkich reakcji silnika. Jednostka 4.0 TFSI ma sportowe, głębokie brzmienie. Opcjonalnie producent montuje sportowy układ wydechowy.

 

 

Audi RS 6 Avant przyspiesza od zera do 100 km/h w czasie 3,9 sek.. Najwyższa prędkość wynosi 250 km/h (seryjnie ograniczona elektronicznie przez producenta). Opcjonalny pakiet Dynamic pozwala na osiąganie prędkości 280 km/h, a pakiet Dynamic plus umożliwia jazdę nawet z szybkości 305 km/h. Wg europejskiego cyklu zużycia paliwa model zadowala się średnio 9,8 l paliwa na 100 km. Eekonomika jazdy jest m. in. efektem działania nowego, seryjnie montowanego systemu Start-Stop i innowacyjnego zarządzania temperaturą. W porównaniu z modelem poprzednim, zużycie paliwa zmalało tu o ok. 40 procent.

Wyznaczającą nowe trendy technologią, zapewniającą wysoką efektywność RS 6 Avant, jest system cylinder on demand (COD). Przy małym i średnim obciążeniu silnika oraz niskiej liczbie obrotów, zamyka on zawory wlotowe i wylotowe 2., 3., 5. i 8. cylindra. Dopóki kierowca nie doda energiczniej gazu, silnik 4.0 TFSI pracuje jak jednostka 4-cylindrowa.

Przełączanie pomiędzy trybem z czterema, a trybem z ośmioma cylindrami, trwa setne ułamki sekundy. Kierowca zauważa zmianę jedynie dzięki wskazaniom na tablicy rozdzielczej. Technologia COD pozwala na obniżenie mierzonego wg norm ECE zużycia paliwa o około pięć procent, a podczas jazdy z umiarkowaną prędkością nawet o blisko dziesięć procent. Aktywne łożyska silnika, wytwarzając przesunięte w fazie przeciw-drgania, kompensują wibracje powstające podczas trybu jazdy z użyciem czterech cylindrów.

Silnik współpracuje z 8-stopniową przekładnią automatyczną tiptronic, charakteryzującą się krótkimi przełożeniami. Obsługiwać ją można w trybach D i S. Jeśli kierowca zechce samodzielnie przełączać biegi, może korzystać albo z manetek przy kierownicy, albo z utrzymanego w stylistyce RS drążka na tunelu środkowym. Niższe biegi skrzyni tiptronic mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast bieg ósmy ma długie przełożenie, co sprzyja niskiemu zużyciu paliwa.

 

 

Sercem stałego napędu na cztery koła quattro z selektywnym rozkładem napędu między kołami, jest samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy o podwyższonej wartości blokowania. Jego temperaturę reguluje chłodnica olejowa. Na życzenie, sportowy mechanizm różnicowy może płynnie rozdzielać siły między tylnymi kołami, zwiększając w ten sposób zwinność i stabilność pojazdu.

Nowe RS 6 Avant to pierwszy model Audi, w którym seryjnie montowane jest sportowe zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension. Dzięki jego dynamicznej regulacji, karoseria zawieszona jest 20 mm niżej. Dzięki regulowanemu amortyzowaniu, system dopasowuje zawieszenie do stanu nawierzchni drogi, stylu prowadzenia i trybu funkcjonowania systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Ten system z kolei, pozwala kierowcy na określenie sposobu pracy ważnych elementów. Kierowca może go spersonalizować, wybierając jeden z kilku trybów.

Alternatywnie do zawieszenia pneumatycznego RS 6 adaptive air suspension, dostępne jest sztywniejsze zawieszenie sportowe plus, z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control (DRC). W tym rozwiązaniu zastosowano sprężyny stalowe i amortyzatory o trójstopniowym zakresie regulacji. Umieszczone są one pod kątem, nad przewodami olejowymi. Połączono je ze sobą za pomocą centralnego zaworu, co zapewnia większą stabilność pojazdu na drodze. Kolejnym elementem dostępnym opcjonalnie, jest dynamiczny układ kierowniczy z płynną regulacją wspomagania i przełożenia. Można go zintegrować z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Podobnie jak seryjnie montowane elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, został on specjalnie dopasowany do potrzeb nowego Audi.

Układ hamulcowy – cztery wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe o falistej linii krawędzi wykonano w stylistyce Wave, co pozwoliło zmniejszyć ich ciężar. Tarcze przednie mają średnicę 390 mm. Obejmują je lakierowane na czarno sześciotłokowe zaciski. Opcjonalnie montowane są zaciski w kolorze czerwonym. Na życzenie, Audi dostarcza ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym, o średnicy 420 mm. W ich przypadku zaciski utrzymane są w kolorze antracytu. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) posiada tryb sportowy i można go całkowicie dezaktywować.

 

 

Model jest seryjnie wyposażony w polerowane na wysoki połysk, 20-calowe, kute koła z siedmioma podwójnymi ramionami. Alternatywę stanowią 21-calowe odlewane felgi, dostępne w trojakiej stylistyce – lśniące srebrem, czernią lub polerowane, utrzymane w kolorze tytanu.

Dynamikę RS 6 Avant w dużym stopniu zawdzięcza karoserii. W ok. 20 procentach wykonano ją z aluminium, a wiele komponentów zrobionych jest z wysokiej jakości stopów stali. Auto waży o blisko 100 kg mniej niż jego poprzednik.

Liczne detale podkreślają niezależny charakter sportowego Avanta. Rzucają się w oczy utrzymane w kolorze matowego aluminium elementy zdobiące karoserię: czarną, lakierowaną na wysoki połysk osłonę chłodnicy z przodu pojazdu, elementy poszerzające błotniki i progi oraz duży spoiler na dachu pojazdu. Z tyłu pojazdu uwagę przykuwa dyfuzor i dwie duże, eliptyczne końcówki rur wydechowych. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego ujścia dla powietrza i spalin.

Dwa alternatywne pakiety stylistyczne, Aluminium matt i Carbon, mogą nadać RS 6 Avant jeszcze bardziej indywidualny wygląd, m. in. dzięki emblematowi quattro, umieszczonemu na środkowym przednim wlocie powietrza. W przypadku pakietu stylistycznego Carbon, zarówno spoiler zderzaka przedniego, jak i dyfuzor, mają jeszcze bardziej wyrazistą formę. Model dostępny jest w dziewięciu kolorach, w tym również w ekskluzywnym matowym lakierze szary Daytona. Ponadto indywidualny charakter pojazdu można dodatkowo podkreślić dzięki licznym opcjom dostępnym w programie Audi exclusive.

 

 

Sportowy i elegancki kokpit został precyzyjnie dostosowany do potrzeb kierowcy. Okrągłe zegary przyrządów mają czarne tło, białe skale i czerwone wskazówki. Kluczyk, trójramienna wielofunkcyjna kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem, podświetlane listwy progowe oraz wyświetlacze systemu MMI i systemu informacji kierowcy (FIS) ozdobiono emblematami RS.

Nowością w menu systemu informacji kierowcy jest optyczny sygnał informujący o konieczności przełączenia biegu. Informacja o rosnącej liczbie obrotów wyświetlana jest na wskaźniku przy pomocy skali zakresowej w kolorze zielonym. Gdy liczba obrotów bliska jest wartości granicznej, zakres zmienia kolor na czerwony i pulsuje. Dopełnienie systemu informacji kierowcy w nowym RS 6, to wskaźnik informujący o aktualnie wybranym biegu, wskaźnik ciśnienia powietrza w oponach, wskaźnik temperatury oleju oraz elektroniczny wskaźnik prędkości.

Podparcie dla stóp, pedały i przyciski terminalu systemu nawigacji MMI Navigation plus, utrzymane są w kolorze lśniącego aluminium. Dekoracyjne osłony wokół wysuwanego monitora wykonano w stylistyce lakieru fortepianowego, a wewnętrzne klamki złożono z podwójnych, filigranowych, podłużnych elementów. To szczegół stylistyczny typowy dla modelu RS. Seryjne elementy dekoracyjne wykonano z Carbonu, ale kupujący może również wybrać jeden z sześciu innych materiałów. Elementem seryjnym jest także czarna podsufitka, która na życzenie może mieć kolor srebrny Mond lub czarny Alcantara.

Sportowe siedzenia RS z wyraźnie wyprofilowanymi bokami, zintegrowanymi zagłówkami i emblematami RS 6, stanowią element wyposażenia seryjnego. Ich czarne obicia wykonano z kombinacji tkaniny Alcantara i skóry, a środkowe części siedzisk ozdobiono stebnówką w kształcie rombów. Alternatywę stanowią siedzenia wykonane z wysokiej jakości skóry Valcona w kolorze czarnym lub srebrnym, również ozdobione obszyciem w kształcie rombów. Ponadto, na życzenie Audi montuje regulowane elektrycznie siedzenia komfortowe z funkcją zapamiętywania ustawień.

 

 

Seryjnie auto zjeżdża z taśmy montażowej wyposażone z tyłu w dwa fotele o sportowej formie. Opcjonalnie dostępne jest tylne siedzenie z trzema siedziskami. Pojemność bagażnika można zwiększyć nawet do 1680 litrów.

Wyposażeniem seryjne obejmuje m. in. reflektory ksenonowe Xenon plus, diodowe światła tylne, system kontroli ciśnienia powietrza w oponach, podświetlane listwy progowe i specjalny system informacji kierowcy. Na pokładzie znajdziemy układ wsparcia parkowania plus i konwencjonalny tempomat ograniczający prędkość. RS 6 Avant wyposażono także w automatyczną klimatyzację o trzech zakresach, system nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch i system nagłaśniający Audi sound system z dziesięcioma głośnikami.

Na życzenie, klient może nabyć reflektory diodowe utrzymane w charakterystycznej optyce, przednie i tylne hamulce ceramiczne oraz zawieszenie sportowe plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control (DRC). Ponadto dostępne są też takie rozwiązania jak: pakiet Dynamic, pakiet Dynamic plus, pakiet Comfort i praktycznie wszystkie najbardziej zaawansowane opcje wykończeniowe. Należą do nich: wyświetlacz Head-up-Display, efektywne systemy wsparcia kierowcy oraz system nagłaśniający Bang & Olufsen Advanced Sound z 15 głośnikami o łącznej mocy 1200 W.

Uzupełnieniem systemu nawigacji MMI Navigation plus jest telefon pokładowy Bluetooth online, umożliwiający korzystanie z usług Audi connect dostępnych za pośrednictwem Internetu.