Trzynaście premierowych modeli, pasmo sukcesów w sportach motorowych, rozpoczęcie budowy fabryki w Meksyku i przejęcie marki Ducati – to sukcesy koncernu Audi w 2012 roku.
Najważniejsze z premier to nowe Audi A4 we wszystkich swoich odmianach, nowe Audi A3, Audi A1 Sportback czy Audi RS 5 Cabriolet. Na rynek wprowadzono także odnowione Audi Q5 oraz A6 allroad quattro. W trzecim kwartale Audi zaprezentowało sportowe kombi – Audi RS6 Avant oraz super samochód Audi R8.
Audi A4: Niewątpliwie najważniejszą dla Audi premierą tego roku było nowe A4 we wszystkich swoich wersjach – limuzyna, Avant, allroad quattro, S4 i sportowe RS 4 Avant. A4 oferuje aż cztery benzynowe silniki TFSI i sześć jednostek TDI, które stanowią wzorcowe połączenie sportowego charakteru i efektywności.
Audi A3. Nowe auto, którego światowa premiera miała miejsce podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie, a polska podczas Poznań Motor Show 2012, jest pojazdem pełnym zaawansowanych rozwiązań technicznych oraz innowacji. Obecnie opracowywane są wersje z napędem hybrydowym oraz napędami alternatywnym takimi jak gaz ziemny oraz e-gas. Kompakt występuje w wersji trzydrzwiowej oraz pięciodrzwiowej Sportback.
Audi A1 Sportback. Ten kompaktowy pięciodrzwiowy samochód ma indywidualny charakter, jest młodzieżowy, sportowy i ekonomiczny. Pięciodrzwiowe auto w stylistyce i lekkiej budowie karoserii nawiązuje do swojego trzydrzwiowego brata, który swą premierę miał w roku 2010.
Audi RS 5 Cabriolet. Oferujący cztery miejsca kabriolet z tkaninowym dachem cechuje się połączeniem elegancji i mocy. Jego wysokoobrotowy silnik 4.2 FSI V8, generuje moc 331 kW (450 KM) i sprawia, że to sportowe auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,9 sekundy.
Audi Q5. Sportowa stylistyka modelu została odświeżona i zyskała jeszcze bardziej wyrazisty charakter. Wszystkie trzy oferowane jednostki napędowe TDI, jak i dwa motory TFSI, łączą w sobie zalety bezpośredniego wtrysku i turbodoładowania. Szczególne miejsce w tej serii modelowej przysługuje Audi Q5 hybrid quattro. SUV o napędzie hybrydowym, w którym seryjnie montowany jest akumulator litowo-jonowy. Silnik 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM) i silnik elektryczny o mocy do 40 kW (54 KM) stanowią napęd tego auta, generując łączną moc 180 kW (245 KM) i moment obrotowy 480 Nm.
Audi A6 allroad quattro. Trzecia generacja modelu bazuje na A6 Avant, ale różni się od pierwowzoru m.in. szerszymi błotnikami, prześwitem większym o 6 cm oraz wykonaną ze stali osłoną podwozia z przodu i z tyłu. Stały napęd na cztery koła quattro podkreśla terenowe zacięcie samochodu.
Audi RS 6 Avant. Jego charakter i sportowa stylistyka są dziełem quattro GmbH, jednej ze spółek należących do Audi AG. Skrót RS podkreśla, że oznaczone nim modele posiadają mocną jednostkę napędową, stały napęd na cztery koła i cechują się ekstremalną dynamiką jazdy. Auto wyposażone jest w silnik 4.0 TFSI. Od zera do 100 km/h przyspiesza w czasie 3,9 sek., a na życzenie klienta prędkość maksymalna wynosić może nawet 305 km/h. Jednostka napędowa generuje moc 412 kW (560 KM), zużywa jednakże średnio tylko 9,8 l paliwa na 100 km.
Audi R8. Supersportowy model w wersji R8 V10 plus o mocy 404 kW (550 KM), przyspiesza od zera do 100 km/h w czasie 3,5 sek. Dzięki ultralekkiej konstrukcji Audi, ciężar własny topowego modelu serii R8 wyposażonego w manualną skrzynię biegów nie przekracza 1570 kg.
Sporty motorowe w wyścigach zadebiutowało Audi R18 e-tron quattro, pierwszy wyczynowy model z napędem hybrydowym. W 24-godzinnym ściganiu się po torze Le Mans, model nie miał sobie równych i wywalczył jedenaste już w tej imprezie zwycięstwo dla marki.
Sukcesy odnosił także inny sportowy model Audi – R8 LMS ultra. Załogi jadące takimi bolidami wygrywały dwudziestoczterogodzinne wyścigi na torach Nürburgring w Niemczech, w Zolder i w Spa w Belgii oraz dwunastogodzinny wyścig w australijskim Bathurst. Wprowadzona w tym sezonie wersja ultra modelu R8 LMS, jest jeszcze lżejsza, szybsza i efektywniejsza. Co ciekawe, ten wyścigowy samochód w ponad 50 procentach bazuje na modelu seryjnym Audi R8.
Cztery Audi R8 LMS i Audi R18 e-tron quattro, objechały w sumie prawie pół świata: podczas pięciu serii wyścigów, pokonały łącznie dystans 17 767,898 km. Do tego dochodzą cztery zwycięstwa w Mistrzostwach Świata w Wyścigach Długodystansowych (WEC) oraz zdobycie tytułów dla najlepszego kierowcy i najlepszego producenta.
Rozwój koncernu. Pomimo światowego kryzysu koncern Audi AG jest na ścieżce wzrostu. Od stycznia do końca listopada tego roku, Audi sprzedało prawie 1 344 750 samochodów, pobijając w ten sposób, sprzedaż z całego roku ubiegłego (1 302 659 aut). To wzrost o 12,7 procent. Audi AG podjęło decyzję o budowie fabryki samochodów w Meksyku. Zakład podejmie produkcję w roku 2016, a wytwarzany w nim będzie jeden z modeli SUV marki Audi.
W struktury Audi AG został włączony producent motocykli – Ducati. Przejęcie w2łoskiej firmy to wskrzeszenie w Audi tradycji motocyklowych. Warto przypomnieć, że firmy NSU czy DKW, które stały u podstaw późniejszego sukcesu marki Audi, w pierwszej połowie dwudziestego wieku były jednymi z najbardziej znaczących producentów motocykli w Europie.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.