W fabryce Audi w Ingolstadt rozpoczął pracę robot wykonujący swe zadania „ramię w ramię” z ludźmi. Usunięto bariery bezpieczeństwa, a maszyna idealnie wpasowała się w cykle pracy ludzkiej.
To pierwszy w Grupie Volkswagen przypadek współpracy człowieka i robota w dziale końcowego montażu. Innowacyjne rozwiązanie ułatwia zadania pracownikom montażu i optymalizuje ergonomię pracy.
Zobacz także:
Dla pracowników linii montażowych A4, A5 i Q5 w zakładach Audi w Ingolstadt, ta nowa, bezpośrednia współpraca ludzi i robotów będzie olbrzymią pomocą. Do dziś ludzie musieli za każdym razem pochylać się nad pojemnikami z częściami, by wyciągać z nich zbiorniki wyrównawcze płynu chłodzącego. Na pierwszy rzut oka wydaję się to być łatwym zadaniem, ale częste wykonywanie tej czynności może powodować problemy z kręgosłupem. Od teraz, tą pracę będzie wykonywać robot o międzynarodowej nazwie “PART4you”.
Pracuje on ramię w ramię z fachowcami Audi, jest wyposażony w kamerę i w przyssawkę. Dzięki temu może wyciągać komponenty z pojemników i podawać je pracownikom linii montażowej – bez bariery bezpieczeństwa, w odpowiednim czasie i w pozycji idealnie dostosowanej pod względem ergonomii.
– W procesie produkcji, przy ciągle rosnącej palecie wersji modelowych, PART4you jest ogromnym wsparciem dla pracowników. Robot wybiera odpowiednią część i trzyma ją w gotowości. Dzięki temu pracownicy nie muszą już nieustannie daleko sięgać i pochylać się. Robot staje się w ten sposób asystentem montażu, pracującym w takim samym tempie jak pracownik linii, a nie odwrotnie. Dzięki delikatnej warstwie ochronnej pokrywającej robota na której zamontowano czujniki bezpieczeństwa, pracownik nie jest w żaden sposób zagrożony – wyjaśnia Johann Hegel, kierownik działu ds. rozwoju technologii montażu.
Ponieważ PART4you spełnia wysokie wymogi bezpieczeństwa określone dla współpracujących robotów, ten inteligentny system otrzymał wymagany certyfikat towarzystwa ubezpieczeń od odpowiedzialności pracodawców.
Od roku 2013, pracownicy montowni karoserii Audi A4 w Ingolstadt pracują z robotem tego samego typu, wyposażonym jednak w dyszę klejową zamiast w przyssawkę i działającym w stałym tempie. Dodatkowo robot ten nie ma możliwości podawania części. Podczas montażu karoserii maszyna wspiera pracowników nakładając klej na łączone moduły. Zamiast nakładać klej na elementy karoserii, ludzie muszą jedynie umieścić je we właściwym miejscu i rozpocząć automatyczny proces.
W planach Audi jest dalsze, systematyczne poszerzanie współpracy człowieka z robotami w fabrykach koncernu na całym świecie.