Jedna z najważniejszych na świecie specjalistycznych konferencji poświęconych sztucznej inteligencji, NIPS (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems), co roku prezentuje najnowsze rozwiązania z obszaru tzw. „machine learning” oraz „computational neuroscience”.
Jedynym przedsiębiorstwem z branży motoryzacyjnej, mającym możność postawienia na konferencji własnego stoiska i pokazania własnej prezentacji było Audi.
Zobacz także:
Konferencja odbywała się w Barcelonie, w dniach od 5 do 10 grudnia 2016 r. Cztery pierścienie ze swoją prezentacją były na niej obecne po raz pierwszy. Audi, z pomocą miniatury modelu Q2, pokazało, jak samochód rozwijać może inteligentne strategie parkowania. Dodatkowo, osoby odwiedzające konferencję miały możliwość rozmowy ze specjalistami ds. zasobów ludzkich z Audi, na temat innowacyjnych stanowisk pracy oferowanych przez koncern.
Samouczące się systemy, są kluczowymi rozwiązaniami decydującymi o powodzeniu jazdy autonomicznej. Stąd Audi zgromadziło i ciągle gromadzi wiedzę i doświadczenie na polu tzw. „machine learning”. Miniatura Audi Q2 w skali 1:8, tzw. „Audi Q2 deep learning concept”, pokazuje doświadczalnie jak wygląda inteligentny proces parkowania. Na planszy o wymiarach 3 x 3 metry, model samochodu samodzielnie wyszukuje miejsce parkingowe wyznaczone metalową ramą i również samodzielnie w nim parkuje.
System czujników „Audi Q2 deep learning concept” to dwie kamery, jedna skierowana do przodu, druga do tyłu oraz dziesięć czujników ultradźwiękowych zamontowanych dookoła karoserii. Centralny komputer pokładowy zmienia informacje z nich pozyskiwane w odpowiednie sygnały trafiające do układu kierowniczego i do silnika elektrycznego.
Auto najpierw ustala własną pozycję względem miejsca parkingowego. Gdy zidentyfikuje pozycję własną i miejsca parkingowego, oblicza, jak bezpiecznie do niego dotrzeć. Miniatura Q2, w zależności od sytuacji, samodzielnie manewruje, skręca i jeździ do przodu lub do tyłu.
Swoje umiejętności parkowania auto zdobywa przy pomocy procesu uczenia się – „deep reinforcement learning“. Innymi słowy – samochód „uczy się“ na zasadzie prób i błędów. By rozpocząć proces, zupełnie przypadkowo wybiera kierunek jazdy. Algorytm rozpoznaje pomyślnie przeprowadzone, autonomiczne manewry i w ten sposób coraz bardziej udoskonala strategię parkowania. W ten sposób, krok po kroku, system w końcu jest w stanie samodzielnie rozwiązać nawet najtrudniejsze problemy związane z manewrowaniem i parkowaniem.
Model „Audi Q2 deep learning concept” jest projektem stworzonym przez Audi Electronics Venture (AEV), spółkę- córkę koncernu Audi AG. Konstruktorzy zapowiadają, że następnym etapem badań będzie przeniesienie procedur wyszukiwania miejsca parkingowego do prawdziwego samochodu.
Globalna sieć współpracy stworzona przez Audi obejmuje nie tylko instytucje badawcze, ale też firmy z tzw. „zagłębi technologicznych” w USA (np. z Doliny Krzemowej) w Europie i w Izraelu. Koncern współpracuje między innymi z MobilEye, czołową w ujęciu światowym firmą tworzącą systemy rozpoznawania obrazów. W ramach kooperacji, MobileEye i Audi stworzyły samouczące się oprogramowanie do rozpoznawania otoczenia. Oprogramowanie to będzie użyte po raz pierwszy w roku 2017, w nowej generacji A8.
Wyposażona w nie zostanie centralna jednostka sterująca systemami wspomagania kierowcy zFAS. Znaczącym partnerem w procesie rozwoju i rozbudowy sterownika zFAS była też firma NVIDIA, światowy lider produkcji systemów sprzętowych z funkcją rozpoznawania otoczenia. Dzięki takim rozwiązaniom technicznym, samochód będzie mógł poruszać się autonomicznie w korku oraz również autonomicznie parkować.
Audi systematycznie rozbudowuje współpracę z partnerami z branży nowych technik, zwiększając ciągle ilość montowanych w swoich samochodach systemów z tzw. sztuczną inteligencją (AI). Auta jeżdżące autonomicznie właściwie oceniają skomplikowane otoczenie i przeprowadzają odpowiednie manewry.
Podczas konferencji NIPS, eksperci producenta ds. HR informowali uczestników o różnych możliwościach rozpoczęcia pracy w Audi.