Audi prezentuje swój pierwszy w pełni elektryczny model RS performance – to Audi RS e-tron GT performance.
Czterodrzwiowe coupé demonstruje skoncentrowane techniczne doświadczenie Audi do szczegółów. Mocne, sportowe i pewne siebie, odzwierciedla wysokie standardy marki w obszarach rozwoju i budowy samochodów.
Zobacz także:
CUPRA: MOŻNA JUŻ ZAMAWIAĆ NOWEGO TERRAMAR. ZNAMY CENY!
RS e-tron GT performance to dynamiczny okręt flagowy elektromobilności w wydaniu Audi. Oprócz silnika synchronicznego z magnesami trwałymi (PSM) na przedniej osi, który otrzymał wzmocniony wałek i rozwija moc 252 kW (342 KM), elektryczne gran turismo ma nowo opracowaną jednostkę PSM na tylnej osi o mocy 415 kW (564 KM). Zwiększona gęstość miedzi specjalnego uzwojenia typu wsuwkowego w stojanie obu silników maksymalizuje przewodzenie prądu. Audi zmniejszyło wagę tylnego silnika o 10 kg, m.in. dzięki zastosowaniu lżejszego, bardziej kompaktowego wirnika. Co więcej, obie jednostki dysponują rezerwami mocy przydatnymi podczas dynamicznych sytuacji drogowych. Funkcja wyścigowego ruszania Launch Control pozwala krótkotrwale wykorzystać zasoby akumulatora wysokiego napięcia oraz silników elektrycznych i uzyskać moc do 680 kW (925 KM). Ponadto w przednim napędzie zastosowano zmodyfikowaną elektronikę mocy z udoskonalonym falownikiem, który pozwala uzyskać wyższe natężenie prądu – do 600 amperów, czyli o 300 amperów więcej niż w innych wariantach: Audi S e-tron GT i Audi RS e-tron GT. Także tylny falownik pracuje przy natężeniu 600 amperów.
Moc rekuperacji wzrosła do 400 kW. Maksymalna wartość opóźnienia wynosi 4,5 m/s2. Do tej wartości samochód polega wyłącznie na odzysku energii. Odzysk energii w trakcie jazdy wybiegiem („żeglowania”) zwiększono do 0,6 m/s2 oraz 1,3 m/s2 (wcześniej: 0,3 i 0,6).
W ten sposób Audi poszerzyło rozpiętość pomiędzy tzw. jazdą przy użyciu jednego pedału oraz „żeglowaniem”. Pozwala nam to zwiększyć efektywność, a jednocześnie odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów. Gdy kierowca odpuszcza pedał przyspieszenia, samochód wyraźnie spowalnia, co zapewnia bardziej sportowe wrażenia z jazdy – powiedział Jaan Mattes Reiling, menedżer techniczny ds. rodziny modeli Audi e-tron GT.
Dostosowane zarządzanie termiką gwarantuje stabilność mocy
Jednym z celów rozwojowych modelu była wysoka efektywność we wszystkich zakresach obciążeń i powtarzalna dostępność maksymalnej mocy. Rezultatem jest większa powtarzalność osiągów oraz lepsza wydajność. Kluczową rolę odgrywają tu dostosowane zarządzanie termiką i inteligentne połączenie czterech obwodów chłodzenia – szczególnie w sportowym trybie RS, który stanowi ekskluzywną cechę topowego wariantu. Aby zapewnić wystarczające chłodzenie akumulatora w obliczu zwiększonego zapotrzebowania na moc, system zarządzania termiką przełącza się na obieg AC. Dostosowany obieg układu chłodzenia odpowiada za warunki we wnętrzu, a jednocześnie aktywnie obniża temperaturę w obiegach chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia i obu silników elektrycznych RS e-tron GT performance. Chłodzenie jednostek elektrycznych, klimatyzowanie kabiny oraz kondycjonowanie wysokonapięciowego akumulatora mogą być teraz kontrolowane w dużej mierze niezależnie od siebie. Aby zoptymalizować wydajność systemu zarządzania termiką, Audi przeprowadziło znaczące zmiany w konstrukcji zespołu pomp i zaworów.
Za zwiększoną moc po części odpowiada nowa chemia ogniw
RS e-tron GT performance ma akumulator o pojemności brutto 105 kWh (97 kWh netto), z dostosowanym udziałem niklu, kobaltu i manganu. Efekt: większa ilość energii do dyspozycji oraz wyższa moc ładowania względem poprzednika. Maksymalne prądy ładowania zwiększono do 400 A. Aktywacja funkcji Launch Control umożliwia przepływ prądu o natężeniu do 1100 A.
Dotyczy to także nowej funkcji push-to-pass, która przy prędkościach powyżej 30 km/h zapewnia 10-sekundowy wzrost mocy o 70 kW (95 KM) – zgodnie ze wskazaniem licznika w zestawie wirtualnych wskaźników. Gdy kierowca aktywuje push-to-pass, akumulator wykorzystuje tę samą mapę, co w przypadku Launch Control. Jednocześnie podzespoły napędu automatycznie przełączają się w tryb jazdy dynamic. Po co najmniej 10 sekundach regeneracji funkcję można aktywować ponownie. Nowa płyta chłodząca o architekturze U-Flow zapewnia spójny transfer ciepła i zimna. Prąd ładowania w wysokonapięciowym akumulatorze zawsze ograniczają najcieplejsze ogniwa. W Audi przewodnia zasada „wydajności” obowiązuje również w obszarze uzupełniania energii. Maksymalna moc ładowania została zwiększona o 50 kW, do 320 kW. Dzięki temu na stacji ładowania o wysokiej mocy (HPC), w optymalnych warunkach, akumulator samochodu może zostać naładowany od 10 do 80% w ciągu zaledwie 18 minut.
Aktywne zawieszenie i Audi drive select z indywidualnie konfigurowalnymi trybami RS
Standardowa specyfikacja obejmuje nowo opracowane zawieszenie pneumatyczne z techniką 2-komorową/2-zaworową. Zapewnia ono wyraźne korzyści w zakresie dynamiki jazdy, bez uszczerbku na komforcie. Po raz pierwszy jako opcja dostępny jest innowacyjny system aktywnego zawieszenia, selektywny dla każdego z kół.
„Naszym celem było znaczące zwiększenie rozpiętości pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy – i sprawienie, by ta rozpiętość była jeszcze mocniej odczuwalna” – skomentował Carsten Jablonowski, główny inżynier Audi ds. rozwoju charakterystyki jazdy. „Zgodnie z filozofią Audi, wyjątkowy komfort w trybie comfort podkreśla koncepcję gran turismo. Z drugiej strony możliwość aktywnego kontrolowania ruchów nadwozia zapewnia optymalną dynamikę jazdy, której kierowca może doświadczyć za sprawą dodatkowo zoptymalizowanego układu kierowniczego. W ten sposób jazda stała się jeszcze bardziej komfortowa, a precyzyjny układ kierowniczy pozwala lepiej kontrolować dynamikę” – dodał Jablonowski.
Tradycyjnie kierowca może kształtować charakter samochodu, korzystając z systemu Audi drive select. Do wyboru są tu trzy profile: efficiency, comfort oraz dynamic. Portfolio uzupełniają dwa indywidualnie konfigurowalne, specyficzne dla wariantu RS programy RS1 i RS2, które pozwalają skonfigurować napęd, zawieszenie, prześwit oraz brzmienie. Kierowca może ustawić oba te tryby bezpośrednio z poziomu spłaszczonej u dołu i u góry kierownicy.
Ekskluzywna cecha: nowe RS e-tron GT performance oferuje tryb RS performance, zaprojektowany z myślą o optymalnej konfiguracji na wymagających torach i krętych drogach. Pionowe siły kół w tym programie zostały zaprojektowane z myślą o optymalnej dynamice jazdy. Specjalna charakterystyka pozwala na optymalną kontrolę momentu obrotowego. Tryb RS performance wpływa również na zestrojenie kontroli trakcji, wektorowania momentu obrotowego, zawieszenia, aerodynamiki i strategii układu chłodzenia. Samochód wykorzystuje tę samą strategię przełączania, co w programie dynamic. Oznacza to, że RS e-tron GT performance pozostaje na pierwszym biegu dwubiegowej przekładni tak długo, jak to możliwe – aby przyspieszenie było bardziej dynamiczne.
Opony o wysokiej wydajności zapewniające lepszą przyczepność lub ogumienie zaprojektowane pod kątem uzyskania dużego zasięgu
Audi RS e-tron GT performance jest standardowo wyposażone w 20-calowe obręcze. Opony zoptymalizowane pod kątem oporu toczenia na nowych wieloramiennych felgach zapewniają duży zasięg.
Gama opcjonalnych 21-calowych obręczy obejmuje pięć wzorów i dwa zestawy ogumienia o odmiennych cechach. Opony Bridgestone Potenza Sport mają bardzo niski opór toczenia, co obniża zużycie energii i zwiększa zasięg. Ich mieszanka oraz budowa zostały dostosowane specjalnie do wymagań nowego Audi RS e-tron GT performance. Szczególną uwagę projektanci zwrócili na materiały użyte do produkcji – nie rezygnując z bezpieczeństwa ani osiągów. Opony są w 55% wykonane z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu, w tym 35% to źródła odnawialne, takie jak kauczuk naturalny, a 20% – tworzywa z recyklingu, na przykład okruchy gumy lub sadza z używanych opon.
Szczyt dynamiki jazdy Audi RS e-tron GT performance reprezentują opony o wysokich osiągach (UHP), sprawdzone na torze wyścigowym i przetestowane pod kątem właściwości jezdnych w szerokim zakresie warunków środowiskowych. Ich zwiększona przyczepność poprawia dynamikę jazdy na suchych i mokrych nawierzchniach, zapewniając warunki dla większego przyspieszenia bocznego, precyzyjniejszej reakcji układu kierowniczego i zoptymalizowanej skuteczności hamowania. Nawet na krętych górskich odcinkach opony o wysokich osiągach mają wystarczające rezerwy, aby nowe RS e-tron GT performance mogło legitymować się wszystkimi sportowymi cechami, których można oczekiwać od gran turismo.
Karbonowy kamuflaż łączy estetyczne wyrafinowanie z funkcjonalnością
Audi RS e-tron GT performance zwraca uwagę wyjątkowo wyrazistymi elementami wzornictwa. Dostępny na życzenie matowy, przyciemniony dach z włókna węglowego można łączyć z innymi opcjonalnymi dodatkami kamuflażu z włókna węglowego, których Audi używa po raz pierwszy i które są dostępne wyłącznie dla tego wariantu. Kamuflaż obejmuje wstawki w przednim zderzaku, osłonach progów, sekcjach dyfuzora i lusterkach bocznych. RS e-tron GT performance jest też oferowane ze specjalnym zielonym lakierem Bedford.
Jako absolutny manifest designu, każdy detal Audi RS e-tron GT performance został idealnie skoordynowany, od dachu z włókna węglowego po pasy bezpieczeństwa, od nadwozia po wnętrze. To RS e-tron GT od początku do końca. Sposób, w jaki wykorzystujemy włókno węglowe, nie ma kierunkowości; z każdej perspektywy prezentuje się inaczej – powiedział odpowiedzialny za tę innowację Christopher Kröner, projektant Audi ds. kolorystyki i wykończeń. To kluczowe, ponieważ nasze gran turismo jest niczym rzeźba, do której można podejść ze wszystkich stron. Potrzebujemy zatem efektu 360°. W zależności od oświetlenia samochód czasami wydaje się zwinny, a czasami dyskretny i powściągliwy. To, co brzmi jak sprzeczność, stanowi idealną równowagę pomiędzy sportowością a elegancją.
Jako kolejną atrakcję w kabinie wariant performance oferuje nowy i ekskluzywny pakiet designu z przeszyciami w kolorze zielony Serpentine, dopasowanymi do zielonego lakieru Bedford, oraz regulowanymi w 18-kierunkach fotelami. Dekoracyjne wstawki są dostępne również z matowokarbonowym wykończeniem, tak aby pasowały do nadwozia. W hołdzie dla Audi Avant RS 2 z 1994 roku, w którym tarcze analogowych wskaźników były białe, zestaw wskaźników RS e-tron GT performance oferuje miernik mocy i prędkościomierz utrzymane w białej tonacji.
Sportowe wrażenia dźwiękowe udoskonalone w szczegółach
Kierowca Audi RS e-tron GT performance może kontrolować brzmienie samochodu – od ciszy napędu elektrycznego po progresywne doznania dźwiękowe. Standardem jest sportowy, przeszywający, wysokiej jakości dźwięk e-tron Sport. Jako jeden z wyrazów progresywnego charakteru gran turismo, dźwięk słyszalny w kabinie w przypadku wariantu performance został odpowiednio udoskonalony. Szczegółowo go zharmonizowano, zwłaszcza podczas jazdy bez obciążenia w zakresie prędkości od 70 do 90 km/h. Dwie jednostki sterujące i wzmacniacze w bagażniku osobno generują dźwięki zewnętrzne i wewnętrzne, które są emitowane przez dwa głośniki: jeden na zewnątrz, a drugi we wnętrzu pojazdu.
Cyfrowy dźwięk bazuje na takich danych jak prędkość silników elektrycznych, położenie pedału przyspieszenia, prędkość samochodu oraz na innych parametrach. Rezultatem jest syntetyczne brzmienie próbkowane w oparciu o 32 indywidualne źródła – od różnych rzeczywistych nagrań po edytowany dźwięk syntezatora, które w autentyczny i zniuansowany sposób wzbogaca pracę układu napędowego Audi RS e-tron GT performance.
Precyzja, perfekcja, pasja i zamiłowanie do szczegółów – niskoseryjna produkcja w Böllinger Höfe
Nowe RS e-tron GT performance powstaje w Böllinger Höfe, w kompleksie produkcyjnym Audi Sport GmbH w Neckarsulm. Korzysta się tam ze specjalnie dostosowanych nowych technologii, ale za ostateczny etap odpowiadają doświadczeni pracownicy o bystrym wzroku i pewnej ręce. Około 500 osób zatrudnionych w fabryce w Böllinger Höfe przeszło kompleksowe, zaawansowane szkolenie dotyczące nowej rodziny modeli e-tron GT. Przed rozpoczęciem produkcji niektóre procesy i systemy odpowiednio dostosowano pod kątem nowych rozwiązań. Na przykład montaż innowacyjnego aktywnego zawieszenia zintegrowano jako nowy etap przygotowawczy. Niedługo po tym, w cyklu nr 20 linii montażowej, następuje tzw. „małżeństwo”, czyli połączenie zmontowanego nadwozia z akumulatorem, silnikami elektrycznymi oraz zawieszeniem. Główne bloki konstrukcyjne są umieszczone na przenośniku taśmowym, który może być pozycjonowany pod nadwoziem z milimetrową dokładnością. Za pomocą inteligentnych samopozycjonujących narzędzi pracownicy przykręcają akumulator i elementy napędowe do nadwozia w 74 różnych punktach.
Niskoseryjna produkcja w Böllinger Höfe służy jako rzeczywiste laboratorium do rozwijania cyfryzacji w produkcji i logistyce. Rozwiązania przeznaczone dla w pełni skomunikowanej, inteligentnej fabryki są tutaj testowane, udoskonalane i ostatecznie dostosowywane do wielkoseryjnej produkcji, na przykład w zakładzie w Neckarsulm.