AUDI: PREMIERA NOWEGO A3 ALLSTREET

Audi A3 allstreet to charakterystyczny crossover w rodzinie A3.

Dzięki wyjątkowemu, terenowemu wyglądowi, trzem centymetrom większego prześwitu niż w A3 Sportback i podwyższonej pozycji siedzenia, pojazd oferuje wrażenia z jazdy podobne do SUV-a w połączeniu z wysoką funkcjonalnością. Dzięki bezproblemowej integracji aplikacji z systemem inforozrywki, możliwości elastycznego dodawania funkcji pojazdu, a także szerokiemu zakresowi usług connect, A3 allstreet jest także cyfrowo połączony.


Zobacz także:

MITSUBISHI: PRZEDPREMIEROWE POKAZY NOWEGO OUTLANDERA W POLSCE!
 

PREMIERY


 

Już na pierwszy rzut oka Audi A3 allstreet wyróżnia się na tle reszty rodziny A3 – mówi Stephan Fahr-Becker, szef zespołu projektantów nadwozi w AUDI AG. Jako crossover w klasie kompaktowej premium ma całkowicie unikalny wygląd. Celem było wykorzystanie konkretnych elementów designu, aby jeszcze bardziej podkreślić większy prześwit pojazdu.

Terenowy charakter zapewnia wyjątkowy wygląd

Cel ten został osiągnięty między innymi poprzez pionowe podkreślenie matowej, czarnej osłony Singleframe. Duża, ośmiokątna kratka chłodnicy o strukturze plastra miodu jest umieszczona wyżej niż w A3 Sportback, upodabniając crossovera do modeli Q. Unikalne dla allstreet są trzy rowki w przedniej i tylnej części nadwozia, które podkreślają jego terenowy charakter. Z przodu przetłoczenia są zintegrowane z charakterystyczną listwą spojlera, przypominającą płytę osłonową, a z tyłu z dyfuzorem jako częścią tylnego zderzaka o mocno podkreślonym, masywnym wyglądzie. Projekt tyłu również nawiązuje do projektu trapezoidalnych wlotów powietrza: ich kontrastowa podwójna rama w kolorze Selenite Silver i Manhattan Gray tworzy silny kontrast, nadając A3 allstreet mocny wygląd. To samo dotyczy ciemnych listew progowych i wykończenia w dolnych obszarach drzwi. Wizualizują one zwiększony prześwit i podkreślają długość pojazdu. Standardowe relingi dachowe dodatkowo uwypuklają linię dachu. Jednocześnie szerokie nakładki nadkoli w kolorze szary Manhattan optycznie skracają zwisy nadwozia. Nadaje to A3 allstreet sportowy, solidny wygląd. Standardowo w nadkolach znajdują się 17-calowe obręcze kół, czyli o jeden cal większe niż fabryczne obręcze w A3 Sportback. Opcjonalnie dostępne są obręcze kół o średnicy 18 i 19 cali.

Do czterech wybieranych sygnatur świateł dziennych

Dzięki klinowatemu, płaskiemu kształtowi i szerokiej grafice świetlnej, reflektory podkreślają sportowy charakter A3 allstreet*. Po raz pierwszy w modelu A3 możliwe jest teraz wybieranie i przełączanie między czterema różnymi cyfrowymi sygnaturami świateł dziennych w systemie MMI. Daje to naszym klientom większy stopień personalizacji. Mogą w każdej chwili zmienić wygląd swojego modelu. Sygnatury interpretują pewność siebie i zwinność na różne sposoby – mówi Cesar Muntada, szef Design Light Experience w AUDI AG. Dotyczy to również scenariuszy świecenia dotyczących funkcji coming home/leaving home, które zostały zaprojektowane indywidualnie dla każdej sygnatury.

W reflektorach LED i Matrix LED 24 segmenty pikselowe w trzech rzędach na górnej krawędzi obudowy tworzą cyfrowe światła dzienne. Topowe reflektory Matrix LED oferują szczególnie wysoką rozdzielczość i światła drogowe o większym zasięgu. Jeśli kamera wykryje pojazdy jadące z przodu lub nadjeżdżające z naprzeciwka, są one selektywnie wyłączane, podczas gdy światła drogowe pozostają aktywne we wszystkich pozostałych segmentach. Zmniejsza to ryzyko oślepienia innych i poprawia oświetlenie drogi dla zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu. Reflektory Matrix LED, które A3 allstreet zawsze wykorzystuje w połączeniu ze światłami tylnymi LED, mają również wbudowane dynamiczne kierunkowskazy, światła na każdą pogodę w dolnym module obudowy reflektora i dynamiczną funkcję coming home/leaving home.

Trzy centymetry większy prześwit i ulepszona funkcjonalność

Zawieszenie A3 allstreet jest o 15 mm wyższe niż standardowe zawieszenie w A3 Sportback. Wraz z większą średnicą kół daje to 30 mm więcej prześwitu. Dzięki temu A3 allstreet oferuje również zwiększony komfort wsiadania i wysiadania z pojazdu oraz lepszą widoczność 360 stopni dzięki nieco wyższej pozycji kierowcy. Podobnie jak w A3 Sportback, bagażnik ma pojemność 380 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń zwiększa się ona do 1200 litrów. Opcjonalne wyposażenie obejmuje elektrycznie otwieraną pokrywę bagażnika, odłączany hak holowniczy oraz pakiet schowków i bagażnika. Ten ostatni daje możliwość przechowywania małych przedmiotów w siatkach przymocowanych do oparć przednich foteli lub w schowku po stronie kierowcy. Większe bagaże są przytrzymywane przez siatkę w bagażniku.

Ze względu na wyżej położony środek ciężkości pojazdu, A3 allstreet ma specyficznie zestrojone sprężyny/amortyzatory, co zapewnia równowagę między wysokim komfortem jazdy a sportowym, precyzyjnym prowadzeniem. Zawieszenie przednie wykorzystuje konstrukcję McPhersona z trójkątnymi dolnymi wahaczami. Z tyłu znajduje się wielowahaczowe zawieszenie tylne z oddzielnym układem sprężyn/amortyzatorów. Jego konstrukcja pozwala na niezależne przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych, zapewniając wysoką stabilność jazdy i komfort. Aluminiowe łożyska przegubowe zmniejszają masę nieresorowaną, przyczyniając się do optymalnej charakterystyki prowadzenia.

Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy jest responsywne i precyzyjne. Wspomaganie dostosowuje się do prędkości, z jaką porusza się pojazd. Dla zwiększenia zwinności dostępny jest opcjonalnie progresywny układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu. Im mocniej kierowca skręca, tym bardziej bezpośrednia jest reakcja układu kierowniczego. W ruchu miejskim i podczas manewrowania zmniejsza to wysiłek potrzebny do kierowania pojazdem; A3 allstreet jest też bardziej precyzyjny podczas pokonywania ostrych zakrętów.

Wysoki poziom łączności dzięki integracji aplikacji i funkcjom na żądanie

A3 allstreet jest cyfrowy i połączony – dzięki licznym usługom connect, funkcjom na żądanie i sklepowi z aplikacjami. Oprócz radia cyfrowego DAB+, w standardzie jest wyświetlacz dotykowy, wirtualny kokpit Audi i indukcyjna ładowarka do smartfonów, porty ładowania USB-C w konsoli środkowej oraz dwa dodatkowe porty z tyłu.

MMI navigation plus, wraz z kompletnym portfolio usług connect i dostępem do sklepu z aplikacjami, jest dostępny opcjonalnie. System nawigacji pokazuje wysokiej rozdzielczości zdjęcia satelitarne z Google Earth i szczegółowe modele 3D wielu miast europejskich. Do obliczania tras wykorzystywane są dane o ruchu w czasie rzeczywistym od firmy HERE, dostawcy usług map i nawigacji. System nawigacji prognozuje rozwój sytuacji drogowej i dane o przepływie ruchu na poszczególnych pasach, na przykład informując kierowcę o zamknięciach pasów. Warte uwagi miejsca są wzbogacone o zdjęcia, godziny otwarcia i oceny użytkowników. Ponadto dane o lokalizacji parkowania pomagają znaleźć miejsca parkingowe przy drodze lub dostarczają informacji o zagrożeniach na trasie. Najnowsze wiadomości mogą być wyświetlane, a nawet odczytywane na głos, bezpośrednio w MMI. Pakiet obejmuje również bezpłatną funkcję zamiany tekstu na mowę dla SMS-ów i e-maili. W pakiecie są także radio internetowe i hybrydowe. To pierwsze zapewnia dostęp do stacji internetowych dostępnych na całym świecie, podczas gdy drugie automatycznie przełącza się między FM, DAB i streamingiem online, aby zawsze zapewnić najlepszy możliwy odbiór.

W systemie inforozrywki zintegrowany jest również sklep z aplikacjami, który umożliwia korzystanie z wielu aplikacji bezpośrednio na wyświetlaczu pojazdu. Dzięki wbudowanemu sklepowi klienci mogą bezpośrednio i intuicyjnie uzyskać dostęp do popularnych aplikacji innych firm poprzez wyświetlacz dotykowy MMI za pomocą połączenia danych w pojeździe. Wybrane aplikacje są instalowane w systemie inforozrywki pojazdu – bez konieczności korzystania ze smartfona użytkownika. Użytkownicy mogą również wchodzić w interakcję ze swoimi aplikacjami za pomocą poleceń głosowych. Ponadto Amazon Alexa może być używana do streamowania muzyki, jak również do obsługi urządzeń smart home.

Funkcje na żądanie zapewniają wysoki stopień elastyczności. Łącznie pięć indywidualnych funkcji inforozrywki i komfortu można dodać online za pośrednictwem aplikacji myAudi, nawet po zakupie pojazdu. Oprócz MMI navigation plus wraz z usługami Audi connect, A3 allstreet można rozszerzyć o interfejs smartfona, który integruje smartfony z iOS i Androidem z systemem MMI poprzez Apple CarPlay lub Android Auto. Inne funkcje obejmują adaptacyjny tempomat, asystenta świateł drogowych i możliwość rozszerzenia standardowej klimatyzacji o dwustrefową klimatyzację komfortową. Wszystkie funkcje można zarezerwować na jeden miesiąc, sześć miesięcy, jeden rok, trzy lata lub na stałe, w zależności od indywidualnych potrzeb klienta. Jeśli na przykład planowany jest długi urlop z A3 allstreet, nawigacja i adaptacyjny asystent jazdy są przydatnymi dodatkami – dla zrelaksowanej podróży na długich odcinkach autostrad i precyzyjnego prowadzenia na nieznanych obszarach.

Inteligentne systemy wspomagające do użytku miejskiego i długich podróży

Już w standardzie A3 charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa. Audi pre sense front, asystent unikania kolizji i asystent skrętu oraz system ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu pomagają w unikaniu wypadków z innymi użytkownikami drogi. Adaptacyjny asystent jazdy, który wspomaga kontrolę wzdłużną i poprzeczną oraz został uzupełniony o funkcję wspomaganej zmiany pasa ruchu, zwiększa komfort jazdy. System jest w stanie wykonywać przyspieszanie, hamowanie i kierowanie przy prędkości do 210 km/h, a także pomaga przy zmianie pasa ruchu przy prędkości powyżej 90 km/h na autostradach. Aktywowany przez MMI system wykorzystuje dane z tylnego radaru do wyświetlania białych strzałek w zestawie wskaźników i wyświetlaczu head-up, aby wskazać, czy i w którym kierunku możliwa jest zmiana pasa ruchu. Jeśli kierowca zainicjuje zmianę pasa ruchu, włączając kierunkowskaz, system aktywnie wspomaga kierowcę w kierowaniu.

Podczas jazdy w mieście asystent parkowania z park assist plus pomaga kierowcy podczas parkowania i wyjeżdżania z miejsc postojowych poprzez ukierunkowane manewry kierownicą. System ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu, ostrzegania o wysiadaniu i asystent ruchu poprzecznego monitorują ruch z tyłu i po bokach pojazdu za pomocą tylnego radaru, zwiększając tym samym bezpieczeństwo i komfort.

Wydajne i mocne silniki

W Europie A3 allstreet będzie początkowo wprowadzony w dwóch wersjach napędowych. Pierwsza to benzynowa odmiana 35 TFSI z silnikiem 1.5-litrowym o mocy 110 kW (150 KM), która jest wyposażona w technologię miękkiej hybrydy. Do wyboru są wersje z 6-biegową, mechaniczną skrzynią biegów lub siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową S tronic. Silnik wysokoprężny to 35 TDI o mocy 110 kW (150 KM) z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową S tronic

A3 allstreet, który zjeżdża z linii produkcyjnej w zakładzie Audi w Ingolstadt, będzie dostępny w Niemczech i wielu innych krajach europejskich. Wariant 35 TFSI ze skrzynią mechaniczną kosztuje w Polsce 141 700 zł, a z przekładnią S tronic 150 900 zł. Odmiana wysokoprężna 35 TDI wyceniona została na 166 100 zł.