Cztery fundamentalne procesy wskazują drogę ku przyszłości miejskiej mobilności. To wniosek płynący z badań i dialogu prowadzonego w ramach Audi Urban Future Initiative z urbanistami, architektami, socjologami oraz z ekspertami w dziedzinie mobilności.
W tegorocznej edycji konkursu Audi Urban Future Award, któremu przyświeca motto “samochód odnajduje się w strukturach miasta”, spotkają się cztery interdyscyplinarne zespoły, by ocenić procesy zachodzące w czterech miastach: Berlinie, Bostonie, Mexico City i Seulu.
Zobacz także:
ECO
Prace konkursowe odniosą się do konkretnych, aktualnych projektów rozwojowych. Po podsumowaniu wyników przez międzynarodowe jury w październiku tego roku, najlepsza koncepcja zostanie uhonorowana nagrodą.
Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG, na inauguracji kongresu i-Mobility w Stuttgarcie przedstawił cztery tezy, które będą badane w oparciu o konkretne projekty, przez interdyscyplinarne zespoły złożone z architektów, urbanistów, ekspertów w dziedzinie mobilności, naukowców i młodych przedsiębiorców.
1. Granice między mobilnymi i nieruchomymi strukturami miejskimi zanikają
Postęp polega na tym, że nasz rozwój techniczny służy nie tylko samochodom, ale też rozkwitowi miast. Konieczne jest więc jednoczesne kształtowanie innowacyjnych rozwiązań i infrastruktury miejskiej. Uwagę temu tematowi poświęci troje specjalistów z Bostonu: urbanista Philip Parsons, urbanistka i projektantka Janne Corneil oraz planista ruchu drogowego Federico Parolotto. Ich celem jest zbadanie, jak rozwiązania techniczne z zakresu motoryzacji, takie jak zdalne parkowanie, mogą korzystnie wpływać na środowisko miejskie, pomagając w planowaniu przestrzeni i wspomagając wydajność miejskiej infrastruktury.
2. Świat rzeczywisty stapia się ze światem wirtualnym
Nasze miasta muszą dawać dostęp do świata wirtualnego. W świecie, w którym wszystko, wszelkie ważne obiekty, mają swój adres IP i są dostępne w internecie, samochód musi się tą drogą również komunikować i czynić nasze życie prostszym i łatwiejszym w planowaniu. W Seulu, etnograf i experience designer Sung Gul Hwang, projektant Yeongkyu Yoo oraz Cho Taek Yeon, urbanista i profesor Uniwersytetu Hongik, będą badać jak samochód może stać się nieodzownym i ostatecznym narzędziem mobilnym w świecie w którym trendy wyznaczać będzie zjawisko nazwane „car-to-everything, everything-to-car”. Projekt ma być punktem „wejścia” do cyfrowego miasta, medium interakcji społecznych i narzędziem rozrywki. Audi wnosi do projektu wiedzę ekspercką z zakresu inteligentnych ekranów dotykowych, Audi connect i stylistyki.
3. Indywidualność i kolektywność nie wykluczają się wzajemnie
Samochód ze swoimi cechami indywidualnymi może zapełniać luki w miejskim systemie komunikacyjnym. Wolność osobista jednostki i jej odpowiedzialność za wspólnotę łączą się – jedno warunkuje drugie. Kwestię jak samochód ze swoimi cechami indywidualnymi może stanowić łatwo zauważalną wartość dodaną miejskiej mobilności podjęto w Berlinie. W stolicy Niemiec, architekt Max Schwitalla, pełnomocnik ds. innowacji firmy Schindler AG, dr Paul Friedli, oraz neuro i biotechnolog dr Arndt Pechstein, tworzą koncepcję mobilności, integrującą z organizmem miejskim „Urban Tech Republic“, która ma powstać na terenie berlińskiego lotniska Tegel. W założeniach tego projektu ważną rolę odgrywają innowacje Audi, np. zdalna jazda.
4. Równowaga i postęp nie stanowią paradoksu
Właśnie dzięki postępowi technicznemu wnosimy więcej równowagi do naszych miast. Mniej hałasu, czystsze powietrze, więcej przestrzeni życiowej, wyższa jakość życia – to nasze wyobrażenia o mobilności przyszłości. Metropolie, które dotąd znaczyło piętno korków i stresu komunikacyjnego, mogą się teraz rozwijać dzięki technice.
W Mexico City, profesor Uniwersytetu Harvarda Jose Castillo, kierownik fabryki idei „Laboratorio Para La Ciudad“ Gabriella Gomez-Mont i informatyk Carlos Gershenson analizują dane o ruchu ulicznym i zachowaniach przemieszczających się ludzi, wykorzystując techniki crowdsourcingu.
Zespoły mają opracować swoje koncepcje do października. Następnie jury w międzynarodowym i zarazem interdyscyplinarnym składzie zadecyduje, który projekt otrzyma wyróżnienie Audi Urban Future Award 2014 i nagrodę 100 tys. euro.
Pierwsza nagroda Audi Urban Future Award wręczona przed czterema laty zainicjowała społeczną dyskusję o miejskiej mobilności. W drugiej edycji, Audi stanęło twarzą w twarz z czterema metropoliami i ich specyficznymi problemami. Ze zwycięskiego projektu powstała instrukcja mobilności miejskiej. Działania w ramach projektów, które właśnie się rozpoczęły, a których wyników nie sposób dziś przewidzieć, zostaną uwzględnione w planach dotyczących miejskiej mobilności przyszłości.