Nowa generacja Audi A4 i A4 Avant została od podstaw – pod każdym względem, przede wszystkim technicznym – opracowana na nowo. Debiut Audi A4 Limousine oraz A4 Avant zaplanowano na jesień 2015.
Współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,23, zmniejszone zostały także wartości emisji dwutlenku węgla w poszczególnych silnikach.
Zobacz także:
Najmocniejsze jednostki napędowe montowane w nowym A4, to dwie sześciocylindrowe jednostki TDI o mocy nawet 200 kW (272 KM). Nowa generacja czterocylindrowych, benzynowych silników TFSI jest ozczędna paliwowo. Systemy wsparcia kierowcy i infotainment są takie same, jak w pojazdach klasy luksusowej.
Wymiary: długość 4,73 m i rozstaw osi 2,82 m sprawiają, że nowe Audi A4 i A4 Avant stoją pewnie na drodze. Zdecydowane, poziome linie z przodu i z tyłu, podkreślają szerokość pojazdu. Pełna płynności stylistyka z wyrazistymi zarysami daje wrażenie sportowej elegancji. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe jest szeroka i nisko osadzona. Dostępne opcjonalnie reflektory diodowe lub Matrix LED wraz z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania sprawiają, że technika oświetlenia jest wizualnym wyróżnikiem marki.
W porównaniu do poprzedniego modelu, wymiary nowego A4 wzrosły, ale ciężar własny znacznie się zmniejszył – w zależności od montowanego silnika, nawet aż o 120 kg. Audi A4 plasuje się w czołówce także pod względem tłumienia hałasu.
Bagażnik nowego A4 Avant ma pojemność 505 litrów. Przy złożonym oparciu tylnego siedzenia i załadowaniu po sam dach, pojemność bagażnika zwiększa się do 1510 litrów. Elektrycznie przesuwana osłona przestrzeni bagażowej oraz elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika, to elementy wyposażenia seryjnego. Ponadto, na życzenie, dostępne są czujniki sterujące automatycznym otwieraniem i zamykaniem pokrywy bagażnika.
Rozwiązania techniczne
W obu nowych modelach zastosowano wiele inteligentnych rozwiązań technicznych, m.in.: Audi virtual cockpit, reflektory diodowe Audi Matrix LED, Audi smartphone interface, system muzyczny Bang & Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D, Audi phone box umożliwiający bezprzewodowe ładowanie telefonu komórkowego, wyświetlacz informacji na szybie przed kierowcą head-up, gama nowych systemów wsparcia kierowcy oraz usługi Audi connect.
Opcjonalny Audi virtual cockpit – cyfrowa tablica wskaźników – na swoim monitorze LCD o przekątnej 12,3 cala wyświetla najważniejsze informacje w formie grafik o wysokiej rozdzielczości, dużej dokładności i o wyszukanych efektach graficznych. Najbardziej rozbudowany system infotainment: MMI Navigation plus z MMI touch i z dużym monitorem o przekątnej 8,3 cala, wyposażono też w umieszczone na powierzchni pokrętła systemu pole dotykowe.
Za olbrzymimi możliwościami MMI Navigation plus, kryje się moc obliczeniowa Modułowego Systemu Infotainment (MIB) drugiej generacji, dzięki któremu Audi mogło szybko przenieść szereg innowacyjnych rozwiązań z obszaru elektroniki konsumenckiej, wprost do swoich samochodów. Dzięki zintegrowanemu punktowi dostępu Wi-Fi Hotspot (WLAN), pasażerowie mogą do woli surfować i mailować, a kierowca może z kolei korzystać z dopasowanych do jego potrzeb usług online z pakietu Audi connect.
Nowością w ofercie jest Audi smartphone interface, integrujący telefony komórkowe z systemem iOS lub Android ze stworzonym specjalnie dla nich środowiskiem Audi MMI. Audi Phone Box pozwala na sprzężenie smartfonów z anteną samochodową. Wymagający miłośnicy sprzętu HiFi, mogą wyposażyć swoje nowe A4 w system muzyczny Bang & Olufsen Sound System.
Mocne cztero- i sześciocylindrowe silniki
Nowe modele A4 i A4 Avant będą wyposażane początkowo w jeden z siedmiu silników: trzech TFSI i czterech TDI. Najsłabszy z nich ma teraz 110 kW (150 KM), a najsilniejszy: 200 kW (272 KM). Wszystkie jednostki łączą w sobie wydajność, sportowe osiągi (dotyczy to zwłaszcza obu sześciocylindrowych silników 3.0 TDI).
W jednostce 2.0 TFSI ultra o mocy 140 kW (190 KM) opracowano całkowicie nowy sposób spalania sprawiający, że zużywa ona zaledwie 4,8 l benzyny na 100 km. W przyszłości na rynku pojawi się również model g-tron, napędzany gazem ziemnym lub wytwarzanym z zachowaniem zasad równowagi środowiskowej Audi e-gazem.
S tronic, tiptronic i przekładnia manualna
Układ napędowy i podwozie nowych Audi A4 i A4 Avant zostały od podstaw przeprojektowane. Sześciobiegową manualną skrzynię biegów, siedmiostopniową przekładnię automatyczną S tronic – dostępną teraz również dla wersji z napędem na przednią oś – i ośmiostopniową automatyczną skrzynię tiptronic, zbudowano od nowa. Przekładnie automatyczne wyposażono w funkcję wolnego biegu, która pozwala zaoszczędzić paliwo.
Systemy wsparcia kierowcy i bezpieczeństwa
Aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist ułatwia zachowanie toru jazdy, a korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop & Go i z asystentem jazdy w korkach, odciąża go w spowolnionym ruchu pojazdów. Asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego, asystent ostrzeżenie przy wysiadaniu, asystent manewru omijania, asystent skręcania oraz systemy ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense, to nowości, odgrywające ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa. W ofercie znajduje się także działająca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych.
Opcjonalnie dostępne są: dynamiczny układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu oraz amortyzatory o regulowanej sile tłumienia, gdzie kierowca sam wybiera jedno z dwóch możliwych ustawień – sportowego lub komfortowego.
Obie nowe wersje Audi A4, w salonach sprzedaży pojawią się jesienią 2015. W porównaniu z poprzednimi modelami, ich wyposażenie seryjne jest o wiele bogatsze. Obejmuje m.in. reflektory ksenonowe, bezkluczykowy system uruchamiania pojazdu, Bluetooth, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (w wersjach powyżej mocy 140 kW/190 KM) i siedmiocalowy, kolorowy wyświetlacz MMI.