A7 Sportback odzwierciedla nowy język stylistyczny Audi zaprezentowany przez producenta w serii pojazdów studyjnych prologue i wdrożony do produkcji seryjnej wraz z modelem A8.
Czterodrzwiowe coupé ucieleśnia styl Gran Turismo. Duże powierzchnie, ostre krawędzie i atletycznie napięte linie, praktycznie z każdej perspektywy podkreślają dynamikę i progresywność nowego auta.
Zobacz także:
Osłona chłodnicy Singleframe – w porównaniu do Audi A8 szersza i niżej umiejscowiona, wąskie reflektory, wloty powietrza o wyrazistych konturach oraz płaski przód pojazdu, już na pierwszy rzut oka sygnalizują sportowego ducha Gran Turismo. Reflektory są dostępne w trzech wariantach.
W średniej i najwyższej wersji wyposażenia pojazdu sygnatura świetlna podejmuje motyw cyfryzacji: 12 położonych obok siebie segmentów świetlnych, oddzielonych wąskimi przestrzeniami, budzi skojarzenia z systemem zero- jedynkowym. Wersja najwyższa, to reflektory diodowe HD Matrix ze światłami laserowymi Audi.
Sylwetka nowego A7 Sportback przywodzi na myśl atletyczną rzeźbę z długą maską silnika, dużym rozstawem osi i krótkimi zwisami. Wyraźnie zarysowane krawędzie podkreślają koła, których średnica sięga 21 cali, i wskazują na geny Audi quattro. Te z kolei określają proporcje sylwetki pojazdu. Definiuje ją dynamiczna linia dachu, opadająca sprężyście ku tyłowi. Wymiary wyrażają sportowy charakter dużego coupé: długość 4969 mm, rozstaw osi 2926 mm, szerokość 1908 mm i wysokość zaledwie 1422 mm.
Podobnie jak w poprzednim modelu, tył pojazdu zwęża się na podobieństwo rufy jachtu. Długa pokrywa bagażnika kończy się wyrazistą, łukowatą krawędzią, z której przy prędkości 120 km/h elektrycznie wysuwa się spojler. Płaskie pasmo świetlne – element stylistyczny wspólny dla wszystkich topowych modeli Audi – łączy tylne światła zbudowane z 13 pionowych segmentów każde. Podczas odblokowywania i zamykania drzwi, przez światła tylne i przez reflektory przednie przebiegają dynamiczne animacje świetlne.
Progresywna stylistyka zewnętrzna zakłada zupełne wyeliminowanie elementów chromowanych. Dostępnych jest piętnaście kolorów nadwozia, z czego osiem to zupełnie nowe lakiery. Opcjonalny, zewnętrzny pakiet sportowy S line jeszcze bardziej wyostrza wygląd pojazdu. Modyfikacje w jego ramach odnoszą się do osłony chłodnicy, przednich wlotów powietrza, progów oraz przedniego i tylnego dyfuzora. Mają one teraz lśniące czarne brzegi i są bardziej wyraziste.
Model oferuje stylistykę modelu Coupé, przestronność limuzyny oraz wszechstronność Avanta. W porównaniu do modelu poprzedniego, długość wnętrza wzrosła o 21 mm, dając większą swobodę dla kolan pasażerów siedzących z tyłu. Równocześnie, w tym samym obszarze zwiększyła się strefa wokół głowy. Szerokość tunelu na długie przedmioty wzrosła w porównaniu z poprzednikiem do 1050 mm.
Wnętrze
Poziomy przebieg linii i smukła deska rozdzielcza dają wrażenie dużej przestrzeni. Zorientowana w stronę kierowcy konsola środkowa podkreśla sportowy charakter pojazdu typu Gran Turismo. Wszystkie kolory, materiały obiciowe, ozdobne listwy i panele – począwszy od wersji podstawowej, aż po pakiet stylistyczny design selection, pakiet sportowy S line i szlachetną skórę Valcona – podkreślają nową estetykę. Opcjonalny pakiet oświetlenia Ambiente akcentuje świetlnie kontury.
Architektura wnętrza zaadaptowała nową, opracowaną przez Audi koncepcję obsługi dotykowej MMI touch response. Dwa duże wyświetlacze wysokiej rozdzielczości zastąpiły regulator obrotowo- przyciskowy oraz tradycyjne przyciski. Górny wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala (w pojazdach wyposażonych w nawigację MMI Navigation plus) zwrócony jest ku kierowcy. To centrum sterowania systemami infotainment.
Z kolei wyświetlacz dolny o przekątnej 8,6 cala, umieszczony na asymetrycznej konsoli tunelu środkowego, pozwala na sterowanie klimatyzacją i funkcjami komfortu oraz na ręczne wprowadzanie tekstu. Opcjonalnie dostępny system Head up Display. Gdy auto wyposażono w MMI Navigation plus, na pokładzie zamontowany jest Audi virtual cockpit z wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala. Dzięki funkcji obsługi głosowej, przeprowadzenie wielu operacji na pokładzie samochodu przebiega łatwiej.
Rozbudowana oferta nowo zaprojektowanych foteli obejmuje w swej topowej wersji zindywidualizowane, profilowane fotele przednie z funkcją wentylacji i masażu. Pojedyncze fotele tylne (alternatywnie: kanapa z siedzeniami 2+1) oferują dużo miejsca i wysoki komfort. Bagażnik ma w bazowym ustawieniu 535 l pojemności, po złożeniu oparć tylnych siedzeń, jego pojemność wzrasta do 1390 l.. Na życzenie, pokrywa bagażnika otwiera się i zamyka przy pomocy sterowania sensorycznego, reagującego na ruch stopą.
Systemy
Poziom rozbudowy systemów infotainment i connectivity powoduje, że mozna personalizować nawet 400 parametrów. Usługi online Audi connect zostały poszerzone m.in. o informacje Car-to-X o znakach drogowych. Standardowo, nowe auro zjeżdża z taśmy wyposażone w radio MMI, opcjonalnie w nawigację MMI Navigation lub MMI Navigation plus. Do wyboru są cztery systemy muzyczne. Wersja topowa to Bang & Olufsen Advanced Sound System.
Przyciskiem AI kierowca aktywuje funkcje jazdy automatycznej – parkowania i wjazdu do garażu (od roku 2018). Zestaw, w zależności od wersji wyposażenia, obejmuje max. pięć czujników radarowych, pięć kamer, dwanaście czujników ultradźwiękowych i skaner laserowy.
W A7 Sportback znajduje się 39 innych systemów wsparcia odciążających kierowcę. Zebrano je w pakietach: systemów wspomagających kierowcę w ruchu miejskim oraz wspomagających kierowcę w ruchu pozamiejskim. Ten ostatni obejmuje m. in. asystenta wydajności oraz adaptacyjnego jazdy (ADA), uzupełniającego zakres funkcji adaptacyjnego tempomatu adaptive cruise control (ACC) o ingerencje w pracę układu kierowniczego kontrolujące zachowanie odpowiedniego toru jazdy.
Podwozie
Nowe A7 posiada opcjonalny, dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła. Nowa, elektroniczna platforma podwozia (EFP), czyli centralny system sterujący wszystkimi funkcjami podwozia i ulepszone zawieszenie pneumatyczne sprawiają, że samochód zyskuje na zwrotności i komforcie. Za dużymi kołami o średnicy do 21 cali, na które założono opony o rozmiarze 255/35, pracują tarcze hamulcowe o średnicy nawet 400 mm z aluminiowymi zaciskami.
Klient może wybrać jeden z czterech typów zawieszenia: tradycyjne, ze stalowymi sprężynami, sportowe, obniżające karoserię o 10 mm, zawieszenie elektronicznie regulowane oraz samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension. Innowacyjnym rozwiązaniem jest dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła. Na osi przedniej, by „nałożyć” ingerencję na ruchy kierownicy wykonywane przez prowadzącego, zastosowano przekładnię falową. Natomiast na osi tylnej, koła skręcane są o maksymalnie 5 stopni przy pomocy mechanizmu wrzecionowego.
Dynamikę jazdy dodatkowo zwiększa opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy. uzupełniając w ten sposób funkcjonowanie napędu na cztery koła quattro. Za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca może aktywować różne profile prowadzenia auta.
Silniki
Wszystkie jednostki napędowe standardowo wyposażono w system mild hybrid (MHEV). Silniki V6 skompilowano z nową pokładową siecią elektryczną o napięciu 48 V. Jednostka alternator – rozrusznik (RSG) współpracuje w takim układzie z akumulatorem litowo- jonowym i podczas hamowania osiąga moc rekuperacji nawet 12 kW. Czterodrzwiowe coupé przy prędkościach od 55 do 160 km/h może żeglować na jałowym biegu z wyłączonym silnikiem, a RSG jest w stanie komfortowo, ponownie go uruchomić.
Możliwości systemu start- stop zostały znacznie poszerzone. Funkcja ta uaktywnia się teraz przy prędkości 22 km/h. Gdy tylko pojazd przed nami ruszy, dane pozyskiwane z kamery zamontowanej w przodzie pojazdu dają sygnał do ponownego włączenia silnika. W rzeczywistych warunkach drogowych technika MHEV obniża zużycie paliwa nawet o 0,7 litra na 100 km.
Na początek nowe Audi dostępne będzie z jednostką napędową 3.0 V6 TFSI. Turbodoładowany silnik V6 wytwarza 250 kW (340 KM) mocy i osiąga moment obrotowy rzędu 500 Nm. Coupé od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,3 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 250 km/h. W testach cyklu NEDC zużywa 6,8 litra benzyny na 100 km, co odpowiada emisji 154 gram CO2.
Silnik współpracuje z siedmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów S tronic. Napęd na cztery koła quattro korzysta z wydajnej techniki ultra, załączającej napęd na tylną oś wtedy, gdy jest on potrzebny. Kolejne cztero- i sześciocylindrowe, benzynowe oraz wysokoprężne jednostki napędowe, pojawią się w ofercie już po rozpoczęciu produkcji samochodu.
Nowe Audi A7 Sportback zjeżdżać będzie z taśmy produkcyjnej zakładów w Neckarsulm i na rynku pojawi się w I kwartale 2018 r.