Ponad 500 000 sprzedanych samochodów od wprowadzenia na rynek w roku 2010 to dowód, jakim powodzeniem cieszą się Audi A1 i A1 Sportback.
Małe kompakty z Ingolstadt są teraz jeszcze bardziej atrakcyjne. Na urodzie zyskała zarówno stylistyka zewnętrzna pojazdu, jak i jego wnętrze, a sztywna karoseria i krótki rozstaw osi gwarantują zwrotność i łatwość manewrów.
Zobacz także:
SKODA: OCTAVIA Z NAPĘDEM 4×4 W SALONACH W STYCZNIU
Nowe Audi A1 i Audi A1 Sportback posiadają bardziej sportową stylistykę, a długość wzrosła o 2 cm – do 3,98 m. Na życzenie, łuk dachu w modelu A1 lub jego kopuła w modelu A1 Sportback, mogą być polakierowane na inny, kontrastowy kolor.
Wnętrze nowego Audi A1 i A1 Sportback jest przestrzenne i wykonane z wysokiej jakości materiałów, a wszystkie instrumenty pokładowe są czytelnie rozmieszczone. Delikatne chromowane listwy ozdobne nadają stylistyce jeszcze bardziej eleganckiego wyglądu. Program pakietów i linii wyposażenia ułożono na nowo. Dzięki nowym liniom design i sport, Audi A1 może otrzymać jeszcze bardziej indywidualny charakter. Ponadto dostępne są: linia Design selection, pakiet sportowy S line oraz liczne możliwości indywidualizacji – od kolorowych nawiewów po folie dekoracyjne na karoserię. Dodatkowe możliwości, w tym po raz pierwszy kompletny pakiet wyposażeniowy, oferuje dział Oryginalnych Akcesoriów Audi. Active kit obejmuje m. in. indywidualne elementy dodatkowe karoserii i różnorodną stylistykę kół.
Audi A1 i A1 Sportback wyposaża się w jeden z sześciu silników do wyboru. Jednostki – cztery TFSI i dwie TDI – mają moc od 66 kW (90 KM) do 141 kW (192 KM). Wszystkie są zupełnie nowe lub znacznie zmodernizowane. W prawie każdym wzrosła moc, a jednocześnie zmniejszyło się zużycie paliwa. Dla wszystkich silników, opcjonalnie lub standardowo (w przypadku silnika 1.8 TFSI), dostępna jest siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic. Kierowca może określić sam, czy dwusprzęgłowa przekładnia ma pracować automatycznie, czy w trybie manualnym.
Na początku listy jednostek napędowych, w które można wyposażyć nowe A1, umieszczono pierwszy w historii czterech pierścieni trzycylindrowy silnik benzynowy. Audi A1 1.0 TFSI o mocy 70 kW (95 KM) potrzebuje średnio 4,3 l paliwa na 100 km (99 g CO2 na km). Z kolei nowy, trzycylindrowy motor wysokoprężny 1.4 TDI ultra o mocy 66 kW (90 KM), w cyklu NEDC spala 3,4 l oleju napędowego (89 g CO2 na km). To pierwsza w Audi A1 i Audi A1 Sportback jednostka typu ultra.
Oba samochody mają sportowy charakter i są bardzo zwrotne. Nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy zapewnia kierowcy optymalne wsparcie. Wraz z rosnącą prędkością zmniejsza się stopień wspomagania. Jeszcze więcej sportowych odczuć gwarantuje wersja S line. Nowy jest również system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dzięki niemu, wybierając jeden z trzech trybów: auto, efficiency lub dynamic, kierowca może określić sposób pracy silnika, skrzyni biegów S tronic oraz będących kolejnym nowym elementem opcjonalnym, regulowanych amortyzatorów.
Rozmiar kół sięga od 15 do 18 cali. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC sprawia, że manewry są jeszcze bardziej precyzyjne i stabilniejsze. W obszarach granicznych zakrętu, selektywny rozkład napędu między kołami zmniejsza podsterowność.
Uwieńczeniem palety systemów infotainment jest nawigacja Audi MMI Navigation plus o dużej pojemności pamięci z inteligentnym sterowaniem głosowym. Jej monitor wysuwa się z tablicy rozdzielczej. Idealnym uzupełnieniem nawigacji jest system Audi connect z telefonem pokładowym, umożliwiający dostęp do internetu. Ekskluzywnym dopełnieniem są wyszukane systemy muzyczne, takie jak np. Bose Surround Sound System.
Cztery metry dynamiki: Audi S1 i S1 Sportback
Audi S1 i Audi S1 Sportback to topowe, sportowe wersje A1. Montowany w nich silnik 2.0 TFSI generuje moc 170 kW (231 KM) i moment obrotowy 370 Nm. Oba modele S przyspieszają dzięki niemu od 0 do 100 km/h w 5,8 lub 5,9 sekundy, a ich prędkość maksymalna to 250 km/h.
Stały napęd quattro przenosi siły napędowe na wszystkie cztery koła. Wszystkie podzespoły są tak zestrojone, by dawały maksymalną radość z jazdy. Zawieszenie jest sztywne, a złożona konstrukcyjnie przednia oś oraz czterowahaczowa oś tylna, gwarantują jeszcze większą dynamikę. Koła mają średnicę 17 cali. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select i regulowane amortyzatory to elementy wyposażenia seryjnego. Detale wyglądu zewnętrznego i wnętrza podkreślają wyjątkową pozycję modeli S1 i S1 Sportback.