AUDI: NOWE A8 CZYLI AUTONOMICZNA JAZDA NA POZIOMIE 3

audia8_1

Nowe Audi A8 to samochód produkcji seryjnej, stworzony z myślą o automatycznej jeździe. Począwszy od roku 2018, marka stopniowo będzie wdrażać do produkcji seryjnej funkcje parkowania, wjazdu do garażu i jazdy w korkach z ograniczonym udziałem kierowcy.

Czwarta generacja flagowego modelu marki z Ingolstadt to luksus, najnowocześniejsza technika i technologia.


Zobacz także:

PREMIERY


 

Stylistyka nadwozia Audi A8 wyznacza początek nowej ery dla całej marki. Przód, z szeroką, pionowo zorientowaną osłoną chłodnicy Singleframe, płynna, a zarazem muskularna sylwetka oraz rozciągające się przez całą szerokość pasmo świateł tylnych robią wrażenie. Nowe auto posiada dwie wersje: standardową o długości 5,17 m oraz A8 L, o rozstawie osi wydłużonym o 13 cm. Pozostałe wymiary to: 1,95 m szerokości oraz 1,47 m lub 1,49 m (A8 L) wysokości.

Płaska kopuła dachu nadaje limuzynie sportowego sznytu, a wydłużone linie podkreślają jej długość. Wrażenie napięcia linii, to efekt pionowo zorientowanego przodu, w połączeniu z delikatnie pod kątem zorientowanym tyłem. Proporcje w równym stopniu podkreślają przednie i tylne koła, a delikatnie zarysowane „muskuły” nad wnękami kół wskazują, że w pojeździe kryje się napęd quattro. Topowa wersja modelu wyposażona jest w diodowe reflektory HD Matrix ze światłami laserowymi Audi oraz w tylne światła w technice diod organicznych OLED.

audia8_2

Karoserię nowego Audi A8 wykonano zgodnie z koncepcją Audi Space Frame. W 58 procentach składa się ona z elementów aluminiowych. Przedział pasażerski zbudowano z hartowanych komponentów stalowych, a tylną jego ściankę zrobiono z wyjątkowo sztywnego tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym.

Przestronne wnętrze

Wnętrze Audi A8 przypomina apartament. Obie wersje karoserii wydłużyły się o 32 mm. W ciemnościach, oświetlenie konturowe i oświetlenie nastrojowe Ambiente podkreślają charakterystyczne linie stylistyczne. W tylnej części przedziału pasażerskiego znajdują się nowe diodowe lampki do czytania Matrix.

Opcjonalnie, w Audi A8 L, można zamówić tzw. fotel relaksacyjny, z wieloma możliwościami regulacji i podnóżkiem wysuwanym z oparcia siedzenia przedniego pasażera. Osoba podróżująca na tylnej kanapie może w tej pozycji ogrzać i wymasować sobie stopy, mając przy tym możliwość wyboru kilku stopni działania tej funkcji.

Pakiet fotela relaksacyjnego obejmuje ponadto funkcję masażu pleców, komfortowe zagłówki z elektrycznie regulowaną wysokością, podnóżki, długą konsolę środkową, a także elementy opcjonalne: składane stoliki z dwoma stopniami pochylenia, czterostrefową komfortową klimatyzacją automatyczną, system Rear Seat Entertainment w którego skład wchodzą dwa tablety Audi oraz panel sterowania wszystkimi systemami Rear Seat Remote.

audia8_3

Dzięki temu nowemu urządzeniu, siedzący z tyłu pasażerowie mogą dotykowo obsługiwać wiele funkcji systemów komfortu i infotainment oraz dyskretnie prowadzić rozmowy telefoniczne. Rear Seat Remote ma mniej więcej wymiary smartfona, ekran z diod organicznych OLED i jest przechowywany w środkowym podłokietniku, skąd można go w każdej chwili wyjąć.

Rewolucyjna koncepcja obsługi nowego Audi A8 przenosi wysokie aspiracje Audi dotyczące jakości, wprost do ery cyfrowej. Nie ma już tu regulatora obrotowo- przyciskowego i pola dotykowego. MMI touch zamieniło się w MMI touch response. W centrum tablicy rozdzielczej znajdziemy dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala. Struktura menu jest intuicyjna i płaska.

Z dużego wyświetlacza kierowca steruje systemami infotainment, a drugi wyświetlacz dotykowy, umieszczony na konsoli tunelu środkowego, służy do sterowania klimatyzacją i funkcjami komfortowymi oraz do wprowadzania odręcznie pisanego tekstu. Dzięki nowej funkcji sterowania głosem, kierowca może aktywować w pojeździe wiele funkcji. W razie potrzeby, inteligentny menedżer dialogowy stawia pytania, pozwala na korekty, oferuje możliwości wyboru i akceptuje sytuację „wejścia mu w słowo”.

Wielofunkcyjna kierownica i opcjonalny wyświetlacz danych na przedniej szybie na wprost wzroku kierowcy – head up display, uzupełniają koncepcję obsługi.

audia8_4

Infotainment i Audi connect

Nawigacja MMI Navigation plus, to nowoczesna centrala zawiadująca multimediami. Jej bazą jest rozbudowany, modułowy system infotainment: MIB 2+. Moduł transmisji danych Audi connect, wraz z punktem dostępu do internetu Wi-Fi hotspot, daje możliwość korzystania z szybkiego standardu telefonii komórkowej i przesyłu danych LTE Advanced.

Obliczanie drogi odbywa się online, bezpośrednio na serwerach należących do HERE. Mapy nawigacji zawierają szczegółowe, trójwymiarowe modele wielu europejskich aglomeracji.

Oferta usług Audi connect jest bardzo wszechstronna: sięga od zupełnie nowej funkcji radia hybrydowego, aż po telefon alarmowy i telefon zgłaszający usterkę. Informacja o znakach drogowych i zagrożeniach, to dwie innowacyjne usługi typu car-to-x. W kolejnym roku dojdzie do tego funkcja parkowania na ulicy On-Street Parking.

Użytkownik, wykorzystując aplikację MyAudi, może mieć też bezpośredni dostęp do wielu usług Audi connect. Aplikacja umożliwia połączenie samochodu ze smartfonem. Sprzęt muzyczny Bang & Olufsen Sound System daje możliwość nowego doświadczania przestrzennego dźwięku również na tylnych siedzeniach.

audia8_5

Zautomatyzowana jazda

Na autostradach i na drogach szybkiego ruchu o wyraźnie oddzielonych pasach ruchu, funkcja automatycznej jazdy w korkach (Audi AI traffic jam pilot) jest w stanie przejąć prowadzenie pojazdu, o ile jego prędkość nie przekracza 60 km/h. System w 100 proc. przejmuje zadania ruszania, przyspieszania, manewrowania i hamowania na obranym pasie ruchu.

Kierowca może zdjąć nogę z pedału gazu, a ręce z kierownicy. Inaczej niż w przypadku poziomu 2, nie musi już nieustannie nadzorować pojazdu. Musi jedynie zachować uwagę, tak by na polecenie systemu móc ponownie przejąć kontrolę nad pojazdem.

Do nowych systemów Audi AI należą również funkcja automatycznego parkowania (Audi AI remote parking pilot) oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu (Audi AI remote garage pilot steer). W znacznym stopniu ułatwiają one parkowanie, samoczynnie wprowadzając A8 na równoległe lub prostopadłe miejsce parkingowe lub samodzielnie wjeżdżając do garażu. Kierowca aktywuje oba systemy w smartfonie z nową aplikacją myAudi App.

Napędy

Nowe Audi A8 pojawi się na europejskim rynku z dwoma znacznie ulepszonymi silnikami V6 turbo: 3.0 TDI, czyli A8 50 TDI oraz 3.0 TFSI, czyli A8 55 TFSI. Diesel ma moc 210 kW (286 KM), jednostka benzynowa – 250 kW (340 KM). Kolejne silniki, aż po wariant hybrydowy typu plug-in, pojawiać się będą począwszy od roku 2018.

audia8_6

Nowe Audi A8 w standardzie wyposażone jest w zelektryfikowany napęd. Obie jednostki napędowe uzupełniono o technikę mild hybrid: w alternator – rozrusznik (RSG) oraz w akumulator litowo- jonowy o pojemności ładowania 10 Ah. Dzięki takiemu rozwiązaniu, nowe Audi A8 przy prędkościach pomiędzy 55 a 160 km/h, może „żeglować” przy wyłączonym silniku nawet przez 40 sekund. Nowy, 48-voltowy układ elektryczny umożliwia rekuperację o mocy do 12 kW, a także jazdę z aktywną funkcją start- stop przy prędkościach powyżej 22 km/h.

Wszystkie silniki współpracują ośmiostopniową, automatyczną skrzynią tiptronic. Stały napęd na cztery koła quattro z samoblokującym, międzyosiowym mechanizmem różnicowym, to element wyposażenia standardowego. Modele z techniką mild hybrid (MHEV) na życzenie można uzupełnić o sportowy mechanizm różnicowy.

Podwozie

Dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła, aktywne zawieszenie Audi AI, elektroniczna platforma podwozia to kolejne rozwiązania techniczne i systemy wspomagające. Zawieszenie Audi AI, to w pełni aktywny, elektromechaniczny układ amortyzacji, pozwalający na jazdę w pełni komfortową, aż po dynamikę samochodu sportowego.

Jeśli nowe Audi A8 posiada system ochrony bezpieczeństwa pasażerów pre sense 360° z centralną fuzją danych otrzymywanych z czujników, to aktywne zawieszenie Audi AI dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo bierne. W przypadku, gdy inny pojazd wjedzie w bok naszego Audi A8 z prędkością większą niż 25 km/h, układ zawieszenia błyskawicznie unosi karoserię nawet o 80 mm. Dzięki temu, drugi pojazd uderza w bardziej wytrzymałą strefę naszej limuzyny.