Siedem lat po narodzinach modelu A5 Sportback pojawia się jego nowa generacja. Pięciodrzwiowe Coupé łączy elegancką, emocjonalną stylistykę z dużą funkcjonalnością i wysokim komfortem wnętrza.
Rodzinne auto jest wyposażone w możliwości połączenia z Internetem i oferuje najnowsze funkcje infotainment. Ponadto w drugiej generacji całkowicie zmodyfikowano zawieszenie, zastosowano silniki o wysokiej wydajności oraz innowacyjne systemy wsparcia kierowcy.
Zobacz także:
NISSAN: GT-R 2017 – NOWY WYMIAR OSIĄGÓW I KOMFORTU
Rozciągnięty rozstaw osi, krótkie zwisy i długa, otaczająca osłona silnika z elementem power dome, uwydatniają dynamikę pięciodrzwiowego coupé. Osłona chłodnicy Singleframe jest ukształtowana trójwymiarowo i znacznie bardziej płasko oraz szerzej niż w poprzednim modelu. Falista forma linii barkowej jest ukształtowana trójwymiarowo. W ten sposób powstaje gra świateł i cieni.
Mocne przetłoczenia nad obudową kół podkreślają charakter quattro. Z tyłu pojazdu widać poziome, również bardzo precyzyjne prowadzenie linii. Długa pokrywa bagażnika kończy się charakterystyczną krawędzią.
Wnętrze
Nowe Audi A5 Sportback ma wewnątrz większe wymiary. Długość wzrosła o 17 milimetrów, przestrzeń na wysokości ramion kierowcy i pasażerów o prawie 11 mm oraz długość strefy kolan z tyłu o 24 mm. Wysokiej jakości materiały, precyzja dopasowania i harmonia kolorów wnętrza to elementy typowe dla Audi. Pozioma architektura deski rozdzielczej tworzy duże poczucie przestrzeni. Opcjonalne oświetlenie z 30 kolorami do wyboru dekoruje wnętrze w pasujący do nastroju sposób. Pojemność bagażnika A5 Sportback wynosi 480 litrów.
Instrumenty i obsługa
Dzięki całkowicie nowej koncepcji wyświetlacza i obsługi, łącznie z wyszukiwaniem kontekstowym, kierowca może łatwo i intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami w pojeździe. Jako alternatywa do seryjnych, okrągłych zegarów analogowych dostępny jest virtual cockpit. Różne opcje wyświetlania oferują kierowcy dodatkowy komfort. Duży ekran TFT (12,3 cala) dzięki wysokiej rozdzielczości oferuje grafiki bogate w szczegóły. Opcjonalny wyświetlacz Head-Up wyświetla informacje w formie łatwo zrozumiałych symboli i cyfr.
Najwyższej klasy wyposażeniem oferowanym przez Audi jest nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Obejmuje między innymi pamięć flash 10 GB, napęd DVD, usługi Audi connect na trzy lata oraz monitor o przekątnej 8,3 cala i rozdzielczości 1024 x 480 pikseli. Nawigacja MMI Navigation plus ściśle współpracuje z wieloma systemami wsparcia i bezpieczeństwa.
Audi smartphone Interfejs integruje smartfony z systemem iOS lub Android ze specjalnie dla nich stworzonym środowiskiem w Audi MMI. Audi Phone Box łączy smartfona z anteną samochodową,ponadto pozwala na bezprzewodowe, indukcyjne ładowanie smartfonu. Sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System oferuje kierowcy wrażenia – zastosowany wzmacniacz zasila 19 głośników o mocy 755 W. Tablet Audi jest natomiast elastycznym rozwinięciem Rear Seat Entertainment, wewnątrz i na zewnątrz auta.
Systemy wspierające kierowcę
Nowe Audi A5 Sportback posiada szeroką gamę systemów wsparcia kierowcy. Centralną pozycję zajmuje adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości adaptive cruise control (ACC), Stop&Go wraz z asystentem jazdy w korkach. Asystent unikania kolizji podejmuje działanie, jeżeli trzeba objechać przeszkodę, aby uniknąć wypadku. Inne systemy wsparcia jak asystent skrętu, asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, rozpoznawanie znaków drogowych oparte na kamerze, Audi active lane assist oraz side assist uzupełniają ofertę modelu.
Podwozie
Szeroki rozstaw kół i stosunkowo duży rozstaw osi tworzą jedną z podstaw do sportowego dopasowania podwozia. Koła z przodu mają rozstaw 1587 mm i 1568 mm z tyłu, natomiast rozstaw osi to 2824 mm. Przy przedniej osi zastosowano w zawieszeniu konstrukcję pięciowahaczową, natomiast przy osi tylnej konstrukcja pięciowahaczowa zastąpiła oś z czterema wahaczami.
Adaptacyjne amortyzatory dostępne opcjonalnie, powiązane z seryjnym systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, oferują dynamiczną i komfortową jazdę. Nowy, elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy poprawia wyczucie drogi i dokładność kierowania. Opcjonalnie dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy, który może zmieniać swoją charakterystykę pracy zależnie od prędkości i kąta skrętu.
Silniki i układ przeniesienia napędu
A5 Sportback oferuje trzy silniki TFSI i trzy TDI. Generują moc od 110 kW (150 KM) do 210 kW (286 KM). Zużycie paliwa zredukowano o 22 procent. Sześciostopniowa przekładnia manualna, siedmiostopniowa przekładnia dwusprzęgłowa S tronic lub ośmiostopniowa tiptronic – do każdego silnika dostępna jest odpowiednia kombinacja przenoszenia sił napędowych.
Standardowo są one kierowane na przednie koła. Natomiast wersja z napędem na cztery koła quattro dostępna jest opcjonalnie w dwóch wariantach. W przypadku silnika 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM) stanowi ono wyposażenie seryjne. Nowe Audi S5 przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,7 sek. dzięki silnikowi V6 turbo, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. W standardzie ma napęd quattro i ośmiostopniową przekładnię tiptronic.
Inteligentna kompozycja materiałów sprawia, że karoseria jest o 15 kilogramów lżejsza niż w poprzednim modelu. Łącznie masa całkowita nowej generacji zmniejszyła się nawet o 85 kg, osiągając zaledwie 1470 kg bez kierowcy.
Nowe modele Audi A5 i S5 Sportback pojawią się w salonach sprzedaży na początku 2017 roku.