AUDI: NOWE A3 – W SALONACH JUŻ W MAJU, NA DROGACH W LECIE

Audi A3 Sportback

Na ulice wyjeżdża odmłodzone Audi A3 z nowymi systemami wsparcia kierowcy, nowymi silnikami oraz nową stylistyką reflektorów i świateł tylnych.

Na pokładzie samochodu znaleźć można również nowatorskie rozwiązanie: Audi virtual cockpit. Model dostępny będzie w Polsce jako wersja Sportback i limuzyna.


Zobacz także:

PREMIERY

MERCEDES: NOWY SLC – ZMIENIONA NAZWA, ŚWIETNA DYNAMIKA


 

Jego sportowy wariant – Audi S3 – jest jeszcze bardziej dynamiczny i wyposażony w wiele innowacyjnych rozwiązań. Linia modelowa A3 ma najbogatszą w segmencie aut kompaktowych ofertę napędów. Oprócz klasycznych modeli spalinowych znajdziemy w niej również Audi A3 Sportback e-tron.

Systemy wsparcia kierowcy

Nowe Audi oferuje całą gamę systemów wsparcia kierowcy: rozbudowane i udoskonalone systemy Audi active lane assist i Audi pre sense front z funkcją ochrony pieszych. Nowością w tym segmencie jest asystent jazdy w korkach, współpracujący z Audi adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop&Go.

Audi A3 Sedan

Opcjonalny system utrzymuje auto w odstępie od jadącego przed nim pojazdu, a w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic, po całkowitym, krótkim zatrzymaniu samochodu sprawia, że ten ponownie rusza. Asystent jazdy w korku może również na krótko przejąć kontrolę nad prowadzeniem samochodu. Nowością jest dostępny opcjonalnie system Emergency Assist. Może on wyhamować pojazd aż do bezpiecznego zatrzymania. Nowy asystent ruchu poprzecznego z tyłu ostrzega kierowcę przed pojazdami i obiektami przecinającym jego tor jazdy.

Atrakcją wyposażenia wnętrza jest virtual cockpit. System obsługi jest tu po raz pierwszy dostępny w pojeździe klasy kompaktowej. Na wysokiej rozdzielczości ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala, wyświetlane są najważniejsze dane związane z prowadzeniem samochodu oraz informacje niezbędne do kontynuowania podróży.

Kierowca może wybierać jeden z dwóch dostępnych widoków kokpitu. W trybie klasycznym wyświetlone są duże wskaźniki, zbliżone kształtem do klasycznych zegarów analogowych. W trybie infotainment natomiast, na ekranie dominuje okno mapy nawigacji lub wyświetlane są listy telefonu, radia i systemu audio. Obrotomierz i prędkościomierz mają wtedy postać małych, umieszczonych w dwóch krańcach ekranu zegarów.

Strukturę menu w systemie MMI zaprojektowano od nowa. Centralny element terminala to okrągły regulator obrotowo- przyciskowy. Na jego powierzchni znajduje się pole dotykowe służące do wprowadzania znaków oraz gestów palcami. Powyżej i obok regulatora umieszczono przełączniki i przyciski, dzięki którym kierowca nawiguje w nowo zaprojektowanej strukturze menu.

Audi A3 Sportback e-tron

Radio MMI plus z elektrycznie wysuwanym siedmiocalowym monitorem jest dostępne seryjnie. Dostępne na życzenie nawigacje MMI i MMI plus z MMI touch, zawierają moduł Audi connect, dzięki któremu dostępne są funkcje online, np. nawigacja z Google Earth i Google Street View. Niezbędne łącze internetowe zapewni wbudowana w pojeździe na stałe karta Audi connect SIM. Kartę „embedded SIM” (eSIM) klient Audi otrzyma automatycznie, wraz z wyposażeniem pojazdu w system Audi connect.

Bezpłatna aplikacja Audi MMI connect pozwala na korzystanie z wielu innych usług. Za pomocą Audi smartphone interface, z samochodem połączyć można osobiste smartfony z systemem iOS i Android. Audi phone box umieszczony w środkowym podłokietniku, bezprzewodowo, przy pomocy standardu komunikacji bliskiego zasięgu, łączy telefon komórkowy z anteną samochodową i umożliwia jego indukcyjne ładowanie.

Nowo zaprojektowane linie wyposażenia

Mimo prawie niezmienionych wymiarów: długość 4,24 metra, rozstaw osi 2,60 metra, nowe A3 sprawia wrażenie samochodu jeszcze bardziej sportowego i ekspresyjnego. Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza i ma ostrzejsze kształty. Reflektory są płaskie i charakteryzują się wyrazistymi konturami zewnętrznymi.

Tył z poziomą grafiką tylnych świateł i wyraźną krawędzią ponad nowo zaprojektowanym dyfuzorem, podkreśla szerokość auta. Paleta barw nadwozia została poszerzona. Do wyboru jest dwanaście kolorów lakieru, w tym pięć nowych. Nowością w Audi A3 są modułowo zaprojektowane linie wyposażenia. Dają one klientom jeszcze więcej możliwości wyboru i po raz pierwszy mają bezpośredni wpływ na wyposażenie wnętrza. Obok modeli bazowych, w przyszłości dostępna będzie linia sport line z opcjonalnym pakietem sportowym S line.

Audi S3 Sportback

Silniki

Gama silników modelu Audi A3 obejmuje cztery jednostki: dwie benzynowe i dwie wysokoprężne. Zakres ich mocy sięga od 81 kW (110 KM) do 110 kW (150 KM). Wszystkie spełniają normę EU6.

Trzycylindrowa jednostka 1.0 TFSI generuje moc 85 kW (115 KM) i moment obrotowy 200 Nm, w zakresie od 2000 do 3500 obr./min. Silnik 1.4 TFSI COD ultra wyposażono w cylinder on demand. Ma pojemność 1395 cm3, generuje moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 250 Nm.

Czterocylindrowa jednostka TDI o pojemności 1968 cm3 ma moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 340 Nm w przedziale od 1750 do 3000 obr./min. Natomiast motor 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM) to z kolei zupełnie nowy silnik wysokoprężny. Dostępny jest w połączeniu z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów lub z dwusprzęgłową, siedmiobiegową, automatyczną skrzynią S tronic.

Moc napędowa przekazywana jest standardowo na koła przedniej osi. Stały napęd na cztery koła quattro przewidziano opcjonalnie dla silnika 2.0 TDI, zapewniającego dobre osiągi.

Audi S3 Sportback

Właściwości jezdne

Dzięki dostępnemu w opcji zawieszeniu sportowemu, karoserię umieszczono o 15 mm niżej, a w wersji z podwoziem sportowym S line, nawet 25 mm niżej. Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy pracuje delikatnie i efektywnie. Na życzenie, Audi może dla niektórych wersji wyposażenia dostarczyć progresywne wspomaganie kierownicy z napędem elektrycznym, które seryjnie montuje się w Audi S3.

Nowe auto standardowo jeździ na kołach w rozmiarze 16 cali, a w przypadku samochodów z liniami wyposażenia design i sport – w rozmiarze 17 cali. Bogato przygotowana paleta opcji pozwala wybierać spośród zmodernizowanych stylistycznie felg o wymiarach 17, 18 i 19 cali.

Wyposażenie

Oświetlenie ksenonowe plus jest w wyposażeniu seryjnym, jako opcję Audi oferuje reflektory diodowe LED i po raz pierwszy reflektory diodowe Matrix LED. Do wyposażenia seryjnego należy również dźwiękochłonna szyba przednia. Wnętrze samochodu oferuje typową dla Audi wysoką jakość. Nowo zaprojektowana trójramienna kierownica, na życzenie jest podgrzewana, a fotel kierowcy może posiadać funkcję masażu.

A3 Sportback e-tron

Nowa wersja z hybrydowym napędem typu plug-in, to połączenie jednostki 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 250 Nm z silnikiem elektrycznym generującym 75 kW i moment 330 Nm. Moc systemu – 150 kW (204 KM) – daje możliwość niemalże sportowej jazdy. Pełne ładowanie baterii litowo- jonowej (8,8 kWh) ze złącza prądu trójfazowego 380 Volt, trwa nieco dłużej niż dwie godziny.

Audi S3 Sportback

Więcej mocy: S3

Audi S3 to o 7 kW (10 KM) mocy więcej i moment obrotowy zwiększony o 20 Nm (w połączeniu z automatyczną przekładnią S tronic). Znaleźć w nim można oprogramowanie systemu Elektronicznej Kontroli Stabilności ESC oraz sprzęgło wielopłytkowe. Silnik 2.0 TFSI generuje moc 228 kW (310 KM) i w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic, w szerokim zakresie od 2000 do 5400 obr./min., wytwarza maksymalny moment obrotowy 400 Nm.

Nowe Audi A3 trafi do sprzedaży na początku maja, pierwsze dostawy do klientów będą miały miejsce latem.