Na ulice wyjeżdża odmłodzone Audi A3 z nowymi systemami wsparcia kierowcy, nowymi silnikami oraz nową stylistyką reflektorów i świateł tylnych.
Na pokładzie samochodu znaleźć można również nowatorskie rozwiązanie: Audi virtual cockpit. Model dostępny będzie w Polsce jako wersja Sportback i limuzyna.
Zobacz także:
MERCEDES: NOWY SLC – ZMIENIONA NAZWA, ŚWIETNA DYNAMIKA
Jego sportowy wariant – Audi S3 – jest jeszcze bardziej dynamiczny i wyposażony w wiele innowacyjnych rozwiązań. Linia modelowa A3 ma najbogatszą w segmencie aut kompaktowych ofertę napędów. Oprócz klasycznych modeli spalinowych znajdziemy w niej również Audi A3 Sportback e-tron.
Systemy wsparcia kierowcy
Nowe Audi oferuje całą gamę systemów wsparcia kierowcy: rozbudowane i udoskonalone systemy Audi active lane assist i Audi pre sense front z funkcją ochrony pieszych. Nowością w tym segmencie jest asystent jazdy w korkach, współpracujący z Audi adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop&Go.
Opcjonalny system utrzymuje auto w odstępie od jadącego przed nim pojazdu, a w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic, po całkowitym, krótkim zatrzymaniu samochodu sprawia, że ten ponownie rusza. Asystent jazdy w korku może również na krótko przejąć kontrolę nad prowadzeniem samochodu. Nowością jest dostępny opcjonalnie system Emergency Assist. Może on wyhamować pojazd aż do bezpiecznego zatrzymania. Nowy asystent ruchu poprzecznego z tyłu ostrzega kierowcę przed pojazdami i obiektami przecinającym jego tor jazdy.
Atrakcją wyposażenia wnętrza jest virtual cockpit. System obsługi jest tu po raz pierwszy dostępny w pojeździe klasy kompaktowej. Na wysokiej rozdzielczości ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala, wyświetlane są najważniejsze dane związane z prowadzeniem samochodu oraz informacje niezbędne do kontynuowania podróży.
Kierowca może wybierać jeden z dwóch dostępnych widoków kokpitu. W trybie klasycznym wyświetlone są duże wskaźniki, zbliżone kształtem do klasycznych zegarów analogowych. W trybie infotainment natomiast, na ekranie dominuje okno mapy nawigacji lub wyświetlane są listy telefonu, radia i systemu audio. Obrotomierz i prędkościomierz mają wtedy postać małych, umieszczonych w dwóch krańcach ekranu zegarów.
Strukturę menu w systemie MMI zaprojektowano od nowa. Centralny element terminala to okrągły regulator obrotowo- przyciskowy. Na jego powierzchni znajduje się pole dotykowe służące do wprowadzania znaków oraz gestów palcami. Powyżej i obok regulatora umieszczono przełączniki i przyciski, dzięki którym kierowca nawiguje w nowo zaprojektowanej strukturze menu.
Radio MMI plus z elektrycznie wysuwanym siedmiocalowym monitorem jest dostępne seryjnie. Dostępne na życzenie nawigacje MMI i MMI plus z MMI touch, zawierają moduł Audi connect, dzięki któremu dostępne są funkcje online, np. nawigacja z Google Earth i Google Street View. Niezbędne łącze internetowe zapewni wbudowana w pojeździe na stałe karta Audi connect SIM. Kartę „embedded SIM” (eSIM) klient Audi otrzyma automatycznie, wraz z wyposażeniem pojazdu w system Audi connect.
Bezpłatna aplikacja Audi MMI connect pozwala na korzystanie z wielu innych usług. Za pomocą Audi smartphone interface, z samochodem połączyć można osobiste smartfony z systemem iOS i Android. Audi phone box umieszczony w środkowym podłokietniku, bezprzewodowo, przy pomocy standardu komunikacji bliskiego zasięgu, łączy telefon komórkowy z anteną samochodową i umożliwia jego indukcyjne ładowanie.
Nowo zaprojektowane linie wyposażenia
Mimo prawie niezmienionych wymiarów: długość 4,24 metra, rozstaw osi 2,60 metra, nowe A3 sprawia wrażenie samochodu jeszcze bardziej sportowego i ekspresyjnego. Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza i ma ostrzejsze kształty. Reflektory są płaskie i charakteryzują się wyrazistymi konturami zewnętrznymi.
Tył z poziomą grafiką tylnych świateł i wyraźną krawędzią ponad nowo zaprojektowanym dyfuzorem, podkreśla szerokość auta. Paleta barw nadwozia została poszerzona. Do wyboru jest dwanaście kolorów lakieru, w tym pięć nowych. Nowością w Audi A3 są modułowo zaprojektowane linie wyposażenia. Dają one klientom jeszcze więcej możliwości wyboru i po raz pierwszy mają bezpośredni wpływ na wyposażenie wnętrza. Obok modeli bazowych, w przyszłości dostępna będzie linia sport line z opcjonalnym pakietem sportowym S line.
Silniki
Gama silników modelu Audi A3 obejmuje cztery jednostki: dwie benzynowe i dwie wysokoprężne. Zakres ich mocy sięga od 81 kW (110 KM) do 110 kW (150 KM). Wszystkie spełniają normę EU6.
Trzycylindrowa jednostka 1.0 TFSI generuje moc 85 kW (115 KM) i moment obrotowy 200 Nm, w zakresie od 2000 do 3500 obr./min. Silnik 1.4 TFSI COD ultra wyposażono w cylinder on demand. Ma pojemność 1395 cm3, generuje moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 250 Nm.
Czterocylindrowa jednostka TDI o pojemności 1968 cm3 ma moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 340 Nm w przedziale od 1750 do 3000 obr./min. Natomiast motor 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM) to z kolei zupełnie nowy silnik wysokoprężny. Dostępny jest w połączeniu z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów lub z dwusprzęgłową, siedmiobiegową, automatyczną skrzynią S tronic.
Moc napędowa przekazywana jest standardowo na koła przedniej osi. Stały napęd na cztery koła quattro przewidziano opcjonalnie dla silnika 2.0 TDI, zapewniającego dobre osiągi.
Właściwości jezdne
Dzięki dostępnemu w opcji zawieszeniu sportowemu, karoserię umieszczono o 15 mm niżej, a w wersji z podwoziem sportowym S line, nawet 25 mm niżej. Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy pracuje delikatnie i efektywnie. Na życzenie, Audi może dla niektórych wersji wyposażenia dostarczyć progresywne wspomaganie kierownicy z napędem elektrycznym, które seryjnie montuje się w Audi S3.
Nowe auto standardowo jeździ na kołach w rozmiarze 16 cali, a w przypadku samochodów z liniami wyposażenia design i sport – w rozmiarze 17 cali. Bogato przygotowana paleta opcji pozwala wybierać spośród zmodernizowanych stylistycznie felg o wymiarach 17, 18 i 19 cali.
Wyposażenie
Oświetlenie ksenonowe plus jest w wyposażeniu seryjnym, jako opcję Audi oferuje reflektory diodowe LED i po raz pierwszy reflektory diodowe Matrix LED. Do wyposażenia seryjnego należy również dźwiękochłonna szyba przednia. Wnętrze samochodu oferuje typową dla Audi wysoką jakość. Nowo zaprojektowana trójramienna kierownica, na życzenie jest podgrzewana, a fotel kierowcy może posiadać funkcję masażu.
A3 Sportback e-tron
Nowa wersja z hybrydowym napędem typu plug-in, to połączenie jednostki 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 250 Nm z silnikiem elektrycznym generującym 75 kW i moment 330 Nm. Moc systemu – 150 kW (204 KM) – daje możliwość niemalże sportowej jazdy. Pełne ładowanie baterii litowo- jonowej (8,8 kWh) ze złącza prądu trójfazowego 380 Volt, trwa nieco dłużej niż dwie godziny.
Więcej mocy: S3
Audi S3 to o 7 kW (10 KM) mocy więcej i moment obrotowy zwiększony o 20 Nm (w połączeniu z automatyczną przekładnią S tronic). Znaleźć w nim można oprogramowanie systemu Elektronicznej Kontroli Stabilności ESC oraz sprzęgło wielopłytkowe. Silnik 2.0 TFSI generuje moc 228 kW (310 KM) i w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic, w szerokim zakresie od 2000 do 5400 obr./min., wytwarza maksymalny moment obrotowy 400 Nm.
Nowe Audi A3 trafi do sprzedaży na początku maja, pierwsze dostawy do klientów będą miały miejsce latem.