Wprowadzając na rynek nowy model A3 Limousine, Audi pragnie mocniej zaistnieć w klasie kompaktowych limuzyn. Czterodrzwiowe auto cechuje niską wagą, efektywnymi jednostkami napędowymi oraz najnowocześniejszymi rozwiązaniami z zakresu infotainment i systemów wsparcia kierowcy.
Modelem flagowym serii A3 jest Audi S3 Limousine o mocy 221 kW (300 KM). Opcjonalne systemy wsparcia kierowcy dostępne w nowym modelu zapożyczono bezpośrednio z klasy luksusowych limuzyn.
Zobacz także:
PREMIERY
Stylistyka auta to połączenie klasycznej koncepcji podziału bryły samochodu na trzy strefy z filozofią coupé. Po bokach pojazdu przebiega ostro zarysowana linia „tornado“, na której załamują się refleksy świetlne. Zwisy są krótkie. Długość samochodu wynosi 4,46 m, a rozstaw osi 2,64 m. Nad progami przebiega linia „dynamic”, która jest bardziej wygięta niż w przypadku pozostałych modeli A3. Powierzchnie boczne są mocniej wytłoczone, a wnęki kół dalej wysunięte na zewnątrz. Limousine ma szerokość 1,80 m. Jest o 11 mm szersze niż A3 Sportback. Wysokość auta to 1,42 m.
Auto zwraca uwagę konturem maski silnika, zderzaków, wlotów powietrza i osłony chłodnicy Singleframe. Spoiler zintegrowano z pokrywą bagażnika, a światła tylne mają, podkreślający linie poziome, szeroki i płaski kształt. Na życzenie dostępne są światła wykonane w technice diodowej. Już od początku sprzedaży, Audi oferuje także w pełni diodowe reflektory przednie.
Ciężar własny limuzyny wyposażonej w silnik 1.4 TFSI wynosi jedynie 1205 kg (wstępne dane).
SILNIKI
Początkowo program silników Audi A3 Limousine w Europie obejmować będzie trzy przebudowane jednostki czterocylindrowe. Oferta będzie systematycznie wzbogacana.
Silnik 2.0 TDI generuje moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 320 Nm. Wyposażone w niego Audi A3 Limousine przyspiesza od zera do 100 km/h w 8,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 213 km/h. Zużywa średnio 4,2 l oleju napędowego na 100 km, a współczynnik emisji dwutlenku węgla przy takim spalaniu to 108 g na km.
Jednostka napędowa 1.4 TFSI wytwarza 103 kW (140 KM) i moment obrotowy 250 Nm. System COD (cylinder on demand) przy niskich obciążeniach odłącza dwa cylindry. 1.4 TFSI na 100 km zużywa średnio zaledwie 4,7 l paliwa i emituje 109 g CO2 na km. Od zera do 100 km/h przyspiesza w 8,4 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 213 km/h.
Moc 132 kW (180 KM) i moment obrotowy 250 Nm, to najważniejsze dane silnika 1.8 TFSI. Zastosowano w nim szereg najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, w tym podwójny system wtrysku; do komór spalania i do kolektora dolotowego. Wyposażony w taką jednostkę pojazd, standardowy sprint od zera do 100 km wykonuje w 7,3 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 232 km/h. To prawdziwie sportowe osiągi, tymczasem auto zużywa średnio zużywa jedynie 5,7 l paliwa na 100 km (emisja 135 g).
W zależności od rodzaju silnika, Audi A3 Limousine jest wyposażone w manualną skrzynię z sześcioma biegami lub w przekładnię automatyczną S tronic. Dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna umożliwia zmianę biegów bez odczuwalnych opóźnień. Obsługiwać ją można za pomocą dźwigni zmiany biegów lub na życzenie, za pomocą manetek przy kierownicy. Tryb pracy przekładni oznaczony symbolem D zorientowano na maksymalną efektywność, a tryb S, czyli sportowy – na nieco wyższą liczbę obrotów.
PODWOZIE
Przy przedniej osi zastosowano konstrukcję McPhersona z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i aluminiowymi zwrotnicami. Przymocowano ją do aluminiowej ramy pomocniczej. Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy działa bardzo precyzyjnie i efektywnie. Współpracuje z różnymi systemami wsparcia kierowcy. W przypadku zawieszenia czterowahaczowego tylnej osi, oddzielnie zamontowano sprężyny i amortyzatory, a w samej osi zastosowano jeden stalowy wspornik. Podwozie sportowe, dostępne dla linii Ambition, powoduje, że karoseria jest zawieszona do 25 mm niżej niż w innych wersjach.
Nowe czterodrzwiowe Audi porusza się na kołach o średnicy od 16 do 18 cali. Na życzenie, quattro GmbH dostarcza koła o średnicy 19 cali. Przednie tarcze hamulcowe są wentylowane. System stabilizacji toru jazdy ESC posiada elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego.
WNĘTRZE
Tablica rozdzielcza poniżej przedniej szyby przybiera formę łuku. Jej przód jest smukły i lekko zakrzywiony, a konsola środkowa pochyla się delikatnie ku kierowcy. Opcjonalny, kolorowy wyświetlacz systemów informacji kierowcy (FIS) pokazuje grafiki w formacie 3D. Już w wersji wyposażonej w podstawowe radio MMI, kierowca na pokładzie samochodu znajdzie system z elektrycznie wysuwanym monitorem.
Kierownica, zależnie od wersji, ma trzy lub cztery ramiona. Klient może zamówić także kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem oraz wielofunkcyjnymi przełącznikami i manetkami zmiany biegów. Siedzenia sportowe dostępne są na życzenie (Ambition – standard). Opcjonalnie można nabyć siedzenia S ze zintegrowanymi zagłówkami.
Kolory wnętrza – czerń, szarość tytanu, beż pashmina i kasztanowy brąz – dopasowano do konkretnych linii wyposażenia. Dla dwubarwnej linii wzorniczej Audi design selection wybrano kolor „brązowy lasso”. Klient ma do wyboru obicia z tkaniny, kombinację tkaniny i sztucznej skóry, skórę Milano lub kombinację skóry Perlnappa i tkaniny Alcantara.
Dzięki dużemu rozstawowi osi, samochód zapewnia dużo miejsca także pasażerom siedzącym z tyłu. Nawet wysokie osoby bez problemu wsiadają do środka. Pojemność bagażnika to 425 l. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń można ją powiększyć, a oparcie dodatkowo zaopatrzyć w tunel do przewożenia długich przedmiotów. Po odblokowaniu, pokrywa bagażnika samoczynnie podnosi się w górę.
W modelu zastosowano nowy Modułowy System Infotainment (MIB). Jego najbardziej zaawansowana wersja, to system nawigacji MMI Navigation plus z 64-gigabitową pamięcią masową SSD, napędem DVD i funkcją obsługi głosowej przy pomocy całych wyrazów. Siedmiocalowy monitor o wysokiej rozdzielczości pokazuje mapy w formacie grafik 3D. Kolejne elementy to moduł cyfrowego odbioru stacji radiowych (DAB+) oraz Audi Phone Box. Wzmacniacz o mocy 705 W reguluje pracę 14 głośników i dostarcza dźwięk w formacie 5.1.
Pod nazwą Audi connect kryją się wszystkie rozwiązania umożliwiające kierowcy dostęp do systemów pokładowych, Internetu, infrastruktury i innych pojazdów. Za sprawą punktu dostępu Hotspot (WLAN) pasażerowie mogą do woli surfować i wysyłać maile. Debiutuje także nowa usługa Audi connect: informacje o dostępności miejsc parkingowych.
WYPOSAŻENIE
Nowe Audi A3 Limousine posiada bardzo bogatą paletę wyposażenia seryjnego. Pakiet ochrony bezpieczeństwa pasażerów obejmuje m. in. poduszkę powietrzną w strefie kolan kierowcy. W liniach wyposażeniowych Ambition i Ambiente, system informacji kierowcy FIS z kolorowym wyświetlaczem oferuje program efektywnej jazdy z wskaźnikiem sugerującym zmianę biegów oraz funkcją rekomendacji przerw podczas jazdy.
Ponadto dla linii Ambition przewidziano: podwozie sportowe, 17-calowe obręcze kół wykonane z lekkich metali, siedzenia sportowe i system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dodatkowe elementy wyposażenia seryjnego linii Ambiente, to konwencjonalny tempomat, diodowy pakiet „oświetlenie wnętrza” i wsparcie parkowania tyłem. Ponadto klienci mogą skorzystać z komfortowych opcji indywidualnych, takich jak panoramiczny szklany dach, komfortowy kluczyk, ogrzewanie postojowe czy zintegrowana z reflektorami ksenonowymi Xenon plus funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów Audi adaptive light. W połączeniu z systemem nawigacji MMI Navigation plus, wykorzystuje ona dane o pokonywanym odcinku, by oświetlić drogę jeszcze dokładniej, w sposób dostosowany do konkretnej sytuacji.
Korzystający z radaru tempomat adaptive cruise control (ACC) sprawia, że auto zachowuje określoną przez kierowcę odległość od pojazdu jadącego przed nim. W połączeniu z przekładnią automatyczną S tronic ACC jest wzbogacony o funkcję Stop&Go.
Umieszczony z tyłu pojazdu radarowy czujnik asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist czuwa nad bezpieczną zmianą pasa, a aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist, ułatwia kierowcy utrzymanie obranego pasa ruchu. Kamera wideo wykorzystywana jest do rozpoznawania znaków drogowych. Asystenta= parkowania przejmuje kontrolę nad manewrami pojazdu podczas parkowania wzdłuż.
Kolejne rozwiązanie techniczne z najwyższej półki, to opcjonalny system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic. Jeśli dojdzie do zderzenia, to uaktywnia się kolejny system – asystent hamowania zapobiegający następnej kolizji, który sprawi, że pojazd nie będzie poruszał się dalej w niekontrolowany sposób.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.