AUDI: NOWA LAKIERNIA W FABRYCE W INGOLSTADT – WYDAJNIEJSZA

audi-laki1

Audi uruchomiło w swojej fabryce w Ingolstadt nową lakiernię powłok zewnętrznych. Nowy wydział zajmuje całą halę o powierzchni 12 000 metrów kwadratowych.

Na trzech piętrach, będzie lakierowanych 900 karoserii dziennie. Dzięki wyjątkowo przyjaznym dla środowiska rozwiązaniom, nowoczesne urządzenia aplikacyjne oszczędzają surowce, a ergonomicznie zaprojektowane stanowiska pracy odciążają pracowników.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

W nowej lakierni zatrudnionych jest blisko 200 pracowników na trzech zmianach. Podczas aplikacji lakieru, pracownicy wspierani są przez 54 roboty lakierujące, 36 robotów manewrowych i osiem czyszczących. Budowę hali o długości 324 m, szerokości 36 m i wysokości 32 m, rozpoczęto w kwietniu 2014 roku. W marcu 2015 r. rozpoczął się montaż maszyn, a w lipcu tego samego roku świętowano zawieszenie wiechy. Wiosną 2016 r. po dwóch latach budowy, wydział rozpoczął funkcjonowanie. Aktualnie, lakierowanych jest tu 650 karoserii dziennie. Maksymalna wydajność, około 900 karoserii dziennie, ma być osiągnięta na koniec roku.

audi-laki2

Obecnie przez proces lakierowania w nowej lakierni powłok zewnętrznych przechodzą modele A4 i A5. W przyszłości dołączą do nich A3 i Q2.

Nowa lakiernia jest jedną z najbardziej na świecie przyjaznych dla środowiska. Decydują o tym nowoczesne, ekologiczne rozwiązania, takie jak recyrkulacja powietrza, sucha separacja oraz oczyszczanie powietrza. Umożliwiają one znaczną redukcję zużycia energii cieplnej i wody, które jest niższe o 20 procent na każdy lakierowany samochód. Ponadto recyrkulacja powietrza przyczynia się do tego, że na jedno lakierowane auto przypada 30 procent mniej emisji CO2. Oczyszczanie powietrza natomiast, redukuje emisję VOC, lotnych związków organicznych, aż o 90 procent.

Wraz z nową linią do lakierowania powłok zewnętrznych, do Audi wkracza również najnowocześniejsza technika lakiernicza. Zrobotyzowane urządzenia do aplikacji lakieru oraz elektrostatyczne, rotacyjne i bardzo szybkie pistolety lakiernicze, w pełni automatycznie przeprowadzają cały proces. Nowa metoda lakiernicza, tzw. bell- bell, jest bardzo wydajna, ponieważ lakier nakładany jest w niej wyłącznie elektrostatycznie. W połączeniu z suchą separacją, metoda ta jest bardzo przyjazna dla środowiska. Na jedno lakierowane auto przypada pięć procent mniej odpadów, np. szlamu lakierniczego.

audi-laki3

Cały proces lakierowania powierzchni jednego egzemplarza Audi trwa około trzech godzin. Samochód przechodzi przez trzy stanowiska: nanoszenie podkładu, lakieru podstawowego oraz lakieru bezbarwnego. Po każdym z tych etapów, lakierowane karoserie przechodzą przez suszarnię. Również tam zachowywana jest wysoka wydajność energetyczna. Dysze suszarek z gorącym powietrzem są skierowane dokładnie na karoserie.

Nowa linia lakierowania powłok jest też kolejnym elementem osieciowanej, inteligentnej fabryki przyszłości – Smart Factory. Na przykład robot Big- Data mierzy grubość lakieru na karoserii w ponad 100 punktach pomiarowych. Cały proces odbywa się w oparciu o elektroniczną kontrolę jakości. Używa się w nim funkcjonujących niczym tablety dotykowych ekranów, które dostarczają pracownikom dane pozyskane w obszarach bezpośrednim i pośrednim.

Audi kładzie duży nacisk na ergonomię stanowiska pracy. Przykładowo, regulowane na wysokość platformy w nowej lakierni, zapewniają optymalne środowisko pracy. Nowa jest również ruchoma taśma, poruszająca się wraz z pracownikami, gdy ci pracują bezpośrednio przy karoseriach. Zamiast zainstalowanych na stałe stanowisk z narzędziami, takie przyrządy jak polerka i pasta polerująca są zawsze w zasięgu ręki, na ręcznym wózku, który pracownicy mają obok siebie.