AUDI: NAGRODA URBAN FUTURE AWARD 2014 DO MEKSYKU

Datensammler aus Mexico City gewinnen Audi Urban Future Award 2014

Wyłoniono zwycięzców trzeciej edycji Audi Urban Future Award. Nagroda w wysokości 100 tys. euro – najwyższa na świecie przyznawana za innowacyjne rozwiązania w zakresie mobilności – trafi do Mexico City.

Konkretnie rąk zespołu zgrupowanego wokół renomowanego architekta i urbanisty Jose Castillo, który przekonał międzynarodowe jury swoim „systemem obsługi miejskiej mobilności“.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Centrum systemu jest platforma danych, za pomocą której miasta, zależnie od potrzeb, mogą sterować planowaniem ruchu i elastycznie dopasowywać zachowanie kierowców do aktualnej sytuacji. Kierując się mottem „Auto znajduje miasto”, w szranki konkursu Audi Urban Future Award stanęły cztery zespoły z Berlina, Bostonu, Mexico City i Seulu, złożone ze specjalistów w różnych dziedzinach. Wszystkie zaprezentowały innowacyjne pomysły na mobilność jutra.

Dziewięcioosobowe jury złożone ze specjalistów w różnych dziedzinach oceniało koncepcje uczestników wg. kryteriów takich jak innowacyjność, możliwość zastosowania w praktyce, równowaga środowiskowa i możliwość implementacji w innych miastach. W jury zasiadali specjaliści z Chin, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Kolumbii i USA. Pracami kierował dyrektor Centrum Badań nad Mobilnością Uniwersytetu Lancaster, prof. John Urry.

– Pomysły zespołów były tak różnorodne, jak miasta z których pochodzą. Ich propozycje poczyniono z interesujących perspektyw. Ostatecznie wybraliśmy Mexico City, ponieważ projekt ten jest już realizowany oraz proponuje konkretne i przede wszystkim realne do sfinansowania rozwiązania pilnych problemów megametropolii krajów szybko rozwijających się – powiedział John Urry.

Jose Castillo, międzynarodowej sławy architekt i urbanista oraz jego meksykański zespół są pewni, że „samochód może rozwiązać dokładnie te problemy, których sam jest przyczyną“, na przykład dostarczając danych, dzięki którym miasta mogą lepiej sterować planowaniem ruchu drogowego. Mexico City jest wg indeksu IBM Commuter Pain „najgorszą metropolią świata dla osób dojeżdżających do pracy“. Dlatego Castillo, razem z ekspertem w zakresie IT Carlosem Gershensonem i kierowniczką laboratorium innowacyjnego miasta Gabriellą Gomez-Mont, stworzyli „system obsługi miejskiej mobilności“.

Zwycięski zespół pobudził wiarę we wzajemną pomoc osób dojeżdżających do pracy, a jednocześnie uczynił z nich dostarczycieli danych. Równocześnie testował nowe formy współpracy między przedsiębiorstwami, przewoźnikami i instytucjami miejskimi. Osoby dojeżdżające do pracy mogą za pomocą strony internetowej i specjalnej aplikacji dzielić się informacjami o ruchu drogowym z innymi użytkownikami. W ten sposób stopniowo powstanie sprawdzona baza danych zrównoważonego planowania rozwoju miasta i komunikacji.

– Zespołowi z Mexico City udało się w przyjazny dla użytkowników sposób zebrać wiarygodne dane. W oparciu o nie, w przyszłości będziemy mogli stworzyć indywidualną ofertę w zakresie mobilności – objaśnia Annegret Maier, szef Data Intelligence w Audi.

Audi już dziś tworzy rozwiązania techniczne, które mają dać miastu więcej przestrzeni, a ludziom więcej czasu i jakości życia. Przykładem są miejsca parkingowe. Parkingi piętrowe mogą pomieścić na tej samej powierzchni 2,5 razy więcej samochodów, jeśli te parkują samodzielnie. Wielki postęp dla mobilności dokonuje się wszędzie tam, gdzie samochód łączy się z miastem w jeszcze ściślejszą sieć.

Zespół z Bostonu pod kierownictwem urbanisty i byłego dziekana Wydziału Planowania Uniwersytetu Harvarda Philipa Parsonsa stworzył koncepcję „multimodalnego rynku mobilności“. Jej fundamentem jest oprogramowanie symulacyjne, które umożliwia obliczenie szans oferowanych miastom przez nowe technologie i dostarcza jasnych wytycznych do podejmowania decyzji o inwestycjach.

Różnorodne możliwości jakie oferują autonomicznie jeżdżące samochody, stały się inspiracją dla stylisty Sunga Gula Hwanga i jego zespołu z Seulu. Samochód staje się tu poruszającym się interfejsem dającym dostęp do miasta, wirtualna przestrzenią emocji lub narzędziem Social Urban Device, które nagradza kierowcę za proekologiczne lub prospołeczne zachowanie.

Wiele z tych idei to dzisiaj melodia przyszłości. Jednak niektóre można realizować już dziś. Np. „Audi Connect“ jest w samochodzie centralą komunikacyjną, a pilot jazdy w korkach, który już wkrótce gotów będzie do wprowadzenia na rynek, przejmie panowanie nad kierownicą pojazdu poruszającego się na autostradzie z prędkością do 60 km/h.

Audi prowadzi prace rozwojowe wspólnie z miastami.