Audi A3 Sportback TFSI e przechodzi kompleksową modernizację – ma teraz pojemniejszy akumulator i oferuje możliwość ładowania prądem stałym.
Zasięg w trybie elektrycznym wynosi do 143 kilometrów. Inteligentne zarządzanie napędem zapewnia niespotykaną efektywność i wysoką wydajność rekuperacji, umożliwiając lokalnie bezemisyjną jazdę na długich dystansach. Hybryda plug-in od Audi łączy dynamiczne prowadzenie z jeszcze wyższym poziomem komfortu.
Zobacz także:
TOYOTA: NOWA CAMRY – KOMFORTOWA LIMUZYNA Z HYBRYDA PIĄTEJ GENERACJI
Po wiosennej premierze wszechstronnie udoskonalonych modeli A3 i S3, w tym nowego A3 allstreet, dołącza do nich A3 Sportback TFSI e z hybrydowym napędem plug-in, mocniejszym i efektywniejszym niż dotychczas.
Mocny duet: nowy benzynowy silnik turbo i zoptymalizowana jednostka elektryczna
Serce zespołu napędowego A3 Sportback TFSI e stanowią nowy benzynowy silnik z turbodoładowaniem oraz jednostka elektryczna o zwiększonej gęstości mocy. Motor 1.5 TFSI evo2 zastępuje poprzednio stosowany 1.4 TFSI i wyróżnia się szeroką gamą zaawansowanych technicznie rozwiązań, a wśród nich zoptymalizowane chłodzenie komory spalania, turbosprężarka o zmiennej geometrii turbiny, a także praca w cyklu Millera i wcześniejsze zamykanie zaworów dolotowych. Wskutek przeprowadzonych zmian wzrósł stopień sprężania – to 11,5:1 w porównaniu do 10:1 w przypadku 1.4 TFSI. W rezultacie jednostka pracuje jeszcze efektywniej, co ogranicza zużycie paliwa i emisję spalin. Wtrysk odbywa się pod ciśnieniem do 350 barów (1.4 TFSI: maksymalnie 200 barów). Tarcie w nowym silniku zmniejszają tuleje cylindrów z powłoką plazmową, a tłoki z odlewanymi kanałami chłodzącymi optymalizują przebieg procesu spalania.
Napęd elektryczny zapewnia silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, który dostarcza 115 KM i 330 Nm momentu obrotowego. Podobnie jak w przypadku poprzednika jest on zintegrowany z obudową sześciobiegowej przekładni S tronic, teraz zaopatrzonej w wytrzymalsze łożyska, dobrane pod kątem wyższej mocy systemowej.
Dwusprzęgłowa skrzynia przenosi moment obrotowy z dwóch silników na przednią oś. Wyposażono ją w elektryczną pompę oleju, która umożliwia zmianę przełożeń i dostarcza olej nawet wtedy, gdy spalinowy silnik TFSI jest tymczasowo wyłączony.
Zwiększona pojemność akumulatora i zawartość energii modułów wysokiego napięcia
Pojemność wysokonapięciowego akumulatora brutto wynosi teraz 25,7 kWh. Jest więc niemal dwukrotnie większa niż wcześniej, i to wymiarach przy prawie identycznych jak w poprzednim modelu. Pojemność netto wynosi 19,7 kWh. 96 pryzmatycznych ogniw podzielonych na cztery moduły przechowuje o prawie 50 procent więcej energii niż wcześniej. To zasługa zoptymalizowanej chemii ogniw i lepszego wykorzystania przestrzeni; pojemność modułów wynosi teraz 73 zamiast 37 amperogodzin. W rezultacie zasięg elektryczny w cyklu WLTP wzrósł do 143 kilometrów. Dedykowany obwód chłodzenia zapewnia utrzymanie temperatury akumulatora w optymalnym zakresie.
Więcej mocy dla sportowego A3 Sportback 45 TFSI e
Audi oferuje A3 Sportback TFSI e w dwóch wersjach mocy: 40 TFSI e oraz 45 TFSI e. W mocniejszym wariancie silnik 1.5 TFSI evo2 generuje moc 130 kW (177 KM), czyli o 20 kW (27 KM) wyższą niż wcześniej. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i jest dostępny w zakresie od 1500 do 4000 obrotów na minutę. W połączeniu z jednostką elektryczną A3 Sportback 45 TFSI e oferuje łącznie 200 kW (272 KM) mocy systemowej i 400 Nm systemowego momentu obrotowego. Dzięki temu zapewnia wysokie osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 6,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 237 km/h.
W bazowej wersji A3 Sportback 40 TFSI e silnik spalinowy 1.5 TFSI evo2 dysponuje mocą 110 kW (150 KM) i również rozwija 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W połączeniu z jednostką elektryczną generuje moc systemową 150 kW (204 KM) oraz systemowy moment obrotowy o wartości 350 Nm. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy i rozpędza się do 225 km/h.
Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym dla obu odmian wynosi 140 km/h.
Inteligentne zarządzanie napędem z myślą o maksymalnej efektywności
Zarządzanie napędem kompaktowej hybrydy plug-in zostało zaprojektowane z myślą o wysokiej efektywności. Do temperatury -28° C rozruch odbywa się zawsze elektrycznie. Kierowca może nadać priorytet napędowi elektrycznemu za pomocą przycisku EV na panelu przełączników lub wybierając go w systemie MMI, co umożliwia eksploatację samochodu jako pojazdu całkowicie elektrycznego. W trybie Auto Hybrid – głównym trybie pracy – jednostka spalinowa i silnik elektryczny w inteligentny sposób dzielą się napędem. Przy niskich prędkościach jazda odbywa się wyłącznie w trybie elektrycznym, a przy wyższych motor TFSI ma pierwszeństwo; często oba napędy pracują razem. W zależności od sytuacji A3 Sportback TFSI e może „żeglować”, odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości lub przyspieszać, korzystając z obu silników. Ponadto układ zarządzania hybrydowym napędem może utrzymywać stały poziom naładowania akumulatora, aby zaoszczędzić ilość energii wystarczającą do późniejszego wykorzystania, na przykład w strefie niskiej emisji.
Rekuperacja za pomocą łopatek przy kierownicy
Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia A3 Sportback TFSI e toczy się z wyłączonymi silnikami lub jednostka elektryczna odzyskuje wtedy energię w trybie wybiegu – zależnie od sytuacji na drodze. W trakcie hamowania motor elektryczny przejmuje wytracanie prędkości, generując opóźnienie do około 0,3 g, a tym samym obejmuje zdecydowaną większość procesów hamowania. Hydrauliczne hamulce są angażowane dopiero po mocniejszym naciśnięciu pedału hamulca. Przejście jest niemal niezauważalne, a rekuperacja pozostaje aktywna. Podczas hamowania silnik elektryczny może odzyskiwać energię z mocą do 43 kW. Po raz pierwszy, wzorem modeli w pełni elektrycznych, do kontrolowania stopnia rekuperacji w trybie EV używane są łopatki przy kierownicy.
Wyższa moc dzięki funkcji boost
A3 Sportback TFSI e ujawnia swój sportowy potencjał w programie S dwusprzęgłowej przekładni. W trybie Auto Hybrid napęd wykorzystuje pełną moc systemową i korzysta z funkcji boost (zwiększania mocy) podczas przyspieszania po użyciu kickdownu. W przypadku A3 Sportback 40 TFSI e przyrost wynosi 40 kW i jest dostępny przez maksymalnie 15 sekund, a w optymalnych warunkach – nawet do 18 sekund. Z kolei w A3 Sportback 45 TFSI e zwiększenie sięga 70 kW przez maksymalnie 8 sekund, ponieważ aby wykorzystać cały potencjał zespołu napędowego, silnik elektryczny musi dostarczyć wyższą moc. Również w trybie EV po użyciu kickdownu pojazd uruchamia silnik spalinowy i korzysta z funkcji boost.
Funkcja szybkiego ładowania prądem stałym (DC) z mocą do 50 kW
Po raz pierwszy dla hybrydowego modelu plug-in Audi oferuje możliwość ładowania prądem stałym na stacjach szybkiego ładowania. A3 Sportback TFSI e pozwala na ładowanie prądem stałym z mocą do 50 kW, co umożliwia jeszcze bardziej komfortowe użytkowanie auta w trybie elektrycznym. W rezultacie akumulator rozładowany do 10 procent można naładować do 80 procent w mniej niż pół godziny. Ponadto możliwe jest ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW; taki proces trwa 2,5 godziny. Niezbędny kabel tryb 3 należy do standardowej specyfikacji. Własna usługa ładowania Audi – Audi charging – zapewnia dostęp do około 630 000 punktów ładowania w 29 krajach Europy, a wśród nich są centra ładowania Audi w Berlinie, Monachium, Frankfurcie, Norymberdze, Zurychu i Salzburgu (dalsze lokalizacje zostaną otwarte wkrótce). Samochód można wygodnie ładować przy pomocy jednej karty tam i u wielu innych dostawców energii.
Specjalnie dostrojone podwozie
W porównaniu z konwencjonalnie napędzanym A3 rozkład obciążenia osi w hybrydzie plug-in jest nieco bardziej przesunięty ku tyłowi (55% na przedniej osi oraz 45% na tylnej). Wynika to z montażu akumulatora litowo-jonowego, który znajduje się pod podłogą, w obszarze tylnej kanapy. Z tego względu specjalnie dostrojono zawieszenie i amortyzatory nowych wariantów. Połączenie lekkiego zwiększenia współczynnika sztywności sprężyn z nieco bardziej sportowym tłumieniem zapewnia zarówno nienaganną jakość resorowania, jak i wysoki potencjał dynamiki jazdy. Elektromechaniczny układ kierowniczy odznacza się czułą reakcją i dopasowuje wsparcie do aktualnej prędkości. Przy wysokich szybkościach oferuje precyzyjne wyczucie, a podczas parkowania A3 Sportback TFSI e sprawia wrażenie bardzo łatwego w prowadzeniu. Jako opcja oferowany jest progresywny układ kierowniczy z przekładnią o zmiennym przełożeniu, zależnym od kąta skrętu, zapewniający jeszcze zwinniejsze reakcje samochodu.
Nowe funkcje i sportowe wyposażenie dla 45 TFSI e
Hybrydy plug-in korzystają z nowości wprowadzonych w A3 na początku roku, począwszy od bardziej sportowego designu przez nowe elementy wzornictwa aż po poszerzoną ofertę cyfrowych funkcji. Wzbogacone wyposażenie standardowe zwiększa komfort, a możliwości wyboru sygnatury świateł do jazdy dziennej i elastycznego dodawania funkcji pojazdu zapewniają wysoki stopień indywidualizacji.
Oba hybrydowe modele plug-in są standardowo wyposażone w 17-calowe obręcze z lekkiego stopu, system dynamicznego prowadzenia Audi drive select i postojową klimatyzację. Specjalne widoki zapewniają przydatne informacje na temat jazdy. Zestaw wskaźników Audi virtual cockpit prezentuje graficznie odświeżony miernik mocy z aktualnie wykorzystywaną mocą, tryb jazdy, stan naładowania akumulatora oraz dostępny zasięg. Z kolei wyświetlacz MMI wizualizuje przepływy energii.
W nawiązaniu do wyższej mocy A3 Sportback 45 TFSI e jest standardowo oferowane z pakietem zewnętrznym S line, który obejmuje specyficzną dla modeli S osłonę chłodnicy oraz spojler dachowy S. Pakiet stylistyczny Czerń plus odpowiednio akcentuje osłonę chłodnicy Audi Singleframe, listwy ozdobne wokół bocznych szyb i zderzaki. Obejmuje także obudowy lusterek zewnętrznych z błyszczącym czarnym wykończeniem oraz pierścienie Audi w kolorze antracytowej szarości.
Wygląd zewnętrzny A3 Sportback 45 TFSI e uzupełniają standardowe czerwone zaciski hamulcowe i przyciemniane tylne szyby. We wnętrzu jego sportowy charakter odzwierciedlają sportowe fotele z czarną tapicerką, aplikacje z wykończeniem o wyglądzie aluminium oraz nakładki progów drzwi z aluminiowymi wstawkami.
Wprowadzenie na rynek
Zamówienia na oba modele można składać od października 2024 roku. Jeszcze jesienią hybrydowy napęd plug-in będzie dostępny także dla A3 allstreet.