AUDI: MODEL Z AUTONOMICZNYM SYSTEMEM ZNÓW NA TORZE

Audi RS 7 piloted driving concept

Audi ponownie przedstawi sportowe auto mające możliwość autonomicznej jazdy. Po spektakularnym finale sezonu Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) w Hockenheim, podczas którego Audi RS 7 piloted driving concept po raz pierwszy zademonstrowało swój dynamiczny potencjał i możliwości, koncepcyjny pojazd wystartuje na torze Ascari Race Resort, ponownie bez kierowcy.

Tor jest jeszcze trudniejszy niż w Hockenheim, ma wiele zakrętów o różnych kątach i mnóstwo szykan.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Prace prowadzone w tej dziedzinie przez koncern z Ingolstadt, już kilkakrotnie znalazły swe ukoronowanie w spektakularnych akcjach, takich jak ta z roku 2010, gdy Audi TTS bez kierowcy pokonało górski odcinek drogi w górę legendarnego szczytu Pikes Peak w Kolorado/ USA. Audi RS 7 piloted driving concept o mocy 560 KM, rozwijające prędkość do 305 km/h, to przykład „przewagi dzięki technice“.

Audi RS 7 piloted driving concept

Audi RS 7 piloted driving concept to koncepcyjny pojazd, który pokonał w wyścigowym tempie pełną pętlę toru Hockenheim. Za jego sterami nie było kierowcy. Duże, pięciodrzwiowe coupé jest bardzo podobne do auta seryjnego, choć jego elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, hamulce, przepustnica i ośmiostopniowa przekładnia tiptronic kierująca siły napędowe na mechaniczny napęd na cztery koła quattro, są sterowane automatycznie.

Orientację na torze zapewnia odpowiednio skorygowany sygnał GPS. Dokładne co do centymetra dane GPS, są przesyłane do pojazdu za pomocą Wi-Fi zgodnie ze standardem przyjętym w motoryzacji oraz za pomocą fal radiowych wysokiej częstotliwości. Trójwymiarowe obrazy z kamer porównywane są na bieżąco z obrazami zapisanymi w pamięci pokładowego komputera. Wśród tysięcy obrazów system wyszukuje te, na których zapisano charakterystyczne cechy toru, np. wzory zabudowy wzdłuż odcinka, i wykorzystuje je jako dodatkowe informacje o lokalizacji.

Możliwość kontroli poruszającego się auta w wyznaczonym obszarze to kolejna wyjątkowa właściwość Audi concept. Pełne osieciowanie pojazdu, w połączeniu z bardzo precyzyjnym sterowaniem wszystkimi ważnymi dla jazdy czynnikami sprawia, że pojazd koncepcyjny nie przekracza swych fizycznych możliwości. Inżynierowie z Ingolstadt prowadzili i cały czas prowadzą intensywne badania dotyczące autonomicznej jazdy i jej fizycznych granic, testując systemy w różnych warunkach, na różnych drogach i powierzchniach.

Kilka tygodni temu samochód zachował idealną linię jazdy. Proste odcinki toru pokonywał na pełnym gazie, wchodził w zakręty precyzyjnie dozując siłę hamowania przed nimi i perfekcyjnie przyśpieszając z tych zakrętów wychodził. Przeciążenia podczas hamowania wynosiły ponad 1,3 g, a przyspieszenie boczne osiągało wartość do 1,1 g.

Podczas testów w Hockenheim auto rozwijało prędkość nawet 240 km/h. Na torze w Ascari prędkość maksymalna wyniesie 205 km/h. Ze swymi trudnymi wzniesieniami i zjazdami, wąskimi szykanami i ostrymi zakrętami tor jest jeszcze większym wyzwaniem dla skomplikowanej platformy technologicznej jaką jest Audi RS 7 piloted driving concept. Do dużego przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego dochodzą tu dynamicznie zmieniające się obciążenia osi.

Tor wyścigowy jest najtrudniejszym miejscem testów nie tylko dla pojazdów sterowanych autonomicznie, ale także dla samochodów wprowadzanych do produkcji seryjnej. Systemy mające w przyszłości znaleźć zastosowanie w nowych autach, muszą funkcjonować bardzo precyzyjnie, bez błędów, także w sytuacjach krytycznych. Na podstawie danych ze startu w Ascari, inżynierowie Audi uzyskają wiele informacji, które zostaną uwzględnione w przygotowaniach poszczególnych modeli do produkcji seryjnej, np. podczas opracowywania automatycznych manewrów pozwalających uniknąć wypadków.