Audi rozszerza swoją gamę modelową o sportowe coupé Q5 Sportback.
Dzięki progresywnej i dynamicznej sylwetce ta wersja szczególnie przemawia do klientów ceniących design, którzy pragną również zalet SUV-a.
Zobacz także:
RENAULT: ZNAMY CENY NOWEGO RENAULT 5 E-TECH 100% ELECTRIC W POLSCE
Audi Q5 Sportback łączy dynamiczną sylwetkę z cechami typowymi dla SUV-ów, takimi jak wszechstronność i przestronne wnętrze. Niepowtarzalna stylistyka emanuje sportowym charakterem dzięki charakterystycznie pochylonemu tyłowi i eleganckim liniom. Druga generacja modelu Q5 Sportback może pochwalić się bagażnikiem o pojemności do 515 litrów lub do 470 litrów w modelu SQ5 Sportback. Po złożeniu tylnego rzędu siedzeń przestrzeń bagażowa w Q5 Sportback wzrasta do 1415 litrów lub 1388 litrów w modelu SQ5 Sportback. Q5 Sportback ma uciąg do 2400 kilogramów.
Sportowy design dzięki dynamicznej, opadającej linii dachu
Stylistyka nowego Audi Q5 Sportback jest bardziej elegancka w porównaniu z jego poprzednikiem. Szeroka osłona chłodnicy Singleframe jest wysoka i otoczona pionowymi, funkcjonalnymi kurtynami powietrznymi. Ostre, wyrzeźbione reflektory nadają samochodowi wyrafinowany wygląd. W dużym wlocie powietrza poniżej Singleframe znajdują się czujniki. Dynamicznie wznosząca się linia biegnie od nadproża przez nadkola do tylnego zderzaka, nadając pojazdowi dynamiczny wygląd nawet podczas postoju. Pozioma linia łącząca przednie i tylne światła unosi się nieco powyżej tych ostatnich, aby wizualnie wspierać łuk dachu z płaską tylną szybą. Tył Q5 Sportback jest stylistycznie maksymalnie rozciągnięty, tworząc linię dachu opadającą od słupka B.
Wzmacnia to klasyczne proporcje SUV-a, tworząc jeszcze bardziej dynamiczny wygląd stylowej wersji Sportback. Opcjonalne relingi dachowe zwiększają z kolei możliwości użytkowe. Elegancka grafika tylnej szyby również pomaga wizualnie rozciągnąć kabinę (więcej szczegółów o tym zabiegu stylistycznym poniżej).
Dzięki minimalnym liniom tył ma wyrazisty design. Gładka powierzchnia biegnąca od tylnej szyby do dolnej krawędzi rzeźbionego pasa świetlnego jest ograniczona ostrym cięciem na całej szerokości pojazdu. Poniżej znajduje się uporządkowana, szeroka powierzchnia. Sportowa, charakterystyczna krawędź na pokrywie bagażnika uzupełnia progresywny design. Dyfuzor jest zintegrowany z podniesionymi zderzakami, tworząc efekt wyspy. Poniżej znajdują się rury wydechowe, które w wypadku wersji SQ5 Sportback mają kultowe, podwójne i okrągłe końcówki o nowym, zaostrzonym wyglądzie.
Zaawansowany wygląd zewnętrzny jest standardem w Q5 Sportback
Q5 Sportback jest dostępny w dwóch wersjach: exterior advanced i S line. Ponadto, SQ5 Sportback ma swój własny charakterystyczny wygląd zewnętrzny. W porównaniu z wersją podstawową, nadwozie tej mocnej wersji wyróżniają dynamiczne elementy ze stylowymi akcentami. Na przykład osłona chłodnicy i wstawki w przednim wlocie powietrza są w kolorze szarym Scandium, z kontrastującą dolną linią w kolorze szarym Tambora. Dyfuzor jest wykończony w kolorze ziarnistej, matowej czerni, a tylne wstawki są w kolorze Selenite Silver. W zestawie znajdują się 18-calowe, pięcioramienne obręcze kół z lekkich stopów.
Nadwozie S line i model S mają większe przednie wloty powietrza i bardziej sportowy tylny dyfuzor. Osłona Singleframe jest otoczona chromowaną ramą w kolorze matowego antracytu (odmiana S line) i matowego srebra (model S). Duże boczne kanały aerodynamiczne w kształcie litery L podkreślają sportowe ambicje Q5. W modelu S, osłona Singleframe jest dodatkowo zaakcentowana pionowymi, chromowanymi ozdobami w kształcie litery L w kolorze matowego srebra. Chromowane listwy progowe w kolorze matowego antracytu w wersji S line oraz chromowane listwy progowe w kolorze matowego srebra w modelu S dodatkowo podkreślają dynamiczny charakter obu. Listwy okienne są standardowo wykonane z aluminium. Cyfrowe tylne światła OLED drugiej generacji i nowe światło projekcyjne w spojlerze nad tylną szybą zwiększają bezpieczeństwo. To ostatnie wyświetla grafikę na górnej części tylnej szyby, zwiększając obszar świecenia światła hamowania.
Dopełnienie wyglądu zewnętrznego: filozofia projektowania wnętrz
Wnętrze nowego Q5 Sportback jest systematycznie dostosowywane do potrzeb pasażerów i uosabia nową filozofię projektowania Audi. Właściwości materiałów zostały uwzględnione na bardzo wczesnym etapie projektowania i razem z panoramicznym wyświetlaczem Audi MMI i wyświetlaczem pasażera MMI tworzą wizualnie wyraźną cyfrową scenę. Wnętrze o wysokim kontraście celowo umieszcza elementy na pierwszym lub drugim planie, tworząc trójwymiarową architekturę przestrzenną, która łączy estetykę z ergonomią. Całość ma wyraźnie przytulną atmosferę. Tapicerowany pas, zwany Softwrap, rozciąga się od drzwi przez cały kokpit do konsoli środkowej, tworząc jednorodną i przyjazną przestrzeń. Oprócz zorientowania na użytkownika, wnętrze jest zbudowane w sposób przyjazny środowisku. Materiały takie jak tapicerka Cascade i mikrofibra Dinamica są wykonane głównie z poliestru pochodzącego z recyklingu, co pokazuje, że Audi jest również zaangażowane w zrównoważone i wydajne wykorzystanie zasobów przy produkcji modelu Q5 Sportback.
Najnowocześniejszy napęd spalinowy z MHEV plus
Nowe Audi Q5 Sportback bazuje na płycie podłogowej Premium Platform Combustion (PPC), czyli architekturze dla konwencjonalnie napędzanych pojazdów z podłużnie umieszczonymi silnikami spalinowymi. W momencie wprowadzenia na rynek będzie wyposażone w wysoce wydajną technologię MHEV plus. Nowa, 48-woltowa instalacja elektryczna MHEV plus wspiera silnik spalinowy i zmniejsza emisję dwutlenku węgla, jednocześnie zwiększając osiągi i komfort jazdy. Pojazd jest również zdolny do ograniczonego manewrowania i parkowania w trybie całkowicie elektrycznym.
Nowy generator zespołu napędowego (PTG) wytwarza dodatkowy moment obrotowy o wartości do 230 Nm i moc do 18 kW (24 KM). Co więcej, 48-woltowy układ elektryczny umożliwia zastosowanie elektrycznej sprężarki klimatyzacji. Dzięki temu klimatyzacja nadal działa z pełną mocą, utrzymując komfortową temperaturę wnętrza nawet przy wyłączonym silniku, na przykład podczas jazdy na biegu jałowym lub na czerwonym świetle.
Akumulator litowo-jonowy dla pojazdów z MHEV plus, w którym jako materiał katody wykorzystuje się fosforan litowo-żelazowy, ma pojemność 1,7 kWh. Podstawową funkcją rozrusznika/alternatora napędzanego paskiem (BAS) jest uruchamianie silnika i dostarczanie energii elektrycznej do akumulatora. BAS umożliwia jazdę na napędzie elektrycznym, odciąża silnik spalinowy i pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. Podczas hamowania BAS odzyskuję energię do akumulatora (rekuperacja) z mocą do 25 kW. W ten sposób płyta podłogowa Premium Platform Combustion umożliwia częściową elektryfikację w postaci miękkich hybryd. W późniejszym okresie cyklu życia Audi Q5 Sportback, hybrydy plug-in będą dostępne z dużym akumulatorem i możliwością ładowania z zewnętrznego źródła.
W Europie, w momencie wprowadzenia na rynek, Audi Q5 Sportback będzie dostępne z trzema silnikami, a kolejne warianty napędowe pojawią się w przyszłości. Początkowo wszystkie wersje będą wyposażone w technologię MHEV plus, która w krótkim czasie generuje do 18 kW (24 KM) dodatkowej mocy. Wszystkie modele z tej serii wykorzystują również siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynię biegów S tronic. Podstawowym silnikiem jest 2.0 TFSI o mocy 150 kW (204 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 340 Nm, która napędza koła przednie. Opcjonalnie dostępny jest napęd na wszystkie koła quattro. Audi Q5 Sportback będzie mogło być też wyposażone w silnik 2.0 TDI generacji EA288 evo. Ma on moc 150 kW (204 KM) oraz 400 Nm momentu obrotowego i jest dostępny tylko z napędem quattro. Jako topowy model serii, Audi SQ5 Sportback będzie dostępne w momencie premiery z silnikiem benzynowym V6 TFSI o pojemności trzech litrów. Osiąga on moc 270 kW (367 KM) i maksymalny moment obrotowy 550 Nm.