Audi A6 e-tron to flagowy model innowacyjnej rodziny w pełni elektrycznych aut seryjnych.
Teraz, cztery miesiące po wprowadzeniu na rynek, A6 e-tron potwierdza swoje wyjątkowe zalety w codziennej eksploatacji. To także pierwszy model marki korzystający z platformy PPE z koncepcją niskiej podłogi.
Zobacz także:
SKODA: NOWY SUPERB LIFTBACK TERAZ Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM PLUG-IN
Duży zasięg
Audi A6 e-tron wyróżnia się zasięgiem w segmencie premium. Model w wersji Sportback e-tron performance osiąga rekordowy w historii marki zasięg WLTP do 756 kilometrów. Wariant Avant e-tron performance może przejechać do 720 kilometrów na jednym ładowaniu. Podstawowa wersja Sportback zapewnia zasięg do 627 kilometrów, a Avant do 598 kilometrów. Model quattro oferuje odpowiednio 716 i 685 kilometrów zasięgu. S6 e-tron Sportback może przejechać do 675 kilometrów, a S6 e-tron Avant do 647 kilometrów.
Technologia ładowania
A6 e-tron wprowadza nową jakość w dziedzinie szybkiego ładowania. Dzięki architekturze 800V i inteligentnej strategii zarządzania temperaturą, samochód osiąga maksymalną moc ładowania prądem stałym do 270 kW (225 kW dla wersji podstawowej). Model Sportback performance może zyskać do 310 kilometrów zasięgu w zaledwie 10 minut ładowania. Czas ładowania od 10 do 80% wynosi tylko 21 minut.
Na stacjach 400V dostępne jest ładowanie dzielone – akumulator 800V jest dzielony na dwie części po 400V, ładowane równolegle z mocą do 135 kW. W warunkach domowych możliwe jest ładowanie prądem przemiennym z mocą 11 kW, a wkrótce także 22 kW. Standardowo model oferuje funkcję Plug & Charge.
Aerodynamika
A6 e-tron Sportback osiąga rekordowy współczynnik oporu powietrza Cx=0,21 – najlepszy wynik w historii Audi i całej Grupy Volkswagena. Wersja Avant, mimo praktycznego nadwozia kombi, uzyskuje również imponującą wartość Cx=0,24. Kluczowe elementy aerodynamiczne obejmują aktywne przesłony wlotów powietrza z czterema panelami sterowanymi jednym siłownikiem, system samouszczelniający z gumową listwą oraz zoptymalizowaną płaską podłogę.
Przednia część nadwozia wykorzystuje kurtyny powietrzne poprawiające jego przepływ wokół kół. Specjalnie dostosowane osłony kół oraz trójwymiarowe spojlery przy przednich kołach zostały indywidualnie zoptymalizowane dla każdej wersji nadwozia. Zoptymalizowano również przepływ powietrza pod podwoziem dzięki specjalnym osłonom silnika, akumulatora i tylnej osi.
Cyfryzacja
„Cyfrowa scena” obejmuje 11,9-calowy Audi virtual cockpit i 14,5-calowy zakrzywiony wyświetlacz MMI w technologii OLED. Opcjonalny 10,9-calowy wyświetlacz dla pasażera z aktywnym trybem prywatności umożliwia oglądanie multimediów podczas jazdy bez rozpraszania kierowcy. Wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością oferuje pole widzenia odpowiadające przekątnej 88 cali i wykorzystuje procesor z 1,3 miliona mikroluster.
Druga generacja wirtualnych lusterek zewnętrznych, teraz z funkcją elektrycznego składania, poprawia aerodynamikę i bezpieczeństwo. System informacyjno-rozrywkowy bazuje na Android Automotive z bezprzewodowymi aktualizacjami OTA. Asystent głosowy Audi, wspierany przez ChatGPT, rozpoznaje ponad 800 poleceń.
Oświetlenie
Cyfrowe tylne lampy OLED drugiej generacji wyróżniają się w technologii oświetleniowej. System wykorzystuje dziesięć paneli OLED z łącznie 450 segmentami, które generują nowy obraz kilka razy na sekundę wykorzystując specjalnie opracowany algorytm. Tylne lampy OLED 2.0 mogą komunikować się z bezpośrednim otoczeniem (car-to-x), ostrzegając innych użytkowników drogi o wypadkach, awariach czy gwałtownym hamowaniu poprzez specjalne symbole ostrzegawcze.
Funkcja wykrywania zbliżającego się pojazdu została rozszerzona o światła komunikacyjne. W krytycznych sytuacjach na drodze, oprócz zwykłej grafiki tylnych lamp, system wyświetla specyficzną statyczną sygnaturę ostrzegawczą. Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna wykorzystuje algorytm do tworzenia dynamicznych animacji, a osiem personalizowanych wzorów można wybierać przez MMI lub aplikację myAudi.
Z przodu zastosowano nową generację cyfrowych świateł do jazdy dziennej z 75 diodami LED, zaprojektowanych jako przezroczyste obiekty 3D. Dwanaście ściemnianych segmentów współpracuje ze sobą, tworząc charakterystyczną sygnaturę świetlną. Po raz pierwszy w historii marki A6 e-tron oferuje podświetlane pierścienie Audi z tyłu pojazdu, które nie tylko podkreślają tożsamość marki, ale także umożliwiają dodatkową komunikację z otoczeniem, na przykład sygnalizując tryb jazdy autonomicznej podczas parkowania.
Platforma PPE
Platforma Premium Platform Electric zapewnia A6 e-tron szereg unikalnych zalet. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 100 kWh brutto (94,9 kWh netto) składa się z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych. System rekuperacji o mocy do 220 kW obsługuje około 95% codziennych hamowań.
Zaawansowany system zarządzania termicznego wykorzystuje pompę ciepła powietrze-powietrze i predykcyjne kondycjonowanie akumulatora. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne oferuje cztery poziomy prześwitu i automatycznie dostosowuje się do warunków jazdy. Nisko położony środek ciężkości i precyzyjnie dostrojone zawieszenie zapewniają wzorową dynamikę.
Osiągi
A6 e-tron oferuje pełną gamę wariantów napędowych dostosowanych do różnych potrzeb. Model bazowy z napędem na tylne koła generuje moc systemową 210 kW, która wzrasta do 240 kW w trybie Launch Control. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h.
Wariant performance z napędem na tylną oś oferuje moc 270 kW (280 kW z Launch Control) i przyspiesza do setki w 5,4 sekundy. A6 e-tron quattro dysponuje mocą 315 kW (340 kW z Launch Control) i osiąga 100 km/h w 4,5 sekundy. Oba warianty osiągają prędkość maksymalną 210 km/h.
Flagowy S6 e-tron wyznacza nowe standardy w segmencie. Model generuje moc systemową 370 kW, która wzrasta do 405 kW w trybie Launch Control. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 240 km/h.
Napęd quattro wykorzystuje dwa różne silniki elektryczne. Na przedniej osi zastosowano silnik asynchroniczny (ASM) ze 100-milimetrowym wirnikiem, który może się swobodnie obracać bez znacznych strat. W jego konstrukcji nie wykorzystano magnesów trwałych, a pole magnetyczne jest generowane indukcyjnie. Tylna oś otrzymała niezwykle kompaktowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM) o długości osiowej 200 milimetrów.
Silniki elektryczne zostały całkowicie przeprojektowane dla platformy PPE, zajmując o 30% mniej miejsca i będąc o 20% lżejszymi od poprzednich generacji. Zastosowano nowe uzwojenie typu wsuwkowego maksymalizujące przewodzenie prądu w stojanie, z współczynnikiem wypełnienia zwiększonym z 45% do 60%. System bezpośredniego chłodzenia olejem utrzymuje komponenty w optymalnym zakresie temperatur, a falowniki wykorzystują półprzewodniki z węglika krzemu dla zwiększenia efektywności.
Różne rozmiary silników elektrycznych na przedniej i tylnej osi umożliwiają koncentrację momentu obrotowego na tylnych kołach nawet przy pełnym obciążeniu. A6 e-tron standardowo wyposażono w opony o różnych rozmiarach na przednią i tylną oś, co dodatkowo poprawia stabilność i podkreśla sportowy charakter.
Ceny i dostępność
A6 e-tron jest dostępny w salonach od września 2024 roku w czterech wariantach: podstawowym z napędem na tylną oś (od 299 900 zł), performance (od 361 200 zł), quattro (od 380 900 zł) oraz S6 (od 474 600 zł). Wszystkie wersje oferowane są jako Sportback i Avant. Model produkowany jest w Ingolstadt w sposób neutralny pod względem emisji CO2.