AUDI: DALEKI TEST A7 SPORTBACK PILOTED DRIVING CONCEPT

Audi_a7conc_a

550 mil autonomicznej jazdy po autostradzie: w długodystansowym teście Audi A7 piloted driving concept, po raz pierwszy kierowcami będą dziennikarze.

Trasa wiedzie ze Stanford w Dolinie Krzemowej, do Las Vegas w Nevadzie, wprost na CES 2015 (Consumer Electronics Show), jedne z najważniejszych na świecie targów elektroniki.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Długodystansowy test rozpoczęty w kalifornijskim Stanford, uwzględniający realny ruch i prawdziwe warunki drogowe, jest wspólną akcją Audi, Volkswagen Electronics Research Laboratory (ERL) oraz Volkswagen Group Research and Development. Audi A7 piloted driving concept pokona dystans ponad 550 mil (ok. 900 km) w dwóch całodziennych etapach.

Koncepcyjny samochód wykorzystuje najnowsze, opracowane przez koncern z Ingolstadt rozwiązania techniczne, jakie można zastosować w pojeździe koncepcyjnym. System, przy prędkościach od 0 do 70 mil na godzinę, czyli ponad 110 km/h, wydatnie odciąża kierowcę jadącego autostradą. Samochód nazwany przez swoich konstruktorów „Jack“, potrafi samodzielnie zmieniać pas ruchu oraz wyprzedzać.

Ponadto Audi A7 piloted driving concept samoczynnie przyspiesza i hamuje. Przed zmianą pasa ruchu na lewy, lub jak jest dopuszczalne w USA na prawy, system dostosowuje prędkość naszego auta do prędkości pojazdów na sąsiednich pasach ruchu. Jeśli obliczenia wskazują, że odległość między pojazdami i czas na wykonanie manewru są wystarczające, samochód sam, szybko i precyzyjnie dokonuje zmiany pasa.

Pojazd testowy wyposażony jest w szereg czujników, z których wiele jest podobnych do wykorzystywanych w produkcji seryjnej. Radarowe czujniki long range adaptacyjnego tempomatu z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) oraz asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist (ASA), monitorują przestrzeń przed i za pojazdem. Po dwa czujniki radarowe mid range z przodu i z tyłu pojazdu, zapewniają „widoczność” w zakresie 360 stopni. W pojedynczo obramowanej osłonie chłodnicy Singleframe oraz w dolnej części tylnego zderzaka, zamontowano dwa skanery laserowe.

Podczas autonomicznej jazdy dostarczają one wtórnych informacji dotyczących ruchomych szczegółów i nieruchomych obiektów wokół poruszającego się pojazdu. To rozwiązanie techniczne jest już prawie gotowe do wdrożenia do produkcji seryjnej, również pod względem analizy struktury kosztów jej wprowadzenia. Wysokiej rozdzielczości szerokokątna kamera 3D montowana już w nowym Audi Q7, monitoruje przestrzeń przed pojazdem. Cztery małe kamery z przodu i z tyłu, penetrują najbliższe otoczenie samochodu. Za ogólną orientację odpowiedzialne są dane dostarczane przez system nawigacji.

Jeszcze zanim system autonomicznej jazdy osiągnie swe pełne możliwości, odpowiednio wcześniej zaleca on kierowcy, by np. w ruchu miejskim ze względów bezpieczeństwa ponownie przejął kontrolę nad pojazdem. Towarzyszy temu cała gama sygnałów: kolorowe diody u podstawy przedniej szyby, wskaźniki w systemie informacji kierowcy i na specjalnym wyświetlaczu, Central Status Indicator (CSI) oraz sygnały akustyczne. Jeśli kierowca je zignoruje, to system włączy światła awaryjne i doprowadzi samochód do możliwie bezpiecznego stanu. Z reguły po prostu zatrzyma pojazd na prawym poboczu.

Podczas podróży z Zachodniego Wybrzeża do Las Vegas, dziennikarze będą zmieniać się za kierownicą co około 100 mil. Dla bezpieczeństwa, na siedzeniu przedniego pasażera pojedzie z nimi zawodowy kierowca testowy Audi.

Ekspozycja Audi na odbywającej się od 6 do 9 stycznia 2015 roku w Las Vegas międzynarodowej wystawie, zatytułowana jest „Next Chapter“ – „Kolejny rozdział”. Na najważniejszych na świecie targach poświęconych elektronice, Audi prezentuje swoje aktualne rozwiązania techniczne oraz projekty przyszłości. Hasłem przewodnim Audi jest tu komunikacja pojazdu z otoczeniem.

Cztery pierścienie prezentują podczas targów rozwiązania dotyczące autonomicznej jazdy, nowe koncepcje obsługi i deski rozdzielczej, nowoczesne systemy infotainment, nowe rozwiązania Audi connect oraz diodowe i laserowe techniki oświetlenia – Matrix. Koncern z Ingolstadt zademonstruje je wraz z innymi nowinkami, podczas światowych premier dwóch pojazdów: koncepcyjnego oraz nowego Audi Q7.