W czasie wakacji, kiedy często wyjeżdżamy, warto pamiętać o ochronie silnika naszego samochodu. Nasze pojazdy, tak jak my potrzebują dobrej diety.
Shell – znany producent środków smarnych – objaśnia anatomię silnika, oraz wpływ paliwa na pracę nowoczesnego silnika czterosuwowego. Proponuje tez konkurs.
Zobacz także:
Komora spalania. To serce i płuca silnika, czyli miejsce, gdzie zasysane jest powietrze, które łączy się z paliwem, a następnie jest mieszane, sprężane, spalane i trafia do wydechu. Działa w czterosuwowym cyklu pracy opracowanym przez Nicolaus August Otto.
Wtryskiwacze paliwa. Zadaniem ich jest rozpylenie paliwa i zmieszanie go we właściwy sposób w odpowiedniej ilości z powietrzem. W silniku wysokoprężnym wtryskiwacze wtryskują paliwo pod dużym ciśnieniem przez otwory nie większe niż średnica ludzkiego włosa.
Zawory ssące. Otwierają się i zamykają kilkaset razy na minutę, wprowadzając, w zależności od budowy silnika, powietrze lub mieszankę paliwo-powietrzną do komory spalania.
Pierścienie tłokowe . Stanowią uszczelnienie między tłokiem a ścianą cylindra i przesuwają się w górę i w dół cylindra kilka tysięcy razy na minutę. Punkt styku tych dwóch elementów jest trudny do smarowania. Pierścienie muszą tworzyć dokładne uszczelnienie, aby olej smarowy nie dostawał się do komory spalania oraz, aby gazy spalinowe nie przedostawały się do skrzyni korbowej.
Jak pracuje silnik czterosuwowy?
Silnik czterosuwowy został opatentowany po raz pierwszy prawie 150 lat temu i od tamtego czasu wiele się zmieniło. Zobaczcie, co dzieje się z paliwem podczas pracy nowoczesnego silnika. Zrozumiecie wtedy, na czym polegają innowacje, dzięki którym dzisiejsze czterosuwowe silniki benzynowe są tak zaawansowane?
Zmienne fazy rozrządu. Dawniej zawory ssące i wydechowe otwierały się i zamykały w ustalonym czasie, decydując o charakterystyce i osiągach silnika. Po zastosowaniu zmiennych faz otwierania i zamykania zaworów, udało się uzyskać silnik osiągający duże prędkości i jednocześnie duży moment obrotowy przy niskich prędkościach. Zmienne fazy rozrządu osiąga się poprzez zmianę położenia obrotowego wałka rozrządu zaworów ssących w odniesieniu do wałka rozrządu zaworów wydechowych.
Valvematic, Valvetronic, MultiAir i inne. W następnej kolejności zmienił się czas otwarcia i wzniosu zaworów. Najlepszym sposobem na zmianę czasu otwarcia i wzniosu zaworów jest zmiana ciągła w szerokim zakresie. W tym przypadku przepustnica jest zbędna. Jeżeli przepływem powietrza steruje się nie za pomocą przepustnicy, a poprzez zmianę stopnia otwarcia zaworów ssących, to oznacza to wyeliminowanie istotnej przeszkody utrudniającej przepływ powietrza.
Producenci samochodów przez wiele lat pracowali nad układami, które otwierałyby zawory w sposób elektroniczny lub hydrauliczny, bez ograniczeń wynikających z wałków rozrządu. Udało się to wreszcie w roku 2009, kiedy powstał silnik MultiAir, który potrafi zachowywać energię samochodu wyścigowego nawet przy niskich prędkościach i obrotach, bez pogarszania osiągów. Mądrość tego rozwiązania polega na zastosowaniu zaworu elektromagnetycznego, który odpowiednio upuszcza część oleju z przewodu hydraulicznego (nawet 60 razy na sekundę) przy jednoczesnym otwieraniu zaworu ssącego. To zapewne największy przełom w budowie silnika tłokowego od 100 lat.
Wtrysk bezpośredni. W jego przypadku paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra. Przy małym obciążeniu paliwo może być wstrzykiwane tuż przed wystąpieniem iskry, u góry suwu sprężania. Możliwe jest wstrzyknięcie mniejszej ilości paliwa niż jest to teoretycznie wymagane dla danej objętości powietrza i zachowanie prawidłowego spalania. Przy dużym obciążeniu paliwo jest wstrzykiwane podczas suwu ssania, tak jak z wtryskiem pośrednim. Wstrzykiwane jest wtedy więcej paliwa przez dłuższy czas, co schładza powietrze w cylindrze.
Daje to możliwość większego sprężenia mieszanki bez jej przegrzewania.
Turbodoładowanie. Turbosprężarka doładowująca ma turbinę, która wykorzystuje energię gazów spalinowych do napędzania sprężarki powietrza, co zwiększa moc silnika praktycznie za darmo! Turbosprężarka spręża powietrze i wtłacza je do silnika, tak, że do każdego cylindra dostaje się więcej powietrza, co powoduje zwiększenie mocy.
Suwy w czterech prostych krokach :
1. zawór ssący otwiera się tuż przed ruchem tłoka w dół, zasysając mieszankę paliwowo-powietrzną;
2. oba zawory są zamknięte, a tłok porusza się do góry, sprężając mieszankę paliwowo-powietrzną;
3. tuż przed osiągnięciem górnego martwego punktu tłoka następuje zapalenie mieszanki paliwo-powietrznej przez iskrę ze świecy zapłonowej;
4. zawór wydechowy się otwiera, a tłok znowu porusza się do góry, wypychając gazy spalinowe.
W ochronie silnika mogą np. pomóc zaawansowane paliwa Shell V-Power Nitro+. Stworzone, aby poprawić wydajność silnika już od pierwszego momentu, kiedy paliwo do niego trafi. Opracowane, by czyścić silnik z osadów i pomagać mu wydobyć jego maksymalną moc.
Shell chce rozbudzić w kierowcach pasję do jazdy samochodem i zachęcić do poszukiwania sposobów na jazdę pełną wrażeń z Shell V-Power Nitro+ organizując konkurs. Wraz z Joanną Jabłczyńską, Łukaszem Jakóbiakiem oraz Piotrem Trybalskiem, poszukuje dziesięciu najbardziej ekscytujących sposobów na jazdę autem. Na stronie shell.pl/jazdazshell możesz wybrać najciekawszą z trzech tras, jakie pokonali aktorka, dziennikarz i fotograf, jak również podzielić się swoim sposobem na jazdę pełną wrażeń. Wystarczy zdjęcie lub film z Twojej podróży!