Alpine jest nową jednostką organizacyjną, która powstała z połączenia Alpine Cars, Renault Sport Cars i Renault Sport Racing.
Marka będzie tworzyć wyjątkowe samochody z imponującymi osiągami. Osiągnięcie rentowności, z uwzględnieniem inwestycji w sport, ma nastąpić do 2025 roku.
Zobacz także:
List intencyjny podpisany z Grupą Lotus pozwoli na opracowanie nowej generacji w 100 proc. elektrycznych samochodów sportowych.
Alpine jest symbolem francuskiej motoryzacji – marką, która może odwoływać się do dziedzictwa spektakularnych osiągnięć w wyścigach oraz wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy Renault Sport Cars to liczący 300 osób zespół, który osiągnął mistrzowski poziom umiejętności w projektowaniu sportowych samochodów. Stworzył kultowe modele, takie jak R5 Turbo, Clio V6, Megane RS Trophy czy nowe Alpine A110, produkowane w zakładzie w Dieppe.
Renault Sport Racing ze stajnią Formuły 1 o tej samej nazwie to 1200 osób. To najlepsi specjaliści od aerodynamiki i silników oraz świetni mechanicy. Formuła 1 to także ogromna platforma marketingowa i pół miliarda fanów.
Nowa organizacja, zwiększone wykorzystanie synergii w obrębie Grupy Renault i Aliansu oraz współpraca z wybranymi partnerami będą miały kluczowe znaczenie dla realizacji planu wprowadzania nowych produktów Alpine:
– kompaktowego w 100 proc. elektrycznego, sportowego samochodu z segmentu B, zaprojektowanego na platformie CMF-B EV Aliansu;
– sportowego crossovera z segmentu C, również elektrycznego i wykorzystującego platformę CMF-EV;
– elektrycznego następcy A110, opracowanego we współpracy z firmą Lotus.
Specjaliści Alpine i Lotusa przeprowadzą wyczerpujące badanie wykonalności projektu elektrycznego samochodu sportowego, obejmujące wspólne prace inżynieryjne, projektowe i rozwojowe nad modelem z wykorzystaniem zasobów, doświadczenia i infrastruktury obu partnerów we Francji i w Zjednoczonym Królestwie.
W następnej generacji modeli Alpine zostaną wykorzystane najnowsze innowacje Grupy Renault, a także technologie i rozwiązania z Formuły 1: efektywne zarządzanie energią, systemy bezpieczeństwa i inteligentne technologie łączności inspirowane wydajnymi systemami z F1, które umożliwiają analizę i przetwarzanie danych.
Alpine i Renault mają za sobą długą historię startów w sportach samochodowych. Obie marki uplasowały się w czołówce różnych kategorii – w Formule 1, w rajdach czy w wyścigach długodystansowych. Wyścigi pozostaną centralnym punktem ambitnych projektów Alpine, jako że Formuła 1 zajmuje kluczowe miejsce w sportowej strategii marki. Już w 2021 roku zespół F1 Alpine wejdzie do elitarnego klubu fabrycznych stajni.
Nowy bolid jest pierwszą zapowiedzią nowej identyfikacji wizualnej stajni, a symbolem zmiany jest duże trójkolorowe logo Alpine. Biały, niebieski i czerwony kolor odwołują się do francuskiej i angielskiej flagi.
Marka Alpine została założona w 1955 roku przez Jeana Rédélégo, młodego pasjonata sportów motorowych, który szczególnie cenił jazdę w Alpach. Stąd nazwa Alpine. Firma zaczęła szybko rozwijać się wraz pojawieniem się w 1962 r. pierwszego A110. W tamtym okresie marka współpracowała ściśle z Renault – samochody były sprzedawane i serwisowane przez dealerów Renault.
Na początku lat 70. ubiegłego wieku marka Alpine należała do rajdowej elity. W 1971 r. zdominowała podium słynnego Rajdu Monte Carlo i powtórzyła ten wyczyn w 1973 roku, w którym została pierwszym mistrzem świata w historii rajdów.
W 1962 powstał A110, w 1971 roku na scenie pojawił się model A310, a dwa lata później Grupa Renault wykupiła markę Alpine. Największy sportowy sukces to zwycięstwo w wyścigu 24H Le Mans w 1978 r. W latach 70. i 80. z taśm produkcyjnych zjechały takie modele jak m.in. A310 V6 i GTA. Produkcja została ostatecznie zakończona w 1995 r. W 2017 r. wprowadzony na rynekzostał model A110.