Globalna grupa motoryzacyjna potwierdziła, że w ciągu nadchodzących czterech lat Alians Renault- Nissan wprowadzi na rynek ponad 10 pojazdów z napędem autonomicznym.
Do 2020 roku gama pojazdów wyposażonych w autonomiczne funkcje trafi na rynki w Stanach Zjednoczonych, Europie, Japonii i Chinach. Technologia będzie montowana w popularnych, produkowanych na masową skalę samochodach w przystępnych cenach.
Zobacz także:
Ponadto Alians Renault- Nissan udostępni pakiet nowych aplikacji komunikacyjnych, które ułatwią użytkownikom śledzenie na bieżąco informacji dotyczących ich pracy oraz aktywności kanałów rozrywki i sieci społecznościowych.
– Alians Renault-Nissan nieustannie dąży do realizacji podwójnego celu, jakim jest zerowa emisja oraz brak ofiar wypadków na drogach. Dlatego pracujemy nad wdrożeniem technologii autonomicznej jazdy i łączności w pojazdach produkowanych na masową skalę na trzech kontynentach – powiedział dyrektor generalny i prezes Aliansu, Carlos Ghosn, w Centrum Badawczym Renault- Nissan w Dolinie Krzemowej.
Zerowa emisja i brak ofiar wypadków
Alians Renault- Nissan już teraz jest liderem w USA w branży pod względem realizacji celu zerowego poziomu emisji. Od grudnia 2010 r., kiedy w rejonie zatoki San Francisco pierwszy Nissan LEAF trafił do nabywcy, Alians zdążył sprzedać niemal 300 000 pojazdów z napędem elektrycznym.
Bezpieczeństwo i wydajność pojazdów Aliansu również znacznie się poprawiły. Na przykład w Japonii liczba poważnych i śmiertelnych obrażeń odniesionych przez podróżujących pojazdami marki Nissan spadła na przestrzeni 20 lat o 61 proc. Z kolei liczba poważnych i śmiertelnych obrażeń odniesionych przez podróżujących pojazdami marki Renault we Francji spadła o 80 proc. na przestrzeni 15 lat.
Przewiduje się, że napęd autonomiczny dodatkowo ograniczy błędy popełniane przez kierowców, które są przyczyną nawet 90 proc. zdarzeń skutkującymi ofiarami śmiertelnymi.
W roku 2016 zadebiutują pojazdy wyposażone w funkcję kontroli jazdy na jednym pasie, która umożliwi samochodom autonomiczną, jazdę autostradami, także w warunkach wzmożonego ruchu wymagającego częstego zatrzymywania się. W 2018 r. Renault- Nissan zaprezentuje pojazdy z funkcją kontroli jazdy na wielu pasach, pozwalającą na autonomiczne pokonywanie zagrożeń i zmianę pasa podczas jazdy autostradą, natomiast w roku 2020 technologię „autonomii na skrzyżowaniach”, umożliwiającą poruszanie się po miejskich skrzyżowaniach i w ruchu o dużym natężeniu bez angażowania kierowcy.
Pod koniec tego roku Alians wprowadzi na rynek nową aplikację motoryzacyjną przeznaczoną do urządzeń mobilnych, która umożliwi zdalną interakcję z pojazdem. W przyszłym roku pojawi się pierwszy „Alliance Multimedia System”, oferujący nowe funkcje multimedialne i nawigacyjne, udoskonaloną integrację ze smartfonami oraz bezprzewodową aktualizację map. W 2018 r. platforma Alliance Connectivity & Internet of Things zacznie obsługiwać nową funkcję Virtual Personal Assistant dla klientów indywidualnych i biznesowych.
Wszystkie elementy technologii napędu autonomicznego Aliansu będą dostępne na życzenie kierowcy.
Harmonizacja kluczem do sukcesu
W 2014 r. Alians Renault-Nissan przeprowadził harmonizację struktur inżynierii w obu firmach. Inżynierowie w firmach Renault i Nissan współpracują w ramach jednego zespołu, co pozwala na ograniczenie powielania pracy nad technologią nowej generacji. Technologia opracowywana wspólnie przez inżynierów Renault i Nissan jest następnie udostępniana obu firmom i wszystkim markom, aby mogły z niej korzystać dla dobra klientów.
Inżynierowie Aliansu Renault- Nissan opracowali zestaw narzędzi technologicznych, obejmujący sprzęt i aplikacje wchodzące w skład oprogramowania. Zespoły ds. produktów Renault, Nissan, Infiniti oraz innych marek Aliansu mogą dobierać te aplikacje do swoich modeli w zależności od potrzeb. Za sprawą partnerstwa w zakresie zaawansowanych badań i rozwoju Renault i Nissan mogą pracować wydajniej, ponosząc mniejsze koszty, co pozwala na oferowanie klientom pojazdów o większej wartości.
Alians Renault-Nissan dysponuje budżetem badawczo- rozwojowym w wysokości ok. 5 mld dolarów. Czwarta pod względem wielkości grupa motoryzacyjna na świecie, odpowiadająca za 10 proc. światowej sprzedaży samochodów, posiada centra badawcze w Atsugi (Japonia), Guyancourt (Francja), Farmington Hills (USA, stan Michigan) oraz Sunnyvale (USA, Kalifornia). Grupa dysponuje również dużymi centrami inżynieryjnymi, m.in. w Indiach, Brazylii, Rumunii, Turcji i Chinach.
Alians ogłosił, że stanowisko dyrektora ds. technologii obejmie Ogi Redzic, który jako starszy wiceprezes Aliansu ds. pojazdów podłączonych do sieci i usług mobilnych stanie na czele inicjatywy dotyczącej samochodów podłączonych do Internetu.
Przed nawiązaniem współpracy z Aliansem Renault- Nissan Redzic był związany z Nokią, NAVTEQ, Motorolą oraz z cyberPIXIE, nowo założoną firmą zajmującą się komunikacją bezprzewodową. Ostatnio pełnił funkcję starszego wiceprezesa ds. motoryzacji w Nokia HERE, gdzie stał na czele Automotive Business Group. Obejmie on nowe stanowisko w trybie natychmiastowym, będzie pracować w Paryżu oraz będzie nadzorować zespoły we Francji i w Japonii.