ALFA ROMEO: TESTY DYNAMICZNE 33 STRADALE NA KULTOWYM TORZE NARDO

Zespół inżynierów Alfa Romeo zatrzymał się w Centrum Technicznym Nardò, aby odbyć intensywną sesję testów dynamicznych z prototypem 00 modelu 33 Stradale.

Intensywna sesja testowa prototypu „00” nowego modelu 33 Stradale, miała na celu sprawdzenie jego dynamiki jazdy i wydajności w ekstremalnych warunkach przy bardzo dużych prędkościach.


Zobacz także:

PORSCHE: NOWY ZESTAW MANTHEY DLA 911 GT3 RS (992)
 

ROZMAITOŚCI


 

Zespół testowy monitorował i weryfikował parametry dynamiczne, takie jak aerodynamika, maksymalna prędkość, temperatury, systemy chłodzenia napędu oraz wyciszenie kabiny. Wszystko to przed pierwszą dostawą, która we Włoszech zaplanowana jest na koniec grudnia.

Było jasne, że do przeprowadzenia testów prędkości Alfa Romeo wybierze Centrum Techniczne Nardò (NTC), jeden z najbardziej zaawansowanych ośrodków testowych i badawczo-rozwojowych na świecie, położony w Salento, gdzie swoje testy przeprowadzają najważniejsze marki motoryzacyjne. Zbudowany w 1975 roku przez FIATa, tor w Apulii zajmuje obszar 700 hektarów, porośnięty lasami i śródziemnomorską roślinnością, i posiada 20 torów testowych do prowadzenia prac eksperymentalnych i rozwojowych na każdym poziomie.

Wśród tych torów wyróżnia się słynny Nardò Ring, przeznaczony do testów prędkościowych samochodów i motocykli, o średnicy 4 km i długości 12,6 km. Uważany za najszybszy okrężny tor wyścigowy dla samochodów na świecie, oferuje różne nachylenia i odpowiednią prędkość kompensacyjną na każdym z czterech torów. Dzięki niskoprofilowemu łukowi, jazda po każdym z torów przy prędkości kompensującej siłę odśrodkową sprawia, że kierowcy czują się, jakby jechali po nieskończonej prostej.

To właśnie na tym torze zespół Alfa Romeo przeprowadził testy prędkości rozwojowego modelu 33 Stradale, weryfikując czy uda mu się osiągnąć cel maksymalnej prędkości na poziomie 333 km/h oraz przyspieszenia wynoszącego, w przedziale od 0 do 100 km/h, poniżej trzech sekund. Wszystko to stało się możliwe dzięki wytężonej pracy techników Alfy Romeo nad aerodynamiką, gdzie każda linia rzeźbiarskiej sylwetki samochodu została zaprojektowana pod kątem uzyskania jak najlepszych osiągów aerodynamicznych, co pozwoliło na maksymalne wykorzystanie potencjału silnika V6 o pojemności 3,0 litra z podwójnym turbodoładowaniem, który generuje ponad 620 KM, współpracującego z 8-biegową skrzynią DCT, napędem na tylne koła oraz elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Ta ewolucja silnika V6, która już wcześniej była wykorzystywana w najwyższej klasy samochodach włoskiej marki, jest zamontowana wzdłużnie pośrodku i zapewnia wyjątkowe osiągi, które zostały w pełni potwierdzone podczas testów na torze Nardò.

Testy dynamiczne w Centrum Technicznym Nardò są kontynuacją sesji, która odbyła się kilka tygodni temu na torze Balocco w prowincji Vercelli, na kultowym torze Alfa Romeo. Od 1962 roku tor ten był miejscem rozwoju i przygotowania najlepszych samochodów wyścigowych (Autodelta), które brały udział w międzynarodowych zawodach F1, DTM i Super Turismo. W tej historycznej lokalizacji ten sam zespół inżynierów Alfa Romeo skupiał się przez całą sesję na konkretnych testach przy średnich i dużych prędkościach, koncentrując się na równowadze, układzie hamulcowym i prowadzeniu pojazdu. Z kolei celem dynamicznym projektu zawsze było niezwykle ambitne dążenie, by zaoferować najlepsze możliwe w tej kategorii wrażenia z jazdy.

Na Balocco pierwsze testy przeprowadzono przy umiarkowanej prędkości, aby ocenić precyzję układu kierowniczego, reakcję układu hamulcowego oraz charakterystyczne właściwości prowadzenia, które gwarantuje system składający się z aluminiowej ramy przypominającej literę H, nadwozia typu „monocoque” z włókna węglowego oraz wyrafinowanej konfiguracji zawieszenia. Ponadto, ponieważ wszystko zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnym zaangażowaniu człowieka w interakcję z maszyną, samochód oferuje dwa tryby jazdy, które można aktywować za pomocą przełączników na środkowym tunelu: „Strada” (Droga) i „Pista” (Tor). Pierwszy z nich, uruchamiany przy włączaniu pojazdu, zapewnia komfort i przyjemność z jazdy: płynne dostarczanie mocy, typową czułość pedałów, miękkie zawieszenie, płynną zmianę biegów oraz aktywne zawory wydechowe, które otwierają się dopiero po przekroczeniu 4000 obr./min. Z kolei tryb Pista pozwala kierowcy na jazdę pełną adrenaliny: moc osiąga maksymalny poziom, pedały są jeszcze bardziej czułe, a zawieszenie sztywne, zapewniając szybkie zmiany biegów i aktywne zawory wydechowe, które są zawsze otwarte. Jednym z najbardziej ekscytujących elementów sterowania wydajnością w tej konfiguracji jest procedura „Partenza Veloce” (Szybki Start): naciśnięcie przycisku “Quadrifoglio” na centralnym tunelu oddziałuje na skrzynię biegów, kontrolę trakcji oraz moc, maksymalizując przyspieszenie i unikając poślizgu kół.

Na niektórych odcinkach toru, kierowcy Alfa Romeo wyłączyli również kontrolę trakcji (ESC OFF), prowadząc samochód blisko jego maksymalnej prędkości, aby potwierdzić, że 33 Stradale łączy osiągi supersamochodu z zadziwiającą łatwością prowadzenia, nawet dla kierowców nieprofesjonalnych. Wszystko to nabiera jeszcze bardziej sugestywnego charakteru dzięki dźwiękowi silnika V6 z podwójnym turbodoładowaniem, autentycznej „mechanicznej symfonii”, która rozbrzmiewa w kabinie pasażerskiej i wywołuje wyjątkowe emocje przy każdym przyspieszeniu.

Kluczową rolę w testach odegrał także aktywny system zawieszenia, oferujący doskonałe połączenie komfortu i wydajności. Przede wszystkim, ten zbudowany na zamówienie nowy samochód wykorzystuje w 100% zawieszenie z podwójnym wahaczem Alfa Romeo z aktywnymi amortyzatorami i pół-wirtualnym układem kierowniczym zarówno na przedniej, jak i tylnej osi, co zapewnia optymalną kontrolę kierownicy i najwyższy stopień precyzji układu kierowniczego, a także zapewnia doskonałe przyspieszenie boczne, gwarantując najlepsze właściwości jezdne w każdych warunkach drogowych.

Na koniec sesji w Balocco podkreślono precyzję i zdolność układu hamulcowego do dostosowywania się do różnych trybów jazdy, zapewniając doskonałą kontrolę, dzięki czemu nowe 33 Stradale wyhamowuje z prędkości 100 km/h do 0 na odcinku krótszym niż 33 metry. Jest to możliwe dzięki zintegrowanemu układowi hamulcowemu Alfa Romeo Brake-By-Wire, który kontroluje zarówno ciśnienie hamowania, jak i siłę nacisku na pedał hamulca. Wyprodukowane przez Brembo specjalnie dla marki Alfa Romeo hamulce węglowo-ceramiczne gwarantują wysoką skuteczność i zapewniają reaktywne hamowanie z ograniczonym do minimum zjawiskiem fadingu w wysokich temperaturach. Zarówno z przodu, jak i z tyłu, tarcze są wentylowane i perforowane, z sześciotłoczkowymi zaciskami monoblokowymi z aluminium z przodu i czterotłoczkowym systemem z tyłu.